صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

توافقنامه‌های تجاری در مسیر تحقق قرار دارند

تعرفه صفر تجاری ایران و روسیه بزودی

با تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در تجارت دو کشور، اهداف توافق تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت در گروه بریکس تحقق می‌یابد.
هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان این مطلب به ایرنا گفت: بر‌اساس آمار منتشر شده، ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال ۱۴۰۱ با افزایش نزدیک به چهار درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰، به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید.
وی افزود: رقم کل تجارت این دو کشور در سال مذکور نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که حدود ۶۸ درصد از آن، معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار متعلق به ارزش واردات ایران از روسیه و بقیه، معادل ۷۵۱ میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص داشت.
تیزهوش تابان تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ نیز ارزش کل تجارت ایران و روسیه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار (۴۴۰ میلیون دلار صادرات و ۹۲۵ میلیون دلار واردات) بوده که رشد ۱۱.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. همچنین تجارت ایران و روسیه در هشت ماهه سال‌جاری با ۱۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۰۵ هزار دلار رسید.

ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها
وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن رشت به بندر کاسپین به‌طور حتم تأثیر بسزایی بر توسعه روابط تجاری ایران با فدراسیون روسیه و حجم ترانزیت کالا خواهد داشت، تأکید کرد: به‌طور کلی با چشم‌انداز ترسیم شده برای توسعه روابط تجاری دو کشور، هر طرح زیرساختی که تکمیل شود و به سرانجام برسد، می‌تواند بستر لازم را برای تحقق چشم‌اندازها فراهم کند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی در حوزه‌های مختلف زمینی، ریلی، دریایی و هوایی مکمل یکدیگرند و می‌توانند موجب هم‌افزایی در حوزه اقتصادی و تجاری شوند.
وی با بیان اینکه برخی اخبار حاکی از صفر شدن تعرفه تجاری ایران و روسیه تا پایان سال‌جاری است که این موضوع در مبادلات تجاری دو کشور بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیوستن ایران به بریکس نیز از دیگر موارد مهم است که باید مدنظر برنامه‌ریزان قرار بگیرد و از این فرصت‌ها بخوبی بهره‌برداری شود. به گفته تیزهوش تابان، در کنار این موارد اجرای طرح‌های زیرساختی مانند اتصال راه‌آهن رشت به آستارا و تقویت ناوگان حمل دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فراهم شدن شرایط حذف دلار
وی تصریح کرد: شرایط برای حذف دلار و استفاده از دوگانه روبل - ریال در مبادلات تجاری دو کشور فراهم است و فقط باید تصمیمات نهایی و اجرایی در این حوزه اخذ شود که با تحقق این امر به‌طور حتم شاهد گشایش در مبادلات تجاری دو کشور خواهیم بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تأکید کرد: البته پیش‌نیاز بسیاری از این موارد تک‌نرخی شدن قیمت ارز و اصلاح سیاست نرخ ارز چندگانه است و در غیر این صورت اثربخشی اقدامات مذکور به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش در ۹ ماه نخست سال‌جاری میلادی (دی ۱۴۰۱ - مهر ۱۴۰۲)، صادرات کالاهای ایرانی به روسیه، حدود ۳۰ درصد رشد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی