صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

تحریم‌های جدید امریکا علیه ارتش یمن با اتهام‌زنی به ایران
 خبر اول اینکه، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای از تحریم ۱۳ فرد و نهادی خبر داد که مدعی است «مسئول تأمین مالی نیروهای مسلح یمن از طریق فروش کالاهای ایرانی در شبکه پیچیده‌ای از مراکز تبادل و شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف هستند.» در این بیانیه، با تکرار ادعای مرتبط بودن ایران با اقدامات ارتش یمن آمده است: حمایت ایران از حوثی‌ها (انصارالله) باعث حملات بی‌دلیل به زیرساخت‌های غیرنظامی در اسرائیل و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن شده است. این حملات، کشتی‌های امریکایی مشغول فعالیت در این منطقه را نیز تهدید کرده‌ است. این درحالی است که بنابر واکنش «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به این ادعا: «گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به جنایات جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیست، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آنها ارائه می‌دهیم. آنها نمایندگان ملت خود هستند و براساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.  ادعاهای بی‌اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن هم که سال‌هاست در محاصره است، از آن دست ادعاهای فرافکنانه‌ای است که در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.  امریکا به جای اتهام‌زنی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و حمایت از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد.»
 
 تاریخچه فلسطین
«منوتو» را رسوا کرد
 خبر دیگر اینکه،شبکه بهایی منوتو برای خوش‌خدمتی به اربابانش، مدعیست کشوری به نام فلسطین هیچ‌وقت وجود نداشته و این جمهوری اسلامی است که آن‌را مطرح می‌کند. اما این شبکه در مستندی تحت عنوان «مسافر منوتو پلاس در اسرائیل» که سال ۲۰۱۹ تولید شده با استناد به مدرکی، وجود کشور فلسطین پیش از تأسیس رژیم موقت صهیونیستی را اثبات می‌کند. گزارشگر منوتو در این مستند، گذرنامه‌ای قدیمی مربوط به قبل از اشغال فلسطین را نشان می‌دهد که نام فلسطین در آن قید شده است.
 
مواضع ضد ایرانی نامزدهای انتخابات امریکا
 شنیدیم که، چهارمین دور از مناظره نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ امریکا با حضور «ران دی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا، «نیکی هیلی» سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل، «ویوک راماسوامی» تاجر و کاندیدای هندی‌تبار و «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی برگزار شد و آنها مواضعی درباره جنگ غزه و همچنین علیه ایران گرفتند. نیکی هیلی ضمن تأکید بر موضع تند خود علیه ایران، عنوان کرد: من علیه مسلمانان ممنوعیتی اعمال نخواهم کرد، اما علیه کشورهایی که نسبت به ایالات متحده متخاصم هستند، محدودیت‌هایی را اعمال خواهم کرد. وی افزود: نگاه کنید چه در مرزهای جنوبی رخ می‌دهد.
چیزی که بیش از همه نگرانم می‌کند، اینست که این افراد کسانی هستند که بیشتر از ایران، یمن و لبنان می‌آیند؛ به عبارتی همان کشورهایی که شعار «مرگ بر امریکا» سر می‌دهند. این همان چیزی است که باید مراقب بود و ارتباطی با دین ندارد. نیکی هیلی در ادامه تأکید کرد: ایالات متحده امریکا باید پاسخ قوی‌تری از دولت جوبایدن به ایران بدهد.
 
بازداشت متهم ارزی بعد از ۵ سال
 دست آخر اینکه،  اجرای احکام تعزیرات حکومتی استان تهران، دستور بازداشت متهم ارزی را پس از پنج سال خودداری از پرداخت جریمه، صادر کرد. براساس بررسی‌های شعب رسیدگی‌کننده، این فرد هفت میلیون و ۴۷۰ هزار یورو در ازای واردات مواد شیمیایی مجاز در ۱۵ نوبت دریافت کرده اما تعهدات خود را اجرایی نکرده است. بانک ملت در ۱۵ شکایت، موضوع دریافت ارز این فرد را در سال ۱۳۹۶ مطرح کرد که میزان ارز دریافتی این متهم در هر مرتبه ۵۰۰ هزار یورو بوده و علی‌رغم توافق، ظرف ۶ ماه نسبت به واردات کالا و تحویل اسناد آن به بانک اقدامی نکرده است. به گزارش ایسنا به نقل از مدیر کل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، حکم بدوی و تجدیدنظر این پرونده‌ها در سال ۱۳۹۷ قطعی شد و شعبه تجدیدنظر در نهایت متهم را به بازگرداندن هفت میلیون و ۴۷۰ هزار یورو معادل ارز دریافتی به بانک شاکی محکوم و حکم به تعلیق
۱۰ سال و ۶ ماهه کارت بازرگانی نیز صادر کرد اما متهم از بازگرداندن ارزهای دریافتی سر باز زده و متواری بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی