صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تدابیر وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق عملیاتی می‌شود

افزایش 40 درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر

نرخ خرید برق نیروگاه‌های کوچک 22 هزار ریال ناگفته نماند که نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس با ظرفیت 20 کیلووات تا یک مگاوات برای هر کیلووات ساعت 22 هزار ریال تعیین شده است

حمایت تمام قد وزارت نیرو از تولیدکنندگان برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر با افزایش 40 درصدی نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر.
وزارت نیرو با هدف حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق ازمنابع تجدیدپذیر، نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی را ابلاغ کرده که بر این اساس، قیمت خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی مشمول طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد به ازای هر کیلووات ساعت 30 هزار ریال تعیین شده است. با ابلاغ مصوبه نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، امکان خرید برق نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی احداث شده توسط خیرین مدرسه‌ساز در مدارس و مؤسسات آموزشی با نرخ 30 هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت فراهم شده است.
با توجه به در نظر گرفتن تعرفه‌های حمایتی و ویژه برای این دسته از نیروگاه‌ها، افزایش نرخ بابت امتیاز بومی‌سازی به این نیروگاه‌ها اعمال شده و مجدداً محاسبه نمی‌شود. درعین حال، قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت 20 کیلووات وکمتر، برای هر کیلووات ساعت 25 هزار ریال تعیین شده است. ناگفته نماند که نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس با ظرفیت 20 کیلووات تا یک مگاوات برای هر کیلووات ساعت 22 هزار ریال تعیین شده است. نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از یک رشد حدود 40 درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد. از افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های کاری وزارت نیرو در دولت سیزدهم یاد می‌شود که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.
براساس این برنامه ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات نیز توسط صنایع احداث خواهد شد. هم اکنون ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک هزار و ۱۰۱ مگاوات رسیده است.
براین‌اساس سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۴۵.۳ درصد، بادی ۳۶.۶ درصد، برقابی کوچک ۱۰.۴ درصد، زیست‌توده ۱.۳ درصد و توربین انبساطی ۱ درصد شده است. علی محرابیان، وزیر نیرو با اعلام اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تولید برق فقط ۲۳ درصد رشد داشت، اظهار کرده که دولت سیزدهم کشور را با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق تحویل گرفت و افزوده که در حوزه برق در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد و در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲۳ درصد رشد تولید برق داشتیم و با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق دولت را تحویل گرفتیم.
از ناترازی بین تولید و مصرف برق به عنوان چالش مهم بخش صنعت برق کشور یاد می‌شود. در واقع، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که در دولت‌های قبل به فراموشی سپرده شده بود در دولت سیزدهم به‌عنوان راهکاری مطمئن برای تولید پایدار برق موردتوجه جدی قرار گرفت.
وزارت نیرو، سال گذشته طرح ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی در پنج سال را مصوب و آغاز کرد. در این طرح، سازمان‌های بهزیستی، کمیته امداد، بسیج سازندگی و معاونت روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری با عاملیت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و اجرای شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور مشارکت دارند. در کنار آن، طرح احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در جلسه شورای اقتصاد در سال‌جاری که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، به تصویب رسید.
محمد مخبر ناترازی در بخش انرژی را یکی از چالش‌های مهم کشور خوانده و تأکید کرده که با توجه به اهمیت ویژه موضوع محیط زیست و برای رفع این ناترازی‌ها و به منظور تأمین انرژی مورد نیاز کشور، باید به سمت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

 

برش

شکوفایی تولید برق تجدید پذیر در دولت سیزدهم
در یک نگاه کلی، وزارت نیرو اعلام کرده که ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در کشور توسط سرمایه‌گذاران باید طی ۷ ماه انجام شود؛ چراکه ظرفیت آن در کشور ایجاد شده و دولت حمایت می‌کند. با این اوصاف، باید ساخت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد تا مشکل ناترازی سوخت و برق در کشور برطرف شود. تمرکزی که از دوسال قبل بدین سو، افق‌های روشنی را پیش‌روی انرژی‌های تجدیدپذیر باز کرده و روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به هیچ عنوان با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.دولت قبل انرژی‌های تجدیدپذیر را به انزوا کشانده بود.اکنون اما با حمایت تمام قد وزارت نیرو، ضریب نفوذ انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق کشور با سرعت تمام رو به فزونی گذارده است.

جستجو
آرشیو تاریخی