صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

«ایران» از تکمیل طرح‌های عمرانی در استان همسایه پایتخت گزارش می دهد

البرز در انتظار سفر رئیس‌جمهور

یکشنبه گذشته، جلسه بررسی و جمع‌بندی طرح‌های دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان البرز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طرح‌های دور دوم سفر به این استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. این جلسه، از قریب‌الوقوع بودن انجام دومین سفر رئیس‌جمهور به استان البرز حکایت دارد. نخستین سفر آیت‌الله رئیسی به این استان همسایه تهران، فروردین‌ماه 1401 انجام شد. در این سفر، علاوه بر افتتاح برخی طرح‌ها، نیازها و اولویت‌های استان مشخص و منابع لازم برای اجرای آنها تعیین شد. از جمله این طرح‌ها، بیمارستان260 تختخوابی شهید سلیمانی شهرستان فردیس است که هم ‌اکنون 60 بیمار در آن بستری هستند، اما افتتاح رسمی آن در سفر استانی پیش رو رئیس‌جمهور به البرز صورت خواهد گرفت. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از برخی پروژه‌های مهم و کلیدی استان که در دولت مردمی مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ پروژه‌هایی که هر یک نیازهایی از بخش‌هایی از مردم استان را رفع خواهند کرد.
افتتاح اولین بیمارستان فردیس کرج
به گزارش خبرنگار «ایران»، شهرستان فردیس کرج با 700 هزار نفر جمعیت، پیش ازاین حتی یک تخت بیمارستانی نداشت. اما اکنون با بهره‌برداری از بیمارستان260 تختخوابی شهید سلیمانی در این شهرستان، مردم فردیس در صورت بیماری یا لزوم جراحی، دیگر نیازی به مراجعه به بیمارستان‌های کرج یا تهران ندارند. کلنگ این بیمارستان در سال 90 به زمین زده شد، اما کارها متوقف شد تا اینکه بار دیگر در سال 96 ساخت بیمارستان از سر گرفته شد. تا زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این طرح بیمارستانی با گذشت 10 سال از کلنگ‌زنی، فقط 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در دولت مردمی، کارهای 50 درصد باقی مانده صورت گرفت. به گفته مسئولان استان، از بهمن سال گذشته بیمارستان پذیرش بیماران را آغاز کرد و اکنون 60 بیمار در آن بستری هستند. بیمارستان شهید سلیمانی شهرستان فردیس، بخش‌های اورژانس، مراقبت ویژه اطفال، جراحی و سایر بخش‌های مورد نیاز را دارد. هرچند با این260 تخت بیمارستانی، سرانه تخت‌های بیمارستانی در این استان به 2 هزار و 300 تخت می‌رسد، اما البرز در زمینه تخت‌های بیمارستانی هنوز جزو استان‌های در رده‌های پایین محسوب می‌شود.
 بیمارستان درحال ساخت رجایی شهر
کمبود سرانه تخت‌های بیمارستانی، باعث شده است که دولت رفع این کمبود را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد. از جمله گام‌های دولت در این راستا، ساخت بیمارستان260 تختخوابی سیدالشهدا(ع) کرج است. این بیمارستان در زمینی به مساحت 2 هکتار بنا شده است. بیمارستان سیدالشهدا(ع) رجایی‌شهر یک بیمارستان عمومی یا جنرال محسوب می‌شود که همه بخش‌های درمانی مورد نیاز در آن پیش‌بینی شده است، از جمله بخش‌های آی.سی.یو و دیالیز که استان البرز بسیار به آن نیاز دارد. به گفته مسئولان استان، این مرکز درمانی در صورت ساخت این طرح به یکی از بیمارستان‌های مجهز استان تبدیل خواهد شد.
کار ساخت بیمارستان سیدالشهدا(ع) در سال 91 آغاز شده و اکنون 69 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تأمین اعتبارات، هفته دولت سال آینده، یعنی در شهریورماه 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید. از این رو، همچون بیمارستان شهید سلیمانی فردیس، بیمارستان سیدالشهدا(ع) کرج را نیز باید در زمره طرح‌های نیمه‌تمامی دانست که قرار است کم‌توجهی‌ به آنها، در دولت مردمی مرتفع و این طرح‌ها برای بهره‌برداری و استفاده مردم، آماده شوند.
 
افتتاح واقعی دانشکده پزشکی
بیمارستان شهید سلیمانی فردیس درحالی در سفر رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد که دست‌کم در 10 ماه گذشته مورد استفاده مردم بوده است. اما این تنها افتتاح واقعی طرح‌ها و پروژه‌ها در سفر پیش روی آیت‌الله رئیسی به البرز نیست؛ در این سفر، ساختمان جدید دانشکده پزشکی استان هم افتتاح خواهد شد که اکنون از سوی اساتید و دانشجویان استفاده می‌شود. این ساختمان، با برخورداری از همه امکانات مورد نیاز آموزشی، اعم از اتاق‌های کنفرانس، درس، غذاخوری و آزمایشگاهی، روبه‌روی ساختمان قدیمی این مجتمع آموزشی قرار دارد. البته این ساختمان، خیرساز است و با صرف
2 هزار  و 200 میلیارد تومان از سوی یک خیر ساخته شده است.
 
گازرسانی به 120 روستای بخش آسارا
در سفر آیت‌الله رئیسی به استان البرز، همچنین گازرسانی به 120 روستای بخش آسارا تصویب شده بود. اکنون، پیش از انجام دومین سفر، این طرح به سرانجام رسیده است و مردم همه این روستاها، از نعمت گاز برخوردار شده‌اند. بخشی از اهمیت این طرح را می‌توان در این واقعیت یافت که اکثر قریب به اتفاق این روستاها، جزو روستاهای صعب‌العبور دسته‌بندی می‌شوند. بنا به گفته مجتبی عبداللهی استاندار البرز، با گازرسانی به این روستاها، گازرسانی به سراسر استان البرز به پایان رسیده و اکنون می‌توان البرز را استان سبز اعلام کرد. وی با بیان اینکه اقدامات مربوط به گازرسانی‌ها در استان در سال 1401 برابر با اقدامات انجام شده در همه سال‌های گذشته بوده است، اضافه کرد: در این طرح به بیش از 120 روستای صعب‌العبور در ارتفاعات، کوه‌ها و گردنه‌های استان و نیز شهرستان طالقان گازرسانی شد. عبداللهی اضافه کرد: برای این طرح 1300 میلیارد تومان هزینه شده که معادل هزینه‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته است.
 
همت دولت برای اتمام یک طرح بزرگراهی
یکی از طرح‌های مهمی که مورد توجه جدی دولت سیزدهم قرار دارد نیز ، آزادراه شهید سلیمانی است که بخشی از این پروژه در سفر پیش روی رئیس‌جمهور زیر بار ترافیک می‌رود. این آزادراه ۱۸ کیلومتری شمالی کرج، از انتهای آزادراه شهید همت - کرج، تقاطع جاده چالوس آغاز شده و به آزادراه کرج - قزوین منتهی می‌شود. کار ساخت این طرح در سال 1395 آغاز شده، اما در دولت سیزدهم، پیشرفت فیزیکی آن به ۷۸ درصد رسید. فاز نخست این آزادراه به طول ۷.۶ کیلومتر از بخش میانی پروژه، در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان افتتاح خواهد شد.
 
یک تصویر واقعی از کارنامه دولت
در البرز
مروری بر طرح‌های مورد اشاره که تنها بخشی از پروژه‌های در دست اقدام در این استان را شامل می‌شود، بیانگر یک تصویر واقعی از عملکرد و برنامه‌های توسعه‌ای دولت مردمی در استان البرز است. به این معنی که طرح‌های در حال ساخت، به صورت نمایشی افتتاح نمی‌شود و تنها طرح‌هایی به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد (مانند بیمارستان فردیس) که چند ماه از بهره‌برداری عینی آن گذشته باشد. این امر، یکی از تفاوت‌های بارز دولت سیزدهم با دولت سابق است که بویژه در ماه‌های پایانی، سعی داشت با افتتاح‌های نمایشی طرح‌های نیمه‌کاره، کارنامه‌ای برای خود دست‌وپا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی