صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ادامه از صفحه 3

بی‌بی رنگ پریده

این منابع توضیح دادند که طرف مصری در حال حاضر میانجیگری جدیدی را با طرف‌های قطری و امریکایی انجام داده تا بزودی یک توافق جدید تبادل اسرا بین حماس و اشغالگران اجرا شود. این منابع به دیدارهای مورد انتظار بین اشغالگران، مصر و قطر با حمایت امریکا در این زمینه اشاره کردند. از سوی دیگر، مقاومت فلسطین در غزه شروط روشنی را تعیین و اعلام کرد: «تا زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه ادامه دارد، نه مذاکره و نه مبادله اسیران زیر آتش انجام نمی‌گیرد.»
عقب‌نشینی در برابر حزب الله
همزمان با انتشار اخباری دال بر آمادگی صهیونیست‌ها برای مذاکره مجدد بر سر تبادل زندانیان با حماس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اظهار اینکه این رژیم قصدی برای ماندن در غزه ندارد، در موضعگیری جدیدی در قبال حزب‌الله لبنان که عقب‌نشینی آشکاری از مواضع پیشین این رژیم محسوب می‌شود، گفت که تل‌آویو آماده توافقی احتمالی با حزب‌الله لبنان است، مشروط بر اینکه هر توافقی شامل منطقه امن در امتداد مرز و تضمین‌های امنیتی مناسب باشد. به گزارش رسانه‌های عبری زبان، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد تحولات امنیتی در امتداد مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان گفت: «اقدامات اسرائیل در غزه مورد توجه حزب‌الله قرار دارد. اگر حزب‌الله اجازه دهد فرایند توافق صورت می‌گیرد، من اکنون به جزئیات آن نمی‌پردازم، اما واضح است که باید شامل شرایطی باشد که در آن فاصله ایمن از ما تا نیروهایی که می‌توانند به خاک اسرائیل شلیک کنند، یا نیروهایی که می‌توانند در داخل اسرائیل وارد عمل شوند، وجود داشته باشد. اگر این امکان وجود داشته باشد، با تضمین مناسب، می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.»
گالانت همچنین با تأکید بر اینکه ارتش صهیونیستی قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه ندارد، گفت: «مادامی که گروهی متخاصم با اسرائیل نباشد، آماده بحث در مورد گزینه‌های جایگزین در مورد اینکه چه کسی این سرزمین را کنترل می‌کند، هستیم.» براساس گزارش خبرگزاری رویترز، وی به خبرنگاران گفت که تل آویو آماده بحث در مورد گزینه‌های جایگزین درباره اینکه چه کسی می‌تواند غزه را پس از جنگ کنترل کند، است: «شرط کلیدی این است که این گروه با اسرائیل خصمانه عمل نکند. بقیه، به نظر من، قابل بحث است. اما مطمئناً حماس نخواهد بود و همچنین خود اسرائیل هم نخواهد بود.» این در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبل‌تر اعلام کرده بود که، «حفظ آرامش کرانه باختری بسیار مهم است تا بتوانیم مأموریت خود در نوار غزه را که نابودی حماس و کاهش توانمندی‌های نظامی و دولتی آن است، تکمیل کنیم.» براساس گزارش سایت خبری روسیا الیوم، گالانت در ادامه افزود: زمانی که مشخص شود ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه چه اقداماتی انجام داده، کرانه باختری و همچنین مکان‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
 اعتراف دوباره به برتری مقاومت لبنان
به نظر می‌رسد که عقب‌نشینی گالانت در برابر حزب‌الله ارتباط مستقیمی با برتری میدانی مقاومت لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی داشته باشد، کما اینکه رسانه‌های رژیم صهیونیستی برای دومین بار اعتراف کردند که حزب‌الله لبنان دست برتر را در مناطق شمالی فلسطین دارد. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه المیادین، عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر با اشاره به برتری مقاومت اسلامی لبنان در مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی گفته بود که سید حسن نصرالله در شمال دست برتر را دارد. تحلیلگر مسائل عربی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گفت: حزب‌الله همچنان در شمال دست برتر را دارد، زیرا می‌خواهد به اسرائیل فشار بیشتری وارد کند و می‌داند که تل آویو خویشتنداری می‌کند. به تازگی نیز روزنامه الاخبار نوشته بود، مقاومت لبنان به تاکتیک‌های خاصی روی آورده است که دشمن توان رویارویی با آن را ندارد. بر این اساس، فرماندهی مقاومت به رزمندگان اختیاراتی داده که آنها را قادر به انجام اقدامات زیادی می‌کند و مقاومت لبنان موفق به وارد کردن خسارات مستقیم به مواضع، جنگ‌افزارها و سیستم‌های دشمن شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی