صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

زلنسکی حاضر به سخنرانی در کنگره امریکا نشد
در پی خودداری جمهوریخواهان کنگره امریکا از تصویب بودجه پیشنهادی کاخ سفید برای کمک به کی‌یف، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حاضر به شرکت در 2 نشست کنگره نشد.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، ولودیمیر زلنسکی قرار بود به‌طور مجازی در نشست مجلس نمایندگان و همچنین مجلس سنای امریکا شرکت کند اما در آخرین لحظات به دلایلی که مشخص نیست، حاضر به شرکت در این نشست‌ها نشد. بنا بر آنچه رهبر دموکرات سنا گفته است، رئیس جمهور اوکراین «در دقیقه آخر» درگیر موضوعی شد و به همین دلیل از حضور در نشست‌های کنگره انصراف داد. وی با این حال به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. خودداری جمهوریخواهان کنگره امریکا از تصویب بودجه پیشنهادی کاخ سفید برای کمک به اوکراین در حالی است که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا هشدار داده است، درصورتی که این بودجه تصویب نشود، واشنگتن مسئول شکست کی‌یف خواهد بود. وزیر خزانه‌داری امریکا دراین‌باره گفت: اوکراین بی‌پول شده و هرگونه درآمدی را صرف هزینه‌های دفاعی و نظامی خود کرده است. این درحالی است که همزمان یکی از مشاوران رئیس‌جمهور اوکراین به پولیتیکو گفت که دولت کی‌یف با کمبود شدید پول مواجه است و منابع مالی آن پس از ماه دسامبر به‌طور کامل تمام می‌شود.
   
سفر کوتاه پوتین به دو کشور حوزه خلیج فارس
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز یک روز پیش از سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو، راهی دو کشور عربستان و امارات متحده عربی شد.
به گزارش ایرنا، به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین نخست به منظور انجام یک دیدار رسمی، وارد ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد. رئیس‌جمهور روسیه، پس از رسیدن به ابوظبی با محمد بن زاید رئیس امارات متحده عربی دیدار و از وی برای حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس» متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به همراه شرکای جدید این گروه یعنی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، اتیوپی، مصر و امارات در شهر قازان روسیه در پایان سال آینده میلادی دعوت کرد و گفت: میزان تجارت بین دو کشور در سال گذشته به میزان ۶۷.۷ درصد افزایش داشته است و بر این باورم که این میزان در سال‌جاری، بیشتر خواهد بود و در زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های صنعتی نیز چنین خواهد بود. پوتین شب گذشته پس از امارات، برای دیداری رسمی وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.
   
ترامپ: اگر پیروز شوم، فقط روز اول دیکتاتور خواهم بود
دونالد ترامپ در گفت‌وگویی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، در روز اول کاری خود «دیکتاتور» خواهد بود!
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از قدرت خود برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه سوءاستفاده خواهد کرد، گفت: تنها در روز اول. می‌خواهم مرزها را ببندم و نفت استخراج کنم، استخراج کنم و استخراج کنم!  کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی امریکا به‌سرعت ویدیوی این سخنان ترامپ را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و نوشت: دونالد ترامپ دقیقاً بیان کرده است که در صورت پیروزی چه خواهد کرد. او گفت که در روز اول دیکتاتور خواهد بود. در همین حال جو بایدن، کاندیدای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات 2024 نیز در سخنانی گفت که اگر با دونالد ترامپ روبه‌رو نمی‌شد، احتمالاً از رقابت برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ صرف‌نظر می‌کرد چون این کاندیدای جمهوریخواه تهدیدی منحصر به ‌فرد برای ایالات متحده محسوب می‌شود. این گفته‌ها از سوی بایدن در این رویداد در حالی مطرح شده که حتی رأی دهندگان دموکرات هم نگران کهولت سن بایدن هستند. رئیس‌جمهور امریکا ماه گذشته میلادی ۸۱ ساله شد و پیرترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی