صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و دو - ۰۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و دو - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

آتش بس بلای جان اشغالگران

ادامه از صفحه 3

این روزنامه همچنین به نقل از «انشل واور»، تحلیلگر سیاسی در روزنامه هاآرتص نوشت: «برخی از اسرائیلی‌ها می‌ترسند، تمدید طولانی‌مدت آتش‌بس موجب تأثیرگذاری بیش از حد حماس بر روحیه اسرائیل شود.» این روزنامه نوشت، به تعویق انداختن از سرگیری حمله، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در مسیر جدال با وزرای راست افراطی کابینه قرار می‌دهد که با اکراه از آتش‌بس حمایت کردند زیرا به آن‌ها اطمینان داده شده بود که حمله به نوار غزه تنها پس از یک آتش‌بس کوتاه ادامه خواهد یافت.
به همین دلیل کاملاً بدیهی است «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت‌ ملی این رژیم به هر قیمتی بر طبل آغاز جنگ و جنایت بکوبند تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، این دو نفر تهدید کردند که در صورت آتش‌بس نهایی در نوار غزه از کابینه خارج و آن را منحل خواهند کرد. این رسانه‌ها همچنین از چالش ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و قدرت مقاومت فلسطین صحبت کردند، اینکه جنبش حماس هنوز پابرجاست و رژیم صهیونیستی در «نابودی» مسئولان حماس که آن‌ها را اهداف عملیات خود اعلام کرده بود، شکست خورده ‌است.
از طرفی مقامات ارشد کاخ سفید توضیح دادند که اشغالگران باید از عملیات زمینی در شمال نوار غزه درس بگیرند و تا زمانی که نتوانند امنیت مناطق حفاظت شده را برای غیرنظامیان تضمین کنند، در جنوب تحرکی نکنند.
این درحالی است که به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها در یک بن‌بست تمام‌عیار گرفتار شده‌اند. چرا که حتی اگر بنا به خواست چهره‌های افراطی رژیم صهیونیستی، تجاوز و کشتار در غزه را آغاز کنند باز هم دچار گرفتاری‌های خاص خود خواهند شد. از یک سو معضل فروپاشی اقتصادی و هزینه‌های روزانه این جنگ در کنار فشار بی‌وقفه چهره‌های سیاسی و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به موازات اعتراضات و انتقادات در هرروز و هرساعت توسط افکار عمومی و رسانه‌ها درخصوص کشتار بی‌امان صهیونیست‌ها که اکنون از مرز ۱۵ هزار نفر گذشته است، عملاً آغاز و ادامه جنگ را هم به یک معضل جدی برای نتانیاهو و صهیونیست‌ها بدل کرده است. به‌خصوص آنکه تاکنون تل‌آویو نتوانسته است به هیچ امتیاز و دستاوردی برای توجیه این میزان از جنایت در نوار غزه طی ۵۰ روز جنگ دست پیدا کند و طی هفت هفته گذشته فقط کشتار بی‌امان به عنوان یک رفتار و اقدام هیستریک در دستور کار صهیونیست‌ها قرار گرفته است.
 
موافقت حماس با تمدید ۴ روزه آتش‌بس
با درنظر گرفتن نکات فوق به نظر می‌رسد که گروه‌های فلسطینی و به‌خصوص حماس هم دریافتند، چه ادامه جنگ و چه برقراری آتش‌بس، عملاً باعث رقم خوردن شکست برای صهیونیست‌ها خواهد بود. به همین دلیل اکنون در اولویت خود به جای ادامه جنگ به دنبال تمدید آتش‌بس هستند. در همین‌باره خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جنبش حماس میانجیگران را از موافقت خود برای تمدید آتش‌بس در نوار غزه به‌مدت چهار روز دیگر مطلع کرده‌است. قبل‌تر آکسیوس به نقل از یک مقام صهیونیست روز سه‌شنبه گزارش داد، اگر حماس روزانه ۱۰ اسیر را آزاد کند، اسرائیل آماده‌است آتش‌بس در غزه را به مدت ۹ روز تمدید کند.
یک مقام صهیونیست بدون آنکه نام خود را فاش کند به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «اگر چه این وقفه (آتش‌بس) قرار است به پایان برسد، اما اسرائیل انتظار دارد دو تا سه روز دیگر تمدید شود.» طبق گزارش رسانه‌ها، مذاکرات درحال انجام، شامل چگونگی پایان جنگ و رفع محاصره غزه است. رسانه‌ها گزارش دادند: «حماس تأکید کرده که شرایط برای بازگشت سربازان اسرائیلی کاملاً متفاوت خواهد بود. یک منبع نزدیک به حماس فاش کرد جنبش مقاومت آماده ‌است آتش‌بس غزه را برای چهار روز دیگر تمدید کند که شاهد تبادل اسرای صهیونیست با فلسطینی‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواهد بود.»
همچنین اسامه حمدان، رهبر حماس دیروز چهارشنبه گفت که تمدید آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه برای چند روز دیگر امکان پذیر است. رهبر حماس در اظهاراتی به العربیه گفت: «مذاکرات جاری درحال حاضر شامل چگونگی پایان جنگ و رفع محاصره غزه است.» حمدان با اشاره به اینکه شرایط برای آزادی اسرای نظامی کاملاً متفاوت خواهد بود، خاطرنشان کرد: «مذاکره درباره اسیران نظامی در گرو توقف جنگ است.» غازی حمد، یک عضو دیگر حماس نیز گفت: «حماس با همه طرف‌ها بویژه قطر و مصر برای طولانی‌تر کردن آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه همکاری می‌کند.» این رهبر جنبش حماس در اظهاراتی مطبوعاتی با بیان اینکه کشورهای غربی به ضرورت پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه متقاعد شده‌اند، خاطرنشان کرد: «عملیات طوفان‌الاقصی غرب و اسرائیل را مجبور به یافتن راه‌حل سیاسی کرد. ما از ماهیت پیچیدگی‌ها آگاه هستیم و در محاسبات دقیق با همه طرف‌ها حرکت می‌کنیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی