صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

جدیدترین نظرسنجی ایسپا
درباره انتخابات مجلس
 خبر اول اینکه، نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) رشته ادعاهای برخی اصلاح‌طلبان و براندازان مبنی بر عدم مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه را پنبه کرد. اولین پیمایش ایسپا نشان می‌دهد که تا زمان برگزاری انتخابات مشارکت افراد جدی‌تر می‌شود و میزان تمایل برای مشارکت به تدریج افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایسنا، این نظر سنجی که در ماه آبان با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر از شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر ایران و به صورت حضوری انجام شده نشان می‌دهد که در فاصله سه ماه مانده تا موعد انتخابات ۳۵.۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که قطعاً و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد. حسن مسلمی نایینی
رئیس جهاد دانشگاهی در تشریح یافته‌های این پیمایش با یادآوری اینکه در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات هنوز در صدر توجه مردم قرار ندارد، گفت: ۲۷.۹ درصد مردم قطعاً، ۷.۴ درصد به احتمال زیاد و ۶.۸ درصد با احتمال کمی در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند و البته ۳۶ درصد هم گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. درصدهایی که سابقه نظرسنجی‌ها در ادوار گذشته انتخابات نشان داده با نزدیک شدن به موعد رأی‌گیری به نفع افزایش مشارکت تغییر می‌کنند.
 
۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند
 دست آخر اینکه،  دبیر کمیسیون ماده
 ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، گفت: از ۱۴۰ حزب کشور فقط ۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند. عبدالله مرادی در نشست خبری خود با اشاره به ماده
۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این ماده درباره چگونگی فعالیت احزاب در انتخابات و انتشار فهرست‌های انتخاباتی است.
براساس این ماده وزارت کشور موظف است آخرین فهرست احزاب و جبهه‌های قانونی را منتشر کند تا جامعه از احزاب و جبهه‌های قانونی اطلاع داشته باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی