صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ارائه بسته غذایی رایگان به مادران آسیب‌پذیر دارای کودک زیر 2 سال در دهک یک درآمدی

اجرای سلامت تغذیه‌ای مادران دارای کودکان زیر دو سال در دولت سیزدهم

«یسنا»؛ طرحی برای رفع سوءتغذیه مادران شیرده دارای کودکان زیر 2 سال دهک یک درآمدی. این طرحی است که از روز گذشته وارد فاز اجرایی شده است. طرحی که در گام نخست 27 هزار مادر شیرده در دهک یک درآمدی را تحت پوشش خود قرار داده و در راستای امنیت غذایی آنها بسته‌های رایگان غذایی را به آنها ارائه می‌دهد. این طرح در ادامه طرح‌های دولت سیزدهم در راستای امنیت غذایی و افزایش رفاه اجتماعی در دهک‌های کم‌درآمد جامعه است.
روز گذشته در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ویژه مادران شیرده در دهک یک درآمدی، طرح ملی یسنا در قالب توزیع رایگان بسته‌های غذایی در راستای سلامت تغذیه‌ای و امنیت غذایی مادران دارای کودکان زیر دو سال در دهک اول درآمدی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد 15 خرداد، قرار امام حسن(ع)، آستان قدس رضوی و ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) اجرایی شد.
در مرحله نخست 27 هزار از مادران دارای کودکان زیر دو سال در دهک اول درآمدی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. این طرح برشی دیگر از طرح‌های دولت سیزدهم در راستای امنیت غذایی و رفاه اجتماعی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان نشست تشریح همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی، بنیاد 15 خرداد و قرارگاه امام حسن(ع) در این زمینه گفت: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد عدالت اجتماعی است و از بدو تأسیس در حوزه تکافل اجتماعی اقدامات مؤثری را انجام داده است. ایجاد نهادهای حمایتی، توسعه تشکل‌های مردمی و کمک‌های نهادهای انقلابی بستر عدالت گستری را توسعه داده است.
سید صولت مرتضوی در این نشست که با محوریت «مشارکت در زمینه ارائه بسته غذایی رایگان برای گروه‌های آسیب‌پذیر با اولویت مادران دارای کودک زیر 2 سال دهک یک درآمدی و در جریان آغاز فاز اول طرح یسنا» در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده بوده، افزود: طرح یارانه معیشتی، پوشش نیازمندان در کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و طرح حمایت از کودکان در وزارت کار از نمونه‌های ایجاد تکافل اجتماعی است.
بنا به گفته مرتضوی، اما طرح «یسنا» با ابتکار آستان قدس رضوی و بنیاد کرامت رضوی آغاز شده است. این طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و کمک‌های مرتبط با بستر اجتماعی شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌شود.
طبق گفته مرتضوی، بالغ بر 110 میلیارد تومان در گام اول برای 27 هزار نفر از مادران دارای کودکان زیر دو سال در 8 استان کشور هزینه می‌شود.
او توضیح داد: ما در راستای فرامین مقام معظم رهبری در گام‌های دیگر اقدامات مؤثرتری را در این ارتباط انجام خواهیم داد.
وزیر کار دولت سیزدهم گفت: این اقدام به عنوان یک کار بسیار بزرگ در بسترهای مختلف تأثیرگذاری و رضایتمندی آحاد مختلف جامعه را به دنبال خواهند داشت.
«مصطفی فیضی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این نشست گفت: در دولت سیزدهم توجه و اجرای نیازمندی و رسیدگی‌های لازم به اقشار مختلف جامعه بویژه دهک‌های پایین صرفاً به طرح مسأله محدود نشده است.
فیضی افزود: ما به عنوان خادم آغاز طرح یسنا در کشور مطرح هستیم. ما در این ارتباط به میزان توان حضور پیدا می‌کنیم. این طرح برای کمک به مادران باردار و مادران دارای کودک زیر 2 سال تدوین شده و امید که ما بتوانیم در راستای عمل به وظیفه و تکلیف به عنوان مجری با اقدامات لازم اشتیاق به عمل داشته باشیم.
حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد 15 خرداد در این نشست نیز بیان کرد: این نشست برای حمایت از کانون گرم خانواده برگزار شده است.
وی ادامه داد: ما در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) نیز در این راستا اقدامات و همکاری خواهیم داشت.
امیدواریم ظرف 5 سال آینده بهبود محسوس شاخص‌های جمعیتی را شاهد باشیم. علیان‌زادگان اضافه کرد: در مجموعه بنیاد 15 خرداد موضوع جمعیت به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا 20 کارویژه در حوزه جمعیت و 20 کارویژه در حوزه سلامت در جریان است.
او گفت: همچنین در 5 حوزه مرتبط با جمعیت این کارویژه‌ها تعریف شده و ادامه کار را انجام می‌دهند.
مدیرعامل بنیاد 15 خرداد ادامه داد: این زیرساخت‌ها در خدمت فعالان جمعیتی قرار خواهند گرفت و ادامه کار را فعالان این بخش برعهده خواهند گرفت. او افزود: همچنین طرح لبخند مادری در این راستا از 2سال قبل در این بنیاد اجرایی شده است. در این طرح تأمین پوشاک را نیز برای واجدان شرایط دنبال خواهیم کرد.

 

برش

رفاه و تغذیه سالم در دهک اول درآمدی
معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه امنیت غذایی است. در این نشست مادران و کودکان مشمول طرح مورد توجه هستند.
علیرضا عسگریان، طرح امنیت غذایی کودکان زیر دو سال و مادران آنها در دهک اول درآمدی در ادامه زنجیره طرح‌های دیگر دولت سیزدهم در راستای رفاه اجتماعی است. در این راستا، دولت سیزدهم تغذیه سالم برای مادران دارای کودکان زیر دو سال را در دهک اول درآمدی را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، دولت علاوه بر طرح یارانه نقدی، طرح کالابرگ الکترونیک و طرح تغذیه سالم برای کودکان 5 تا 59 ماهه، این طرح را نیز برای آسیب‌پذیرترین دهک در نظر گرفته است. حدود 27 هزار و 500 نفر با هزینه 110 میلیارد تومان از مزایای این طرح یسنا در 8 استان کمتر برخوردار استفاده خواهند کرد عسگریان توضیح داد: تداوم این طرح در فازهای دیگر با حمایت از مادران و کودکان ادامه پیدا می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی