صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

رؤسای انجمن‌های موسیقی خراسان‌شمالی و کردستان از فعالیت‌های خود می‌گویند

از برگزاری جشنواره‌های استانی تا حمایت از هنرمندان موسیقی اقوام ایران

در دوران شیوع کرونا اغلب مشاغل ازجمله هنر و بویژه موسیقی، دستخوش برخی تغییرات ناخواسته شد؛ تغییراتی همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی و یا کنسرت‌های موسیقی به‌صورت آنلاین که برخی از هنرمندان همچون موسیقی اقوام ایران که بعضاً با فضای مجازی بیگانه هستند، نتوانستند فضای هنر خود را با این شرایط پیش ببرند و درنتیجه تعطیلی و در ادامه بیکاری این هنرمندان، لطمه بسیاری به معیشت و فعالیت آنها وارد کرد. تغییرات ناخوشایندی که مزید بر مشکلات آنها شد و همچنان آسیب‌های آن دوران باقی است.

نداسیجانی
خبرنگار

برگزاری جشنواره‌ها در شرایط سخت کرونا
محسن محمدی، رئیس انجمن موسیقی خراسان‌شمالی درباره فعالیت این انجمن در این مدت زمان اظهار داشت: «انجمن موسیقی استان ازدوران کرونا تا به امروز فعال‌ترین انجمن، طی این مدت زمان بوده است. بویژه در دوران کرونا که تقریباً تمامی برنامه‌های هنری و فرهنگی تعطیل بود و هیچ جشنواره‌ای در کشور برگزار نمی‌شد. اما در همین مدت زمان سه جشنواره از سوی انجمن برگزار شد که مرحله نخست این جشنواره‌ها، به‌دلیل شیوع این بیماری، به‌صورت آنلاین برگزارشد. مانند جشنواره موسیقی مقامی «تارآوا» که مرحله اول و در ادامه مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برگزیده در بجنورد برگزار شد. افتتاحیه سومین دوره این جشنواره هم اسفندماه سال گذشته با حضور آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان شیروان برگزار شد. این جشنواره حدود 300 شرکت‌کننده داشت که در 5 رده سنی و در بخش گروه‌نوازی برگزار شد. جشنواره جوان، برنامه دیگری بود که در همین دوره زمانی برگزار گردید، این جشنواره دربرگیرنده تمامی سازها بود و با گروه سنی زیر 20 سال در سال 1399 و دوره بعد آن در سال 1400 برگزار شد. همچنین برگزاری جشنواره موسیقی مقامی «نغمه‌های شاه جهان» که به موسیقی مقامی اختصاص دارد و در شهرستان فاروج برگزار شد. درکنار این جشنواره‌ها کارگاه‌های آموزشی برای مدرسین آموزشگاه‌های موسیقی نیز به‌صورت ماهانه برگزار گردید و همچنان فعال است. جشنواره «آواها و نواهای نبوی» دیگر رویدادی بود که دو سال است به‌صورت کشوری در بجنورد برگزار می‌شود.»
محمدی به حضور و اجرای هنرمندان استان در جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و دراین باره افزود: «هنرمندان پیشکسوت استان در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته در بخش غیررقابتی اجرای برنامه داشتند و طی صحبت‌هایی که یکی- دو روز گذشته با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان‌شمالی انجام شد، قرار است، دو گروه منتخب استان در بخش موسیقی سنتی وموسیقی فولکلور در این دوره از جشنواره موسیقی فجر به‌صورت رقابتی اجرای برنامه داشته باشند.»
ازدیگر فعالیت‌های انجمن تولید آلبوم و کتاب درخصوص موسیقی مقامی استان، طی این دو سال اخیر بوده است. مانند کتابی که در زمینه گویش‌های موسیقی کوردی و شعرهای فولکلور منطقه شمال خراسان تولید و رونمایی شده است.
تجلیل از هنرمندان پیشکسوت
محسن محمدی خود، نوازنده دوتار است و سرپرست گروه موسیقی مقامی دُرنا، او درباره شرایط حال حاضر هنرمندان این استان بویژه پیشکسوتان اظهار داشت: «طی این چند سال و درتمامی جشنواره‌هایی که برگزار کردیم، تلاشمان این بوده در هر جشنواره از پیشکسوتان استان بویژه هنرمندانی که دارای نشان درجه یک هنری هستند، تجلیل به‌عمل آید. 15 نفر ازهنرمندان موسیقی استان، دارای نشان درجه ‌یک هنری هستند و حدود22 نفر هم نشان درجه دو هنری دارند و تا به امروز سعی‌مان براین بوده در تمامی جشنواره‌های استان، از حضور و اجرای این بزرگان بهره‌مند شویم و تجلیل به‌عمل آید.»
چشم و امید هنرمندان به جشنواره موسیقی اقوام است
او درباره حمایت مسئولان ازهنرمندان بویژه پیشکسوتان گفت: «جای تأسف است که بگویم تنها فضایی که می‌توانیم از این بزرگان تجلیل کنیم ودیده شوند همین جشنواره‌هاست. خواهشم ازعزیزان این است در تنها جشنواره‌ای که به موسیقی اقوام اختصاص دارد وقفه‌ای ایجاد نشود. حدود 12 سال این جشنواره دراستان برگزار نشد و این موضوع موجب شده بود بسیاری ازهنرمندان موسیقی اقوام استان که درآمدشان از راه اجرای برنامه، کنسرت  یا آموزش بوده، متوقف شود.اما دراین 4-3 سال که تعداد و تعدد جشنواره‌ها افزوده شده، خوشبختانه این بزرگان بیشتر دیده شدند و از این شرایط راضی هستند.
پیشکسوتان موسیقی نیازمند حمایت مالی
خواهشم این است بودجه‌ای به انجمن‌های موسیقی اختصاص پیدا کند. ما بدون امکانات و بودجه وفقط با حمایت حامیان دلسوز و علاقه‌مند به موسیقی، به دیدار پیشکسوتان می‌رویم و هدیه‌ای برای قدردانی ازآنها تهیه می‌کنیم آن هم مبلغی حدود یک میلیون تومان که می‌دانیم این مبلغ اندک، برای مفاخر موسیقی کشورمان که شرایط زندگی خوبی ندارند بسیار ناچیز است. متأسفانه به لحاظ بودجه جزو استان‌های محروم هستیم. وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در سفرشان به استان از نزدیک شاهد شرایط هنرمندان موسیقی اقوام بودند و بازهم تأکید می‌کنم هنرمندان استان شرایط مالی خوبی ندارند و تنها راه آسایش و آرامش آنها برگزاری جشنواره‌ها و تخصیص بودجه است.

چه جشنواره‌هایی در شهر خلاق موسیقی برگزار شد؟
یدالله نورانی، رئیس انجمن موسیقی کردستان نیزدرباره فعالیت‌های این انجمن بیان داشت: «باوجود شرایط سخت مالی، با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد استان، کارهای خوبی درانجمن انجام گرفته است. درسال ‌جاری جشنواره منطقه‌ای ده‌گلان را برگزارکردیم که بسیارمورد استقبال قرارگرفت. همچنین دومین جشنواره ملی موسیقی خیابانی اقوام ایرانی درکامیاران برگزارشد.
علاوه‌بر مرکز استان جشنواره‌های دیگری هم در شهرها وشهرستان‌های مختلف استان انجام گرفت. در نظر داریم جشنواره‌های استانی و جشنواره‌های منطقه‌ای و حتی جشنواره‌هایی در سطح کشوری برگزار کنیم.
نورانی به مسأله هنرکارت هنرمندان استان اشاره کرد و گفت: «هنرمندان موسیقی استان در معرفی موسیقی اصیل منطقه تلاش و زحمات بسیاری داشته‌اند اما همچنان شرایط مالی خوبی ندارند. برهمین اساس از مسئولان صندوق اعتباری هنر خواهشمندیم برای دریافت هنرکارت این هنرمندان شرایط را کمی آسان‌تر کنند تا این دوستان هم شامل این مورد شوند.»
هنرمندان استان را حمایت کنید
رئیس انجمن موسیقی کردستان به ثبت سنندج در یونسکو به‌عنوان شهر خلاق موسیقی اشاره کرد و افزود: «سنندج شهرخلاق موسیقی است و به همین سبب هنرمندان این شهرتلاش بسیاری در حفظ این نام دارند اما به همان نسبت این توقع وجود دارد حمایت‌های مالی صورت بگیرد. بویژه اینکه انجمن موسیقی ایران حمایت و بودجه‌هایی اختصاص بدهد.»
او افزود: «انجمن موسیقی استان و اداره کل ارشاد استان همکاری و تعامل متقابل دارند وحامی و پشتیبان یکدیگرند. البته با نهادهای دیگری همچون شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز این همکاری وجود دارد.»به گفته نورانی، انجمن موسیقی استان از تولیدکنندگان آلبوم و کتاب، حمایت‌های لازم را دارد اما به‌دلیل مشکلات مالی توان مالی نداریم.او درباره حمایت این انجمن ازاساتید و پیشکسوتان استان بیان داشت: «درهر برنامه و کنسرتی از اساتید به‌عنوان پیشکسوت دعوت و تجلیل به‌عمل آمده. البته امسال یک مقداردستمان خالی بود. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم بیش از این  از هنرمندان نام‌آور قدردانی کنیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی