صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پیکر 8 شهید مدافع حرم در مشهد تشییع شد

غریبان خان‌طومان در حرم امام غریب(ع)

پیکرهای پاک 8 شهید مدافع حرم که طی عملیات تفحص در سوریه، شناسایی و به میهن اسلامی بازگشته بودند، پنجشنبه گذشته بر شانه‌های مردم شهیدپرور مشهد مقدس و در حرم مطهر رضوی(ع) تشییع شد. از این رو می‌توان سفر این شهدا را که عمدتاً در منطقه خان‌طومان سوریه به شهادت رسیدند، مسافرانی از حرم تا حرم دانست؛ سفری که از دفاع برای حرم حضرت زینب(س) در سوریه آغاز شد و به زیارت توأم با شهادت در حرم امام رضا(ع) ختم شد. پیکر مطهر این شهدا که پس از سال‌ها چشم‌انتظاری خانواده‌ها به ایران اسلامی بازگشته است، صبح پنجشنبه گذشته وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد. در مراسم استقبال در فرودگاه، گروه‌هایی از مردم به همراه مسئولان استان حضور داشتند. پس از این مراسم، پیکر این شهدا، بر شانه‌های مردم ولایتمدار مشهد، به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد.
در این آیین، گروه‌های مختلف مردم از پیر و جوان و زن و مرد حضور داشتند که به پاس قدردانی از رشادت‌های فرزندان خود، به پیشواز آنان آمده بودند. بیش از همه حضور جوانان و نوجوانان به چشم می‌آمد. پنجشنبه شب نیز، در مراسم دیگری، آیین وداع با این شهدا در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

6 سال گمنامی در غربت
سه‌شنبه گذشته بود که اعلام شد هویت پیکر مطهر 8 شهید مدافع حرم ایرانی شناسایی شد. بنابر گزارش نهادهای رسمی، عملیات تفحص پیکر مطهر این شهدا از سوی تیم تفحص ایثارگران سپاه و نیروی قدس سپاه در سوریه انجام شد که مطابق آن، هویت این شهدا از طریق آزمایش DNA شناسایی شد. این شهدا بیش از 6 سال گمنام بودند. 4 شهید از 8 شهید شناسایی شده متعلق به تهران و 4 شهید از استان‌های کرمانشاه، گلستان، گیلان و قزوین هستند. براین اساس، شهید علی آقا عبداللهی، شهید حسن اکبری، شهید مصطفی صادقی و شهید مهدی ذاکرحسینی از تهران هستند. همچنین شهید رضا عباسی از استان کرمانشاه، شهید غلامعلی تولی از استان گلستان، شهید محمدرضا یعقوبی از استان گیلان و شهید الیاس چگینی از استان قزوین هستند. گفتنی است، عصر امروز مراسم وداع با این شهیدان سرافراز در معراج الشهدای تهران برگزار می شود.

جستجو
آرشیو تاریخی