صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«تل‌آویو» با چراغ سبز امریکا بمباران مناطق مسکونی در نوار غزه را از سرگرفت

پایان وقفه کودک کشی

حسین فاطمی
خبرنگار


باتوجه به تمدید یک‌روزه آتش‌بس موقت در واپسین ساعات صبح پنجشنبه تقریباً بدیهی بود که صهیونیست‌ها از صبح جمعه، دور جدید کشتار و تجاوز خود را در غزه آغاز می‌کنند کمااینکه در بیانیه دیروز جمعه حماس تأکید شد که رژیم اشغالگر با تعامل با تمامی پیشنهادها برای تمدید آتش‌بس طی شامگاه پنجشنبه مخالفت کرد چراکه از قبل برای ازسرگیری تجاوزات جنایتکارانه  تصمیم داشته است.
در پی عدم تمدید آتش‌بس و ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه، تا شب گذشته و زمان تهیه این گزارش منابع از شهادت 109 فلسطینی در حملات این رژیم خبر دادند. به گزارش ایسنا، خبرنگار الجزیره با اعلام تعداد شهدای دیروز خبر داد، ده‌ها نفر نیز در این حملات زخمی‌ شده‌اند. بنا بر آنچه وزارت بهداشت نوارغزه اعلام کرده، به محض پایان‌یافتن آتش‌بس، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت‌های جدیدی در نوارغزه می‌شود. خبرنگار روسیا‌الیوم گزارش داد که حملات توپخانه‌ای شدید شرق و همچنین شمال شهر غزه را هدف قرار داد. براساس اعلام الجزیره توپخانه صهیونیست‌ها جنوب نوارغزه را گلوله‌باران کرد.
همچنین درگیری‌ها در بیش از یک محور در شهر غزه و شمال نوارغزه، رخ داد. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هواپیماهای نظامی اسرائیل تمام نقاط نوارغزه را بمباران می‌کنند. این رادیو (ارتش رژیم صهیونیستی) به نقل از یک منبع سیاسی ارشد نوشت که با تمام قدرت به نبرد بازگشته‌ایم. وی افزود: «هیچ مذاکره‌ای برای آزادی گروگان‌ها انجام نمی‌شود.»
 
چرا بی‌بی جنگ را دوباره آغاز کرد؟
در شرایطی که عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه در تحقق اهداف خود ناکام مانده، نخست‌وزیر این رژیم روز پنجشنبه ادعا کرد که او مصمم به حذف حماس است. لذا چنین برمی‌آید که این رژیم از قبل برای آغاز تجاوزات و کشتار در غره  تصمیم جدی داشته است. بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا بر پایبندی تل‌آویو به تحقق هدف جنگی این رژیم برای «حذف حماس» تأکید کرد. نتانیاهو که بعد از دیدار با بلینکن در بیت‌المقدس در یک کنفرانس خبری حضور داشت گفت؛ به وزیر خارجه امریکا گفته عاملان تیراندازی (پنجشنبه) قدس «همانند حماس» هستند که روز هفتم اکتبر از غزه به اسرائیل حمله کردند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد، من به او گفتم: «ما سوگند خورده‌ایم و من سوگند خورده‌ام که حماس را حذف کنیم.» او اضافه کرد که جنگ در غزه تا زمان ریشه‌کن شدن کامل این گروه و آزادی همه «گروگان‌ها» ادامه پیدا خواهد کرد.
اما این ادعا یک سوی ماجرا است. در یک نگاه تحلیلی کاملاً آشکار است که به‌دلیل تزلزل پایه‌های کابینه بی‌بی و کنار رفتن او از صحنه سیاست در رژیم صهیونیستی، نتانیاهو راهی جز تداوم کشتار و تجاوز در غزه و فرسایشی‌کردن جنگ ندارد تا بتواند سقوط خود و کابینه‌اش را به تأخیر بیندازد. این درحالی است که تارنمای رسانه امریکایی «پولیتیکو» در تحلیلی باعنوان «بنی گانتس به لحظه سرنگونی نتانیاهو چشم دوخته است» نوشت: از هم‌اکنون تمام چشم‌ها به بنی‌گانتس ژنرال بازنشسته (صهیونیست) دوخته شده است تا علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست به اقدام بزند.
در این تحلیل بااشاره به آغاز عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی باعنوان طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهرماه) با فرماندهی جنبش حماس و شعله ‌ور شدن دوباره اختلافات زیرخاکستر سیاستمداران صهیونیست بر سر قدرت آمده است: از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر، اسرائیلی‌ها (سران صهیونیست) تا حدود زیادی اختلافات سیاسی حزبی خود را کنار گذاشتند اما درنهایت، فشارهای ناشی از اختلافات شروع به نمایان‌شدن کرده است. به نوشته پولیتیکو، با پایان‌یافتن این مرحله از جنگ در غزه، به‌نظر می‌رسد که هفته‌های پیش‌رو به یک بازی پایانی بالقوه برای نتانیاهو بدل شود چراکه بسیاری از صهیونیست‌ها وی را مسبب و مسئول اشتباه امنیتی فاجعه‌بار ماه گذشته می‌دانند که منجر‌به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در قالب طوفان‌الاقصی شد.
این تارنما در تحلیل خود با بیان اینکه گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پیش از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی نسبت به مسیر «افراطی» نتانیاهو و متحدانش که برای رژیم اسرائیل در پیش گرفته بودند، هشدار داده بود، افزود: گانتس برای حفظ اتحاد (بین سران صهیونیست باوجود اختلافش با نتانیاهو و قرارداشتن در جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی) به کابینه جنگ نتانیاهو پیوست اما با این حال، «نیمرود گورن» (Nimrod Goren) تحلیلگر مؤسسه خاورمیانه هرگونه ترک کابینه جنگ از سوی گانتس را پیامی هشدار‌دهنده برای نتانیاهو می‌داند. وی معتقد است، این لحظه مهمی خواهد بود، زمانی که بنی گانتس تصمیم به ترک کابینه جنگ نتانیاهو بگیرد. در آن صورت، گفتمان عمومی سیاسی (در سرزمین‌های اشغالی) یک شبه تغییر خواهد کرد.

ادامه در صفحه  5

 

خبر پلاس
1

اسامه حمدان: اعتمادی به اشغالگران نیست

در پی عدم تمدید آتش‌بس موقت و از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اسامه حمدان یکی از رهبران جنبش حماس تصریح کرد که با آغاز حملات، اشغالگران تأکید می‌کنند که امکان اعتماد به رفتارهایشان وجود ندارد. اسامه حمدان طی مصاحبه با الجزیره گفت: «ما باید پایداری کنیم و به رویارویی با تجاوزات ادامه دهیم. اشغالگران و دولت امریکا مسئول توقف آتش‌بس موقت هستند.» وی عنوان داشت: «حتی با ازسرگیری تجاوزات اسرائیل، ما به صورت جدی برای برقراری آرامش تلاش کرده و می‌کنیم. ما نسبت به هر تلاشی برای توقف تجاوزات براساس آنچه که منافع مردم‌مان را محقق کند، روی باز نشان خواهیم داد.» به گفته حمدان، راه‌حل واقعی جست‌و‌جوی مکانیزم‌ها و راه‌های پایان دادن به اشغالگری‌های اسرائیل است. این رهبر حماس تصریح کرد که اختلاف اساسی همان نگاه رژیم صهیونیستی به مردم و مسأله فلسطین است.

 

خبر پلاس
2

اسرائیل مصمم به آغاز مجدد جنایت

خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به پایان آتش‌بس در غزه با بیان اینکه درخصوص مبادله اسرا 3 طرح پیشنهادی داشتیم و آماده توافق بودیم، افزود: اسرائیلی‌ها از رسیدگی به آنها خودداری کردند. به گفته او، ما به میانجی‌ها گفتیم آماده تبادل افراد غیرنظامی بازداشتی هستیم. اشغالگران از آزادی اسرای سالخورده فلسطینی، در ازای سالمندان اسرائیلی خودداری کردند.
 خلیل الحیه گفت که تل‌آویو با سوءنیت، فهرستی از اسامی تمامی سربازان زن اسرائیلی بازداشت شده را به واسطه‌ها تحویل داد. وی ادامه داد که اسرائیلی‌ها از قبل برای از سرگیری جنایات خود علیه غزه آماده می‌شدند. معاون رئیس دفتر سیاسی حماس این‌را هم مطرح کرد که تا صبح دیروز جمعه با میانجی‌ها در تماس بودیم، اما با شروع بمباران، گفت‌و‌گو درباره آتش‌بس پایان یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی