صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

احتمال تداوم حضور السیسی در کاخ ریاست جمهوری
مردم مصر دیروز یکشنبه در حالی برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان برای یک دوره ۶ ساله به پای صندوق‌های رأی رفتند که از زمان به صدا درآمدن زنگ انتخابات، مشخص بود که عبدالفتاح السیسی، کاندیدای بلامنازع است و دیگر بار راهی کاخ ریاست جمهوری خواهد شد.
به گزارش ایرنا به نقل از الاهرام مصر، حازم بدوی رئیس هیأت ملی انتخابات مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره به بررسی جزئیات و روند برگزاری انتخابات پرداخت و گفت‌، درهای حوزه‌های رأی‌گیری ساعت ۹ صبح روی رأی‌دهندگان باز می‌شود و روند انتخابات روز یکشنبه به مدت ۳ روز برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و ساعت ۹ شب سه‌شنبه رأی‌گیری پایان خواهد یافت.
رئیس هیأت ملی انتخابات مصر همچنین خبر داد، انتخابات مصری‌های خارج از کشور که در مدت ۳ روز بین یکم تا سوم دسامبر گذشته برگزار شد، شاهد مشارکت جدی و مؤثر بود. در این انتخابات بجز السیسی که از سال ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور مصر است، «فرید زهران» رئیس حزب سوسیال دموکرات مصر و نماینده جریان چپ میانه، «عبدالسند یمامه» رئیس حزب وفد که یک حزب لیبرال است و «حازم عمر» رئیس حزب مردمی خلق و یک تاجر سایر کاندیداهای انتخابات هستند.
السیسی در حالی احتمالاً دوباره رئیس‌جمهور مصر خواهد شد که ادامه حضور او در این پست، می‌تواند تأثیر زیادی بر وضعیت آتش‌بس در غزه داشته باشد، بویژه که در روزهای اخیر روسیه تلاش کرده با فعال کردن دوباره دیپلماسی خود در خاورمیانه، گام‌هایی جدی برای آتش‌بس در غزه بردارد. در همین ارتباط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در گفت‌و‌گویی تلفنی با عبدالفتاح السیسی با وی در این خصوص مذاکره کرد. آنها همچنین بر اهمیت تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل عادلانه و همه‌جانبه مسأله فلسطین بر اساس راه‌حل دو کشوری تأکید کردند.
    
استعفای جنجالی رئیس دانشگاه پنسیلوانیا
رئیس دانشگاه پنسیلوانیای امریکا به خاطر محکوم نکردن تظاهرات حامیان فلسطین در محوطه این مرکز آموزشی، با فشار نمایندگان امریکایی مجبور به استعفا شد.
براساس گزارش رسانه‌های امریکایی، لیز مگیل و رؤسای دانشگاه هاروارد و‌ام آی تی، سه‌شنبه گذشته به کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان احضار شدند. در این جلسه رئیس دانشگاه پنسیلوانیا در پاسخ به سؤالات چالش برانگیز الیز استفانیک، رئیس کمیته کنگره حاضر نشد با اظهارات کمیته مبنی بر «درخواست نسل کشی علیه یهودیان در محوطه دانشگاه بدون شک به منزله آزار و اذیت است» موافقت کند. او همچنین تأکید کرد تنبیه دانشجویانی که به نسل کشی یهودیان اشاره داشتند حائز اهمیت نیست. پس از این جلسه بیش از 70 نفر از قانونگذاران امریکایی خواستار استعفای لیز مگیل شدند و او نیز چند روز بعد استعفا داد. او پس از این استعفا تأکید کرد: «در آن لحظه من بر سیاست‌های دانشگاه همسو با قانون اساسی متمرکز بودم که می‌گوید گفتار به تنهایی قابل مجازات نیست.»
با استعفای او فشارها بر رؤسای دانشگاه هاروارد و‌ام آی تی بیشتر شده و کمیته کنگره از آنها خواسته تصمیم درستی بگیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی