صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

نماینده سازمان ملل: تلاش برای انزوای سوریه
شکست خورده است
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن سوریه طی ۱۳ سال گذشته به نتیجه نرسیده است. به گزارش ایسنا، گی‌یر پدرسن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه یکشنبه در نشستی درباره وضعیت سوریه در راستای همایش دوحه گفت: ۱۳ سال است که غرب تلاش می‌کند سوریه را منزوی کند و موفق نشده است. برای حل بحران سوریه باید چند موضوع را مطرح کرد، به عنوان مثال تأثیر تحریم‌های غرب علیه سوریه. پدرسن همچنین تأکید کرد: حل و فصل بحران سوریه مستلزم مطرح کردن موضوع خروج نیروهای ترکیه و امریکا از این کشور و موضوع نیروهای کرد و تحریم‌ها است. نیاز به اتخاذ رویکرد جدیدی از سوی مخالفان و دولت سوریه برای حل بحران وجود دارد که به نظر می‌رسد در زمان حاضر تا حدودی دچار رکود شده است.

وضعیت ویژه در جامو و کشمیر لغو شد
دیوان عالی هند تصمیم دولت مرکزی مبنی بر لغو ماده ۳۷۰ درباره وضعیت ویژه در جامو و کشمیر را تأیید کرد. به گزارش ایرنا، دیوان عالی هند به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند. حکم دیوان عالی می‌تواند یک موفقیت برای نارندرا مودی نخست‌وزیر و حزبش بهارتیا جنتا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ مجلس عوام هند (لوک سبها) به شمار آید. جامو و کشمیر در آگوست ۲۰۱۹ وضعیت ویژه خود را بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی لغو کرد، این یکی از وعده‌های انتخاباتی بی‌جی پی و نخست‌وزیر هند (مودی) بود.

لاوروف: سلطه 5 قرنی غرب رو به پایان است
وزیر خارجه روسیه با شرکت در نشست «انجمن دوحه» از طریق ویدیو کنفرانس گفت، سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان و در حال جایگزینی با «دنیای جدید چندقطبی» است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف ابتدا از اینکه برخی شرایط مانع حضور او در دوحه، پایتخت قطر شد و نتوانست به طور حضوری در این نشست شرکت کند، ابراز تأسف کرد و گفت: هژمونی امریکا و متحدانش براساس وقایع تاریخی متنوعی از جمله استثمار بی‌رحمانه از مردم و سرزمین‌های دیگر کشورها بوده است. غرب خیال کرد که می‌تواند از الگوی «جهانی‌سازی» که برای قرن‌ها ساخته بود جهت حفظ سلطه خود استفاده کند اما سایر کشورها دقیقاً با استفاده از اصول و ابزارهای مربوط به «جهانی‌سازی» غرب توانستند غرب را در زمین خود شکست دهند.

نامزدهای حامی چین، برنده انتخابات هنگ کنگ
انتخابات شورای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ با برتری نامزدهای طرفدار چین برگزار شد درحالیکه پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ این انتخابات را به ثبت رساند. به گزارش ایرنا، انتخابات شورای منطقه‌ای هنگ‌کنگ دیروز یکشنبه با شیوه جدید انتخاباتی برگزار شد و نامزدهای طرفدار چین توانستند در این انتخابات پیروز شوند. این در حالی است که تنها ۲۷.۵ درصد از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند که کاهش بسیار قابل توجهی را در مقایسه با مشارکت ۷۱.۲ درصدی در انتخابات سال ۲۰۱۹ نشان داد. از زمان ایجاد ۱۸ شورای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ در سال ۱۹۸۲، این پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی