صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

چند نکته درباره آلودگی هوا و مشارکت مردمی

حسام‌الدین نراقی
کارشناس مدیریت بحران

همه ساله با آغاز فصل سرما، شاهد پدیده آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به دلایل متعدد هستیم؛ موضوعی که در چند سال گذشته به یک معضل جدی در کشور مبدل شده است. کاهش این آلودگی نیازمند اقدام و همکاری مشترک بین عموم مردم، نهادهای دولتی و سازمان‌های قانونی ذیربط است.
شاید در بیان اولیه طرح موضوع اهمیت مشارکت عموم مردم در کاهش آلودگی هوا موضوعی ساده و کلی به حساب آید اما اجرای اقداماتی از قبیل استفاده از حمل‌ ونقل عمومی به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تشویق دارندگان وسایل نقلیه به انجام معاینه فنی مستمر و تعمیر بموقع وسایل نقلیه شخصی موضوعی است که وابسته به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بخش دولتی و عمومی است. شاید شهروندان بخواهند این اقدامات را داوطلبانه انجام دهند ولی وقتی تجهیزات و زیرساخت اقدام در سایر بخش‌ها تأمین نباشد و همواره از مردم بخواهیم اقدامی انجام دهند ولی کاری برای تسهیل آن از سوی بخش‌های دولتی و عمومی انجام نشود، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.
آلودگی هوا اثرات نامطلوب زیست محیطی، بهداشتی و... فراوانی به جا می‌گذارد به طوری که گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های مختلف و... از جمله اثرات و عوارض آلودگی هوا به شمار می‌رود و برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا باید همه در کاهش آلودگی هوا مشارکت کنیم.
طی سال‌های اخیر در شهرهای مختلف کشور، میزان رغبت مردم به استفاده از وسایل حمل‌ ونقل عمومی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است. دلایلی از جمله کیفیت خودروهای عمومی، عدم نوسازی و کمبود ظرفیت ناوگان حمل‌ ونقل عمومی، هزینه بالای استفاده از وسایل حمل‌ ونقل عمومی، سهولت خرید موتورسیکلت‌های بنزینی، فرصت خرید خودرو در قالب تولیدات گسترده شرکت‌های خودروساز و امکان دریافت وام‌ تهیه خودرو باعث شده است که بیشتر مردم به استفاده از خودروهای شخصی تشویق شوند.
با این همه مردم باز هم نقش مهمی در کمک به کاهش آلایندگی محیط زیست دارند ولی نیازمند افزایش آگاهی، دریافت اطلاعات صحیح و بموقع، تسهیل دسترسی به خدمات و بهبود شرایط اقتصادی برای همکاری و همراهی با دستگاه‌های مسئول هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی