صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

امیرعبداللهیان در ژنو نسبت به سیاست کوچ اجباری مردم غزه هشدار داد

عواقب سیاست «زمین سوخته» تل‌آویو برای غزه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای شرکت در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو حضور دارد، در حالی با طی روزهای اخیر با مقام‌های دیپلماتیک حاضر در این نشست رایزنی‌های فشرده‌ای را از سر می‌گذراند که نسبت به ایده‌ای که این روزها به طور پیدا و پنهان از سوی محور امریکایی- صهیونیستی پیگیری می‌شود، هشدار داد؛ یعنی ایده کوچاندن مردم غزه و کرانه باختری که مدت‌هاست در دستور کار رهبران تل آویو قرار دارد و برای نیل به آن زیر بار طرح آتش‌بس جنگ نمی‌رود. این مهم به‌ویژه در دیدار اخیر امیرعبداللهیان با «فیلیپو گرندی»، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل مورد توجه ویژه قرار گرفت و وزیر خارجه ایران خواستار حمایت قوی کمیساریا از مردم فلسطین شد و نسبت به اقدامات خطرناک رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینی‌ها از شمال به جنوب غزه و از آنجا به کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرد.

حملات مستمر برای کوچ اجباری
چند روز پیش بود که «فیلیپ لازارینی»، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل نسبت به هدف اسرائیل برای کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه به مصر هشدار داد. پیش از آن، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی از طرح اسرائیل و امریکا برای انتقال ساکنان غزه به چهار کشور ترکیه، مصر، عراق و یمن در ازای مشوق‌های اقتصادی برای این کشورها خبر داده و نوشته بود که طرح مذکور به اطلاع مقامات بلندپایه حزب دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا در مجلس نمایندگان و سنا رسیده و با موافقت آنها مواجه شده است.  هر چند دولت امریکا در مراحل اولیه جنگ مدعی شد که با آوارگی اجباری مردم غزه مخالفت خواهد کرد، اما نگاهی به موضع‌گیری‌های رسمی مقام‌های این کشور نشان می‌دهد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا با خروج داوطلبانه مخالفت نخواهد کرد؛ خروجی که هرچند مقام‌های امریکایی- اسرائیلی می‌کوشند آن را بر مبنای تصمیم خودخواسته مردم غزه تفسیر کنند اما حملات مستمر رژیم صهیونیستی که گاهی با حمله زمینی و گاهی با بمباران خونین و وحشیانه مراکز مسکونی بدون هیچ توجیهی، اعم از مدارس، محله‌های مسکونی غیرنظامی صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد مقام‌های تل‌آویو به شیوه‌های مختلف به دنبال محروم کردن مردم از خدماتی که به آنها برای ماندن در شهرها کمک می‌کند، هستند. تخریب بیمارستان‌ها، بمباران چاه‌های آب، تخریب نانوایی‌ها و محاصره‌های وحشیانه‌ای که بیش از دو ماه از آغاز آن می‌گذرد با هدف محروم کردن مردم از آب، دارو، سوخت و ارتباطات نیز در همین راستاست.

نقض آشکار حقوق بین‌الملل
 بی‌تردید این رویکرد نقض آشکار حقوق بین‌الملل و توافق چهارم ژنو در خصوص حمایت از غیرنظامیان در هنگام جنگ است. افزون بر اینکه ماده ۴۹ این توافق به طور قطع، جابه‌جایی یا انتقال اجباری ساکنان فلسطین به خارج از اراضی اشغالی را رد می‌کند. از این رو «سیاست زمین سوخته» رژیم صهیونیستی در غزه و بمباران تعمدی و مستمر منازل، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی، مطابق با ماده ۱۴۷ کنوانسیون و ماده ۸ اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی، جنایت جنگی محسوب می‌شود. در همین حال در جریان نزاع خونینی که در آن قواعد مسلم بین‌المللی زیرپا گذاشته می‌شود و به موازات آن میزان آسیب به شهروندان غیرنظامی در حال افزایش است، بازتاب واقعیات جاری در رسانه‌های جهانی متناسب با خواست کشورهای غربی- اسرائیلی صورت می‌گیرد. به اینها باید رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی را هم افزود که به نظر می‌رسد، خط رسانه‌ای خود را ذیل سیاست محور امریکایی – اسرائیلی تعریف کرده و مصایب مردم بی‌دفاع غزه را ذیل هدف سیاست کوچ اجباری روایت می‌کنند.

رایزنی‌های دیپلماتیک و تأکید بر مخالفت ایران با آوارگی فلسطینی ها
سیاست کوچ اجباری مردم غزه در حالی مهم‌ترین دستور کار تصمیم گیرندگان تل آویو به شمار می‌رود که جمهوری اسلامی از نخستین روزهای آغاز نسبت به این مهم هشدار داده بود. چندی پیش وزیر امور خارجه ایران در یکی از پرشمار گفت‌و‌گوهای خود با همتایان منطقه‌ای‌اش در تماسی تلفنی با «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر تصریح کرد که «هدف نهایی رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه به منطقه سینا در مصر و بخش‌هایی از اردن است و تل آویو برای ایجاد دولت فلسطین، در خارج از سرزمین تاریخی فلسطینان تلاش می‌کند اما مقاومت مانع اصلی تحقق خواب‌های پریشان صهیونیست‌ها شده است.»
یکی از طرح‌های در دستور کار اسرائیل برای تحقق هدف کوچ مردم غزه، ایجاد فضایی برای سکونت آنها در صحرای سینای مصر به شمار می‌رود. چندی پیش رسانه اسرائیلی «هاآرتص» از این طرح خطرناک محرمانه پرده برداشت و اعلام کرد که این طرحی است که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی برای غزه پس از جنگ اخیر در دستور کار قرار داده است.
این چنین بود که وزیر امور خارجه در نشست جاری ژنو کوشید اذهان سیاستمداران حاضر را معطوف این هدف اصلی تل‌آویو کند. امیرعبداللهیان علاوه بر طرح موضوع کوچ اجباری مردم غزه در دیدارش با کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، طی گفت‌وگویی که با «نجیب میقاتی»، وزیر خارجه لبنان داشت، تأکید کرد: رژیم اسرائیل در سایه عدم تحقق هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ دوماهه علیه غزه، با کشتار وسیع و محاصره کامل غزه و تشدید جنایات در کرانه غربی، به دنبال کوچاندن مردم فلسطین از غزه و کرانه است و لازم است کشورهای اسلامی با تمام توان از ملت فلسطین حمایت کنند. امیرعبداللهیان قطعنامه مصوب اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حملات اسرائیل را دارای یک پیام قوی برای برقراری آتش‌بس دانست.
وزیر امور خارجه در جریان سفر اخیر خود همچنین با وزرای خارجه ژاپن، اندونزی، برزیل و بورکینافاسو نیز دیدار کرد و درباره واقعیات صحنه غزه به گفت‌و‌گو پرداخت.

جستجو
آرشیو تاریخی