صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

بحث و بررسی ها درباره تعطیلات آخر هفته ادامه دارد

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟

مجلس تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته را برعهده دولت گذاشت. لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به گفته علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور با هدف رونق گردشگری در کشور روی میز اجرا رفت. این طرح دو روز را مدنظر قرار داد؛ پنجشنبه و جمعه یا جمعه و شنبه. مجلس با تعطیلی پنجشنبه مخالف است و تعطیلی جمعه و شنبه را مدنظر دارد. این گزینه هم مخالفان خود را دارد.

کاهش روابط اقتصادی
به گفته علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیسیون اجتماعی تعیین یکی از این دو گزینه را به‌عهده دولت گذاشته است. تعطیلی پنجشنبه، مخالفت تجار و فعالان بخش اقتصادی کشور را هم در پی دارد. آنها تأکید دارند با تعطیلی پنجشنبه شاهد گسست بیشتر روابط اقتصادی با دنیا خواهیم ‌بود؛ ولی تعطیلی شنبه، عدم هماهنگی تعطیلات با دیگر کشورها را به حداقل خواهد رساند.
عنابستانی درخصوص اینکه آیا فشارها باعث اصلاح گزارش کمیسیون اجتماعی و گذاشتن اختیار روز تعطیلی برعهده دولت شد، می‌گوید: من با فشارها کاری ندارم. ما می‌خواهیم یک کاری انجام شود. کمیسیون اجتماعی و دولت معتقد هستند که ما باید بتوانیم تعطیلات آخر هفته را بیشتر کنیم. اگر بر‌اساس گزارش اول کمیسیون اجتماعی روز دوم تعطیلات آخر هفته شنبه باشد که چه بهتر اما اگر نشد پنجشنبه تعطیل شود. تعطیلی روز شنبه مانع افزایش تعطیلات آخر هفته شده بود و به همین علت از سوی هیأت رئیسه به عنوان دستور صحن قرار داده نمی‌شد. کمیسیون اجتماعی به همین دلیل گزارش خود را اصلاح کرد.
او می‌گوید: در صحن مجلس بر‌اساس پیشنهاد نمایندگان ممکن است که روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته به تصویب برسد و این امکان وجود دارد. امیدواریم که قبل از بررسی بودجه این لایحه در صحن مجلس بررسی شود.

تصویب به این مجلس نمی رسد
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم با توجه به وجود تعدد طرح‌ها و لوایح، احتمال می‌دهد بررسی این لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به این دوره از مجلس نرسد.

جستجو
آرشیو تاریخی