صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

قرارداد تجاری خط‌آهن رشت-آستارا

وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد تجاری ساخت خط‌آهن رشت-آستارا طی روزهای آینده خبر داد

روز گذشته هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار «حمل‌ونقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی»، با حضور وزیر راه همزمان با هفته حمل و نقل با حضور ۳۱۶ شرکت در محل مصلای امام‌خمینی(ره) افتتاح شد.
مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: یک سال از شروع به کار حقیر در وزارت راه و شهرسازی گذشت.
وی ادامه داد: از زمانی که رشد و توسعه ترانزیت یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، بلافاصله کلان نقشه به نام ایران راه تهیه و تدوین شد. اینکه در قالب یک برنامه جامع برنامه‌ها را تعریف و پیگیری کنیم بسیار امر مهمی است و نشان می‌دهد وزارت راه و شهرسازی در محیط به صورت معلق کار نمی‌کند.
وی با بیان اینکه پروژه‌هایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد که مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور باشد، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی را با وجود همه مشکلات، محدودیت‌ها و موانع صاحب اصلی کار می‌بینم و به هر بهانه ضعف عملکرد، نبود امکانات و... نباید ما را از ادامه راه منصرف کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طی یکسال اخیر رشد 33 درصدی ترانزیت را داشته‌ایم، این دستاورد به واسطه کاهش تحریم‌ها و افزایش منابع بوده است؟ پاسخ خیر است. وقتی با مقام خارجی نشست داریم می‌دانیم چه می‌خواهیم.
بذرپاش با تأکید بر اینکه ما رشد ترانزیت و تسهیل تردد در مرزها را از طرف خارجی می‌خواهیم، تأکید کرد: در همه مذاکرات این مسأله موردنظر بوده و به دنبال آن بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه برای بازپس‌گیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: طی یک سال گذشته پروژه‌های کم‌سابقه‌ای به بهره‌برداری رسیده است. با وجود محدودیت‌ها خط آهن همدان-سنندح افتتاح شد.
 وی با اشاره به اینکه 45 سال است درباره خط آهن شلمچه- بصره حرف می‌زنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و الان در حال اجراست.  وی در ادامه به خط‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال‌-جنوب است، گفت: طی روزهای آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال 2024 میلادی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش 500 و 200 میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد.
وی تأکید کرد: حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است.
بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژه‌های جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و... در حال پیگیری است.
 
برنامه ۵ ساله برای کاهش آسیب‌های جاده‌ای
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به آسیب‌های جاده‌ای به عنوان مسأله‌ای مهم، بیان کرد: این موضوع آسیب‌هایی بیشتر از آن چیزی که در ظاهر است، دارد؛ آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم در ابعادی از تولید ناخالص داخلی کشور.
وی ادامه داد: وقتی یک آسیب جاده‌ای رخ می‌دهد، علاوه بر آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای، آسیبی که به خودرو می‌زند، نقص عضو و آسیب روحی برای خانواده خواهد بود و عواقب اجتماعی بسیار پیچیده‌ای دارد. فراتر از آن، ‌ما در این آسیب‌ها نیروهای نخبه‌ای را از دست دادیم که ثمره چندین سال زحمات کشور بودند. از این رو در یک برنامه کلان ملی باید بتوانیم به این موضوع بپردازیم که جاده‌هایمان امن‌تر شود و آسیب‌ها کاهش یابد.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه هشت دستگاه برای کمک کردن به کاهش تصادفات جاده‌ای مؤثرند، گفت: مؤثرترین و بهترین راهکارها، راه‌های فناورانه است. از این رو در پیشگیری از حادثه و پس از حادثه و کنترل عواقب و حاشیه حوادث، باید با محور فناوری پیش رفت.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: برنامه ملی کاهش آسیب‌های جاده‌ای تحت عنوان «کاج»، با سرعت توسط وزارت راه و شهرسازی و پلیس مورد توجه و حمایت قرار گرفت و ما انتظار داریم دستگاه‌های دیگر هم به‌زودی خود را در برنامه دخیل کنند. امیدواریم در معاونت علمی برای تزریق فناوری و توسعه‌، ‌بتوانیم توان شرکت‌های دانش‌بنیان را که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت هستند، به کار بگیریم تا در یک برنامه پنج ساله به کاهش آسیب‌های جاده‌ای منجر شود.

ارائه مدل اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار
شهریارافندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک خاطرنشان کرد: اینکه چرا کریدورهای ترانزیتی اهمیت دارد و همه کشورها تلاش می‌کنند در کریدورها سهم قابل توجهی داشته باشند و چرا مسائل اقتصادی به‌ نوعی به ترانزیت و حمل‌ونقل گره خورده است، به این دلیل است که کریدورهای ترانزیتی می‌توانند کریدورهای لجستیکی ایجاد کنند، در کریدورهای لجستیکی هم مراکز توزیع کالا قرار می‌گیرد که می‌تواند بهره وری را افزایش دهد. به‌ دنبال ایجاد کریدورهای لجستیکی، کریدورهای تجاری مطرح می‌شود. ‌به‌‌خصوص برای ایران که می‌تواند حد فاصل آسیا و اروپا باشد.
افندی‌زاده با بیان اینکه بسیاری از کشورها که از نظر اقتصادی سرآمد هستند، از بخش کریدورهای ترانزیتی شروع کردند، گفت: اگر سعی کنیم کریدورهای ترانزیتی را ارتقا دهیم، می‌توانیم به توسعه اقتصادی برسیم، زیرا ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است. در دو سال گذشته توجه زیادی به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شده که باعث ایجاد شبکه‌های مختلف جاده‌ای و ریلی به سایر کشورها می‌شود.
 وی ادامه داد: در ابتکار وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان ایران راه که هم به‌عنوان راه و هم راهکار مطرح شده، ایران به‌ عنوان مسیر توسعه عنوان شده است و برای تعامل و افزایش توانمندی در این بخش باید از زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان و تکنولوژی‌ها استفاده کرد. ایران با ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۶۵۰۰ کیلومتر مرز زمینی با ۱۳ کشور، در کریدورهای مهمی قرار گرفته که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد و ما به‌دنبال یک مدل اقتصادی برای تأمین منابع هستیم. امیدواریم در این نمایشگاه بتوانیم یک مدل اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد کنیم.

۴۷ درصد وسایل نقلیه فعال کشور فرسوده است
سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: امروز با 85 میلیون نفر جمعیت بیش از 52 میلیون نفر دارای گواهینامه های مختلف هستند. حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و 47 درصد این وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند. وی با اشاره به اینکه وضعیت راه‌های کشور 297 هزار کیلومتر است، افزود: سال گذشته 35 میلیارد تردد در شهرها و 7 میلیارد در جاده‌ها داشتیم که میزان افزایش تردد در جاده‌های  کشور حدود 6 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه کاهش تصادفات یکی از الزامات قانونی است، افزود: 8 دستگاه در کاهش تصادفات نقش دارند؛ سال 83 حدود 28 هزار کشته در تصادفات داشتیم که اگر با همان سرعت پیش می‌رفتیم امروز تعداد کشته‌ها باید حدود 35 هزار نفر می‌شد. اما با شرایطی که در دولت‌های گذشته و دولت سیزدهم روی داد کاهش تلفات ناشی از تصادفات را داشته‌ایم و به حدود 19 هزار کشته رسیده‌ایم. وی با بیان اینکه 15 تا 20 درصد مجروحان تصادفات رانندگی منجر به قطع نخاع می‌شود، اضافه کرد: تصادفات 7 درصد به تولید ناخالص ملی لطمه می‌زند و 9 تا 11 درصد بودجه کشور را مصروف خود می‌کند.
وی با بیان اینکه 5 عامل مدیریت، وسیله نقلیه، عامل انسانی، راه و قوانین و مقررات بازدارنده در کاهش تصادفات رانندگی موثر هستند، افزود: امیدواریم جدی‌ترین دغدغه کشور یعنی کاهش تصادفات رانندگی را رقم بزنیم.
 در نمایشگاه امسال شرکت‌های داخلی و 85 شرکت دانش‌بنیان حضور دارند. رونمایی از حداقل ۲۲ محصول از شرکت‌های مختلف، امضای تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف برای ورود ناوگان جدید به بخش حمل و نقل و همچنین استفاده از تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه بخش حمل و نقل به‌ویژه برقراری امنیت در جاده‌های کشور مهم‌ترین برنامه‌های نمایشگاه امسال است. در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک برخی سازمان‌های دولتی حضور ندارند، سازمان هواپیمایی کشور یکی از این سازمان‌هاست. فعالان حوزه حمل و نقل معتقدند نمایشگاه، دستاوردی برای شرکت‌های دولتی ندارد و با توجه به هزینه بالا (برآورد حدود یک و نیم میلیارد برای هر غرفه) برای 3 روز نمایشگاه، حضور شرکت‌های دولتی در نمایشگاه توجیهی ندارد.

 

برش

امضای 3 تفاهمنامه در حاشیه نمایشگاه
انعقاد موافقتنامه سه‌جانبه برنامه ملی راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات، تفاهمنامه استفاده از سامانه علائم الکترونیکی ملی در خطوط ریلی، تفاهمنامه احداث ۳ مسیر آزادراهی در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک امضا شد.
بر این اساس، در راستای تسریع در تکمیل محورهای مواصلاتی کشور، تفاهمنامه احداث ۳ آزادراه کشور با مشارکت بخش خصوصی به عنوان سند دیگری از همراهی با دولت در برنامه‌های توسعه کشور به امضا رسید که این تفاهمنامه شامل تأمین مالی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شمالی همدان، تفاهمنامه تأمین مالی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزادراه پردیس- هراز و تفاهمنامه تأمین مالی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزادراه ارومیه است.

جستجو
آرشیو تاریخی