صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

ربوده شدن دیپلمات انگلیسی در اکوادور
«کالین آرمسترانگ» تاجر سرشناس و سرکنسول افتخاری انگلیس در شهر «گوایاکیل» اکوادور، ربوده شد. به گزارش رویترز، پلیس اکوادور شنبه شب تأیید کرد، آرمسترانگ و یک زن کلمبیایی از خانه‌اش در شهر «بابا» در استان «لس ریوس» ربوده شده‌اند و مسئولان در حال تحقیق در این باره هستند. تصاویر ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، رد خون در خانه آرمسترانگ را نشان می‌دهد.

طرح صلح اوکراین در عربستان کلید خورد
مقامات ارشد ایالات متحده و اروپا روز شنبه در سفری به عربستان سعودی در مورد طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با یکدیگر ملاقات کردند. به گزارش شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن این مذاکرات غیررسمی با هدف اصلاح استراتژی کشورهای حامی این طرح صلح برای تحقق آن با توجه به شرایط جدیدی انجام می‌شود که در پی طولانی شدن جنگ در اوکراین از یک سو و کند شدن جریان کمک‌ها به کی‌یف از سوی دیگر رقم خورده است. بر اساس این گزارش، اگرچه روسیه و اوکراین تاکنون هیچ گامی در جهت برقراری آتش‌بس برنداشته‌اند، اما کشورهایی که در این نشست شرکت می‌کنند امیدوارند از طریق گفت‌و‌گو به راهی برای برقراری صلح در جنگ میان روسیه و اوکراین دست پیدا کنند.

تأکید آلمان بر خودکفایی از امریکا
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در مصاحبه‌ای گفت که با تغییر توجه امریکا به اقیانوس هند و اقیانوس آرام و کاهش حضور نظامی در قاره سبز، اروپا باید برای دستیابی به خودکفایی دفاعی شتاب کند زیرا ممکن است تهدیدهای نظامی جدیدی تا پایان دهه میلادی جاری پدیدار شوند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، پیستوریوس در مصاحبه با روزنامه ولت‌ام زونتاگ با اشاره به زمانبربودن خودکفایی اروپا در تولید اقلام نظامی گفت:«ما اروپایی‌ها باید برای تضمین امنیت در قاره‌ خود بیشتر تعامل کنیم. ما از نظر نیروهای مسلح، صنایع و جامعه حدود ۵ تا ۸ سال فرصت داریم.» او افزود، اروپا به‌خوبی می‌داند که اگر واشنگتن با کمک‌های جدید به اوکراین موافقت نکند، ممکن است خود تأمین هزینه را بر عهده گیرد. پیستوریوس گفت که فعلاً پیش‌بینی نمی‌کند ارتش آلمان مأموریت‌هایی در مقیاس افغانستان و مالی را تکرار کند، با این حال «مأموریت‌های کوچک، بویژه در زمینه مشاوره نظامی یا همکاری با کشورهایی که لزوماً ارزش‌های مشترکی با ما ندارند، ضروری خواهد بود.»

گرسنگی در کمین کودکان افغانستان
یافته‌های صندوق نجات کودکان نشان می‌دهد نزدیک به ۱۶ میلیون نفر در افغانستان تا ماه مارس سال ۲۰۲۴ با ناامنی غذایی روبه‌رو خواهند شد که بیش از ۷ میلیون نفر آن کودک هستند و به عبارت دیگر، در سال آینده میلادی (۲۰۲۴) از هر سه کودک در افغانستان، یک نفر با تهدید گرسنگی روبه‌رو خواهد بود. به گزارش طلوع نیوز، در گزارش صندوق نجات کودکان آمده است که فرصت‌های شغلی در زمستان پیش‌رو کاهش و بهای مواد خوراکی و سوخت معمولاً افزایش می‌یابد که سبب افزایش فقر در میان شهروندان افغانستان می‌شود.

افزایش بودجه نظامی ژاپن
ژاپن در حال آماده شدن برای تقویت توان دفاعی خود با اختصاص ۵۴ میلیارد دلار به بودجه دفاعی برای سال مالی ۲۰۲۴ است. به گزارش آناتولی، هدف ژاپن تقویت توان دفاعی خود در برابر نگرانی‌های امنیتی فزاینده در منطقه آسیا و اقیانوسیه و تهدیدات منطقه‌ای است. اگر این بودجه به طور رسمی تصویب شود، به عنوان بزرگترین تخصیص بودجه دفاعی تا به امروز در ژاپن ثبت خواهد شد.هدف بودجه شامل تولید موشک‌های هدایت شونده زمین-دریا، طراحی یک هواپیمای جنگی جدید و تحقیق در مورد تجهیزات دفاعی نوآورانه است.

جستجو
آرشیو تاریخی