صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

ژست حقوق بشری کانادا
در بحبوحه جنگ غزه
 خبر اول اینکه، قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری کانادا که هر ساله علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، در حالی در رأی‌گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید که فقط توانست ۷۸ رأی مثبت را از آن خود کند. در این رأی‌گیری ۹۸ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل هم به این قطعنامه رأی منفی و ممتنع دادند. حتی تعداد آرای مثبت اعضا، نسبت به سال گذشته کمتر بود و آرای مخالف و ممتنع هم نسبت به پارسال با افزایش روبه‌رو شد.
در بحبوحه جنگ ترکیبی و تبلیغاتی دولت امریکا علیه ایران در جریان آشوب‌های پاییز 1401، قطعنامه قبلی با ۸۰ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. دولت‌هایی چون امریکا، انگلیس و جزایر کوچک همپیمان با آنها ازجمله موافقان قطعنامه علیه ایران بودند. این قطعنامه که همچون سنوات گذشته با انگیزه سیاسی و بطور کاملاً مغرضانه از سوی کانادا مطرح شد، آرای مثبت کشورهایی را به خود اختصاص داد که حامی اسرائیل در جنگ غزه به حساب می‌آیند. جنگی که بیش از دو ماه در جریان است و نزدیک به 20 هزار شهید از خود بر جای گذاشته است، چگونه می‌تواند به حامیان خود فرصت بررسی نقض حقوق بشر در ایران را بدهد؟ کاش کانادا به عنوان پیشنهاد دهنده این قطعنامه به همراه امریکا و چند کشور اروپایی به‌جای ادعا داشتن درباره ایران، به فاجعه حقوق بشری که در باریکه غزه در حال رخ دادن است، توجه کرده و از پیشبرد اهداف سیاسی خود دست بردارند.

احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه
 دست آخر اینکه،  در پی اخبار منتشر شده مبنی بر اتهام بی‌اساس یک دادگاه در آلمان علیه کشورمان و همچنین اقدام غیرقابل قبول وزارت خارجه آلمان در احضار کاردار سفارت ایران، «هانس اودو موتسل» سفیر آلمان توسط مدیر کل غرب اروپا احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد. مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به طرف آلمانی یادآور شد که ایران طی قرون متمادی میزبان و مأمن پیروان مختلف ادیان الهی بوده و برخلاف برخی کشورها که سابقه سیاهی در آزار و کشتار سیستماتیک یهودیان دارند، پیشینه بسیار درخشانی در تقویت اصل همزیستی دارد. مدیرکل غرب اروپا افزود: توصیه می‌کنیم آلمان به جای اتهام زنی و تأمین خواسته رژیم صهیونیستی برای تنش آفرینی‌های ساختگی در راستای جبران شکست‌های اخیر، مراقب دام‌های تنیده شده از سوی جریان‌های مخرب باشد. گفتنی است اخیراً دادگاهی در آلمان، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در آتش زدن کنیسه‌ای در بوخوم در سال ۲۰۲۲ متهم و یک ایرانی-آلمانی به نام دوسلدورف را به دو سال و ۹ ماه زندان محکوم کرده است. متهم پرونده اما برنامه‌ریزی برای حمله به کنیسه را رد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی