صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

خبر پلاس 2

مجمع عمومی به دنبال تصویب قطعنامه درباره غزه

هیأت اجرایی سازمان جهانی بهداشت در نشست ویژه‌ای که در ژنو برگزار شد، قطعنامه‌ای را با هدف رسیدگی به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه تصویب کرد. به گزارش ایسنا، این قطعنامه که با اجماع به تصویب رسید، اولین قطعنامه‌ای است که از ۷ اکتبر در مورد جنگ غزه با اجماع در سیستم سازمان ملل تصویب می‌شود. بر این اساس سازمان جهانی بهداشت، کمک‌رسانی «فوری و مستمر» به غزه را خواستار شده است. این قطعنامه را افغانستان، قطر و یمن پیشنهاد کرده بودند. اجازه خروج بیماران و همچنین تهیه و دسترسی به دارو و خدمات و تجهیزات پزشکی از درخواست‌های قطعنامه است. قطعنامه همچنین از «ویرانی وسیع» در غزه ابراز «نگرانی بسیار عمیق» کرده و خواستار محافظت از غیرنظامیان شده است.
امریکا با اینکه روز جمعه قطعنامه آتش‌بس فوری را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد، اما با وجود «ملاحظات جدی» که داشت با این قطعنامه سازمان جهانی بهداشت، موافقت کرد. سفیر امریکا گفت: «با وجود ملاحظات جدی و ابراز تأسف از اینکه قطعنامه متوازن نیست، واشنگتن موافقت کرد با این قطعنامه مخالفت نکند.»
تصویب این قطعنامه در حالی است که رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که مجمع عمومی سازمان ملل احتمالاً روز سه‌شنبه (امروز) به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه در غزه است، رأی خواهد داد.
جستجو
آرشیو تاریخی