صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

ظرفیت‌های محور مقاومت در هندسه نوین جهانی

دکتر نیره قوی
سرپرست پژوهشگاه فرهنگ
و معارف اسلامی

«ایستادگی» و «مقاومت» از عوامل مؤثر در شکل‌دهی هندسه نوین جهانی است که مسلمانان باید با همگرایی این صف ایستادگی و مقاومت را فشرده‌تر کنند. جهان در یک وضعیت گذار است و مسلمانان می‌توانند با همگرایی هم تحول‌آفرین باشند و هم از تحولات ظرفیت‌سازی کنند. افول اردوگاه غرب و از طرفی سر برآوردن قدرت‌های بزرگ در دنیا نشان از این تحولات دارد و این روزها بیش از هر زمان دیگری وحدت مسلمانان اهمیت پیدا می‌کند.
کشورهای مسلمان از جمعیت و ذخایر و ثروت زیادی بهره‌مندند که بویژه در منطقه غرب آسیا تجمیع شده است؛ منابعی که می‌تواند به ایجاد یک مجموعه همکاری متحد میان ملت‌های مسلمان کمک کند. انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش همگرایی مسلمانان در راستای حفظ ارزش مشترکی به نام «آزادی قدس» بوده است. کشورهای مسلمان منطقه، از ظرفیت «محور مقاومت» برخوردارند که می‌توانند در بزنگاه‌ها به کمک ملت‌های مسلمان منطقه بیاید. بویژه در شرایط کنونی که غده سرطانی اسرائیل در منطقه ریشه دوانده است، اهمیت اتحاد برای دفاع از فلسطین بیش از هر وقت دیگری ضرورت دارد.
جهان وارد هندسه نوینی شده است مسلمانان می‌توانند در این هندسه نوین نقش‌آفرینی خود را افزایش دهند. آلترناتیو نظام سلطه می‌‌تواند یک نظام اسلامی باشد که در قرآن تحت عنوان «امت واحده مسلمان» از آن یاد می‌شود. بر‌اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، حمایت و همکاری با ملت‌های مسلمان یک اصل مسلم است و ایران با پیشتاز بودن در موضوع قدس، این مهم را ثابت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی