صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

از 17 اکتبر تا کنون نظامیان امریکایی در عراق و سوریه حدود 100 بار هدف حمله قرار گرفته اند

پایگاه‌های امریکا در تیررس مقاومت عراق

حسین فاطمی
خبرنگار


رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که از هفدهم اکتبر گذشته، نیروهای امریکایی در سوریه و عراق در معرض ۱۰۰ حمله به پایگاه‌هایشان قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه فاکس نیوز امریکا گزارش داد، تعداد حملاتی که به نیروهای امریکایی در سوریه و عراق از ۱۷ اکتبر گذشته صورت گرفته است، به ۱۰۰ حمله می‌رسد. این گزارش پس از حملات اخیر به دو میدان العمر و کونیکو در شمال شرق سوریه در ظهر روز شنبه منتشر شده است. یک مقام نظامی امریکایی هم پیش‌تر به العربیه گفته بود، نظامیان امریکایی در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر تاکنون دست‌کم ۹۷ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند که 5 مورد آن‌ در یک هفته گذشته رخ داده‌است. این مقام اظهار کرد، از ۱۷ اکتبر تا ۱۳ دسامبر ۴۵ مورد حمله به نظامیان امریکایی در عراق و ۵۲ مورد حمله نیز به آنان در سوریه انجام شده و در این حملات از ترکیبی از تسلیحات شامل پهپادهای تهاجمی یکطرفه، راکت‌ها و موشک‌های بالستیک برد نزدیک استفاده شده است. یک مقام نظامی امریکایی پیش‌تر گفت، یک پهپاد و چند راکت روز دوشنبه دو پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق و سوریه را هدف گرفتند.
به دنبال واکنش گروه‌های مقاومت در منطقه و حملات مداوم آنها به مواضع و اهداف ایالات متحده در عراق و سوریه و با توجه به همین آمارهای یاد شده، یک مقام سابق پنتاگون حضور نظامی ارتش امریکا در عراق را یک «فاجعه استراتژیک» دانسته و ارتش کشورش را به ترک عراق فراخواند. «داگلاس مک‌گریگور»، سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا و مشاور ارشد سابق وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت، «بیش از 5 هزار سرباز امریکایی در حال حاضر در ۱۲ یا ۱۳ پایگاه عراق حضور دارند و آنها در آنجا نقش «اهداف ثابت» را ایفا می‌کنند.» وی گفت: «امریکا باید از عراق خارج شود. دلیل حضور ما در آنجا چیست؟ برای پنهان کردن این حقیقت که ما در عراق شکست خوردیم؟» مشاور سابق پنتاگون، حضور ارتش امریکا در عراق را فاجعه راهبردی خواند و اذعان کرد که کشورش در آنجا ناآرامی ایجاد کرده است.

حمله پهپادی به عین‌الاسد
در حضور فرمانده سنتکام
پیرو آنچه گفته شد، فرماندهی مرکزی ارتش امریکا روز جمعه خبر داد فرمانده آن «این هفته» به بازدید از سربازان امریکایی در چند پایگاه در عراق و سوریه از جمله پایگاه‌هایی که از ۱۷ اکتبر تاکنون ده‌ها بار هدف حملات نیروهای مقاومت قرار گرفتند، رفته است. به گزارش ایسنا، ژنرال «اریک کوریلا»، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی در ارتش امریکا (سازمان تروریستی سنتکام) که نظامیان امریکایی در غرب آسیا در حیطه مسئولیت این فرماندهی هستند، در سفر به شهر بغداد با نخست‌وزیر این کشور و مقام‌های ارشد نظامی عراق دیدار و با آنها بر سر مسائل امنیتی داخلی و منطقه‌ای فعلی مذاکره کرده است.
به نوشته پایگاه «العربیه»، فرماندهی سنتکام روز جمعه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «کوریلا در مذاکرات خود تأکیدی ویژه بر حملات علیه نیروهای امریکایی داشته‌است.» او همچنین به بازدید از نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی عین‌الاسد و پایگاه هوایی اربیل رفت تا گزارش‌های به‌روزرسانی عملیاتی و ارزیابی وضعیت امنیتی کنونی را دریافت کند. با این حال، شبکه سی.ان.ان به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد، در جریان بازدید فرمانده سنتکام از عین‌الاسد در غرب عراق، این پایگاه هدف حمله چند پهپاد قرار گرفت.
کوریلا همچنین در سفر به سوریه، به چند پایگاه رفت تا با متحدان امریکا در به اصطلاح «مأموریت مقابله با داعش» دیدار و گفت‌وگو کرده و «گزارشی در ارزیابی پیشرفت این مأموریت» دریافت کند. رئیس سنتکام گفت: «این سفرها باعث درک‌های ارزشمندی شد که بدون سفر به منطقه و مشاهدات دست اول به دست نمی‌آیند.» کوریلا همچنین به مصر و اردن نیز سفر کرد؛ سفرهایی که به ادعای او باعث «ارائه یک درک عمیق‌تر نسبت به نگرانی‌های امنیتی این دو شریک مهم شده و به من اجازه درک منطقه از چشمان شرکایمان را دادند.» طبق این گزارش او همچنین به عرشه ناو جنگی «یو.اس.اس کارنی» نیز رفت.
یک روز پس از آن، منابع خبری مجدداً از حمله نیروهای مقاومت به نظامیان امریکایی به پایگاه‌های غیرقانونی آنها در سوریه خبر دادند. به گزارش صابرین نیوز، پایگاه اشغالی «المالیکه» واقع در شمال شرق حسکه سوریه روز شنبه هدف حمله نیروهای مقاومت قرار گرفت. صابرین نیوز گزارش داد که این حمله توسط پهپادهای مقاومت صورت گرفته است. شبکه خبری المیادین نیز در خبری فوری از حمله نیروهای مقاومت به پایگاه امریکا در سوریه خبر داد. خبرنگار المیادین همچنین از حمله به نیروهای امریکایی در پایگاه میدان «کونیکو» در شمال شرقی سوریه و پایگاه نفتی «العمر» در حومه دیر الزور خبر داد.

مذاکرات قطر و اسرائیل درباره احیای مذاکرات آتش‌بس
در خصوص نبرد غزه هم در پی کشته شدن سه اسیر صهیونیست به دست خود اشغالگران به نظر می‌رسد که روند مذاکرات تبادل اسرا برای تل‌آویو جدی‌تر از قبل شده است. در همین ارتباط روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد، مقاماتی از کشور قطر و رژیم اشغالگر روز شنبه در نروژ دیدار کرده‌اند. این دیدار در چهارچوب تلاش برای احیای مذاکرات آزادی اسرای فلسطینی و بازداشت‌شدگان اسرائیلی نزد حماس در غزه و بازگشت به آتش‌بس بوده است. این روزنامه نوشت، به گفته مقامات آگاه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر با دیوید بارنیا، رئیس موساد در اسلو دیدار کرد. این منابع همچنین اعلام کردند، بارنیا قرار است با برخی مقامات مصری برای گفت‌وگو در همین زمینه دیدار کند. گزارش روزنامه امریکایی یک روز پس از آن منتشر شد که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، سه گروگان نزد حماس را به اشتباه در غزه کشته است.
این در حالی است که در سایه افزایش فشارها به کابینه نتانیاهو برای تن‌دادن به توافق با مقاومت فلسطین، دو مقام ارشد جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی تأکید کردند، تنها در صورتی تبادل اسرا را می‌پذیرند که تجاوز متوقف و آتش‌بس برقرار شود. به گزارش ایسنا، «علی ابو شاهین» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: ما آماده معامله تبادل اسرا هستیم، اما بعد از برقراری آتش‌بس و به این شرط پایبند هستیم. وی اظهار داشت، دشمن در صورت تداوم طولانی کردن مدت جنگ با مقاومت سخت‌تری روبه‌رو خواهد شد.

 

خبر پلاس
1

حمله به بیمارستان کمال عدوان با بولدوزر

نظامیان اشغالگر صهیونیست با تخریب چادرهای آوارگان فلسطینی و زخمی‌های پناه‌برده به حیاط بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه، با بولدوزر ده‌ها نفر از آنها را زیر آوار، زنده‌به‌گور کرده و به شهادت رساندند.
به گزارش روسیا الیوم به نقل از وزارت بهداشت فلسطین در غزه، اشغالگران صهیونیست هر جنبنده‌ای را در بیمارستان‌های کمال عدوان و العوده هدف قرار می‌دهند. وزارت بهداشت فلسطین همچنین تأکید کرد: ارتش اشغالگر صهیونیست، بخش جنوبی بیمارستان را به‌طور کامل تخریب کرده است وزارت بهداشت فلسطین تاکید کرده است، اسرائیلی‌ها در حیاط بیمارستان کمال عدوان سگ‌ها را به روی آوارگان رها کردند تا زخمی ها را تکه پاره کرده و آنها را به شهادت برسانند.
در همین راستا، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس نیز گفت، ارتش اشغالگر در غزه از یک شکست به شکستی دیگر منتقل می‌شود. وی گفت: ما به رویکرد امریکا و دولت جو بایدن که در کشتارهای اشغالگران شریک است، اعتمادی نداریم. شمال و جنوب نوار غزه با سلاح‌های امریکایی توسط اشغالگران اسرائیلی مورد حمله قرار می‌گیرد. حمدان ادامه داد: آنچه ارتش اشغالگر در محوطه بیمارستان کمال عدوان در غزه مرتکب شد کشتاری جدید است. حمدان در ادامه گفت: بولدوزرهای اسرائیلی ده‌ها آواره و بیمار را در اطراف و داخل بیمارستان زنده دفن کردند. مردم غزه به‌رغم کشتارهای اشغالگران، مقاوم و ثابت‌قدم هستند. اقدامات مستمر دشمن اسرائیلی هیچ مشروعیتی به او در وجبی از خاک ما نخواهد بخشید. وی اظهار کرد، هدف گرفتن خبرنگاران از جمله «سامر ابودفه» تروریسم صهیونیستی است و پیش از توقف تجاوز و قبول شروط مقاومت، تبادل اسرایی در کار نخواهد بود.

 

خبر پلاس
2

خودزنی صهیونیست‌ها و احتمال تغییر معادلات جنگ

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به حادثه کشته‌شدن 3 اسیر صهیونیست به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «سربازان ما از خستگی و بارهای جنگ، رنج می‌برند و برخی از آنها از یک ماه و نیم قبل در میدان در حال نبرد هستند.»
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز گفته بود که نظامیان این رژیم به اشتباه سه نفر از اسرایی که در غزه نگهداری می‌شدند را هدف قرار داده و کشته‌اند. این در حالی است که نتایج تحقیقات ارتش اشغالگر نشان می‌دهد، سه اسیر اسرائیلی که از روی اشتباه توسط نظامیان این رژیم کشته‌ شدند با تکان دادن پرچم‌های سفید و درخواست کمک به زبان عبری تلاش می‌کردند، نجات یابند اما نیروهای خودی برخلاف دستورالعمل‌ها از روی ترس اقدام به شلیک گلوله کردند. با این حال روز شنبه رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند یک زن اسرائیلی اسیر نیز در غزه کشته شده است. به دنبال کشته‌شدن این اسرا، خانواده‌های اسرای اسرائیلی با برپایی تظاهرات خواستار امضای توافق مبادله اسرا شده و تهدید به اعتصاب غذا کردند. همچنین بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم در این باره گفت همه ما به دلیل کشته شدن این 3 اسیر ناراحت و آزرده شدیم و همه «اسرائیل» با خانواده‌های آنها گریه کرد. در پی خودزنی صهیونیست‌ها، سخنگوی نظامی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس نیز گفت: اشغالگران روز جمعه سه تن از اسرای خود را در غزه به عمد اعدام کردند تا از بار این پرونده رهایی یابند. ابوعبیده تأکید کرد: اشغالگران همچنان با جان سربازان اسیر خود قمار می‌کنند و به احساسات خانواده‌های آنها اهمیت نمی‌دهند و روز گذشته سه تن از آنها را عمداً اعدام کردند.

 

خبر پلاس
3

کشته‌شدن دیپلمات فرانسوی در جنگ غزه

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد یک دیپلمات فرانسوی بر اثر بمباران شهر غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده است. به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه در این بیانیه اعلام کرد: «بمباران غزه که به کشته شدن یکی از دیپلمات‌های ما انجامید را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم به‌سرعت تحقیقات خود را درباره این موضع آغاز کند.» کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «کشور ما از شنیدن خبر کشته شدن هموطن‌مان الیا تولدانو، اسیر حماس که جسدش توسط نیروهای مسلح اسرائیل در غزه پیدا شد، عمیقاً متأسف است. ما در غم خانواده و عزیزان او شریک هستیم و آزادی همه اسرا اولویت ماست.» الیا تولدانو یکی از ۲۴۰ اسیر حماس در حمله ۷ اکتبر (۱۵مهر) بود. خانواده‌های اسرا در هفته‌های اخیر گفته بودند که نمی‌دانند تولدانو هنوز زنده است یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی