صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

بارش‌های خفیف آخر هفته چاره‌ساز نیست
ادامه آلودگی هوا تا هفته آینده
ایران‌زمین- رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت که با وجود بارش‌های خفیف در روز پنجشنبه، هفته آینده نیز پایداری جو و آلودگی‌ هوا ادامه خواهد داشت.
صادق ضیائیان درباره وضعیت جوی و آب‌وهوای کشور و میزان آلودگی‌ هوا در روزهای آینده توضیح ‌داد: سامانه خفیف بارشی از روز پنجشنبه در مناطقی از کشور فعال خواهد شد و بارش‌های پراکنده در شمال‌غرب کشور و ارتفاعات و شمال استان‌های تهران، البرز و گیلان رخ می‌دهد. وی ادامه ‌داد: با فعالیت این سامانه بارشی، مقداری از پایداری جو و آلودگی‌ هوا در روز پنجشنبه کاسته خواهد شد.
وی افزود: هفته آینده نیز غلظت آلاینده‌های جوی و آلودگی‌ هوا را در برخی از روزها شاهد خواهیم بود، اما شدت آن کمتر از هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.
تداوم پاییز خشک در ایران
وضعیت بارشی حوضه‌های آبریز نشان می‌دهد که این هفته و هفته آینده دارای بارش مطلوبی نیستند.
تا پایان هفته جاری وقوع بارش به‌ طور عمده در شمال‌غرب کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها در مناطق شمال، غرب و شمال‌غربی کشور مورد انتظار است.

فرسایش بادی خراسان جنوبی 2 برابر میانگین کشوری
بیرجند - طبق گفته مسئولان منابع طبیعی خراسان جنوبی خشکسالی‌های متمادی، فرسایش بادی در این استان را از حالت عادی خارج کرده و باعث ایجاد چشمه‌های تولید گرد و غبار شده است.
«علیرضا نصرآبادی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: میانگین کشوری فرسایش خاک در کشور ۱۴ تن در هکتار گزارش شده اما در عرصه‌های بیابانی خراسان جنوبی به این میزان ۲۱ تن در هکتار است. وی اضافه کرد: مجاورت با ۲ کویر بزرگ و تحمیل ۲۲ سال خشکسالی در کنار کاهش بارندگی از عوامل مؤثر بر فقر پوشش گیاهی و توسعه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان است.
نصرآبادی اظهار داشت: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در ادوار گذشته اکنون به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار رسیده و تعداد کانون‌های فرسایش بادی از ۲۸ به ۳۲ مورد افزایش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی