آوارگان فلسطینی بدون توجه به هشدارها حرکت به سمت شمال غزه را آغاز کردند

ایستاده در جنگ

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

آوارگان فلسطینی بدون توجه به هشدارها حرکت به سمت شمال غزه را آغاز کردند
ایستاده در جنگ
روز جمعه بعد از اعلام رسمی وقفه بشردوستانه 4 روزه، مردمی که زیر گلوله باران بی وقفه صهیونیست‌ها قرار داشتند، بدون توجه به هشدارهای ارتش رژیم صهیونیستی به محل زندگی خود بازگشتند تا با تزریق امید دوباره به کالبد زندگی تحت محاصره خود، تصویری صبور و مقتدر را به جهانیان مخابره کنند. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی، برای جبران شکست ناشی از تن دادن به آتش‌بس چند روزه، همچنان مردم بی‌سرپناه را مورد هدف قرار داد و به سمت پای آنان شلیک کرد. بر اثر این تیراندازی‌ها، دو فلسطینی شهید شدند.
 
بازگشت به خانه
منابع خبری گزارش دادند که بعد از اجرایی شدن آتش‌بس، ساکنان مناطق شمالی غزه بدون توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی در حال بازگشت به شمال غزه هستند. صهیونیست‌ها تهدید کردند که آوارگان جنوب نوار غزه «نمی توانند به مرکز و شمال بازگردند.» ارتش رژیم اسرائیل با پخش اعلامیه‌هایی توسط هواپیماها بر فراز مناطق جنوبی نوار غزه،‌ از جمله شهر رفح  هشدار داده که جنگ هنوز به اتمام نرسیده و از بازگشت به مناطق شمالی خودداری کنند. در این اعلامیه این پیام درج شده که: «این وقفه یک آتش‌بس موقت است و شمال غزه همچنان منطقه جنگی خطرناک محسوب می‌شود و حضور در آنجا خطرناک است.» آنها همچنین تصریح کردند که فلسطینیان تنها می‌توانند از شمال و از طریق جاده صلاح‌الدین به جنوب بروند.
تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که آوارگان فلسطینی با هر وسیله‌ای که دم دست‌شان است چون خودروهای خسارت دیده ناشی از بمباران و باوجود مجروحیت و حضور تانک‌های اشغالگران، در حال بازگشت به خانه‌های خود هستند. این موضعی است که حتی مقامات فلسطینی نیز به آن تأکید دارند. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که این مقامات از آوارگان غزه خواسته‌اند پس از برقراری آتش‌بس به خانه‌های خود بازگردند.
ساکنین بیت حانون می گویند که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در داخل این منطقه است و تعدادی از جوانان را بازداشت کرده و تهدید به تیراندازی به سمت آنها کرده است. خبرنگار المیادین از خیابان صلاح‌الدین در مرکز نوار غزه گزارش داد که نیروهای اشغالگر به سمت گروه‌های مردمی که برای سر زدن به خانه‌هایشان آمده‌اند، تیراندازی کردند. همچنین این نظامیان بشدت اقدام به تیراندازی در منطقه خان یونس و رفح کردند. الجزیره به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد که دست‌کم دو نفر به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شدند و 11 نفر دیگر از ناحیه پا زخمی شدند.
با وجود این، اما روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که به رغم هشدارهای ارتش رژیم اسرائیل، مردم غزه بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه را آغاز کرده‌اند. سایت صهیونیستی واللا نیز با اعتراف به ایده عدم بازگشت ساکنین نوار غزه به محل زندگی‌شان، گزارش داد: «ارتش اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه تدابیری، از جمله استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن فلسطینی‌ها اتخاذ کرده است.» رسانه‌های عبری در واکنش به صحنه‌های بازگشت کسانی که به شمال نوار غزه بازمی‌گردند، گفتند آنچه که تل‌آویو از نتیجه آتش‌بس هراس داشت در حال محقق شدن است. این در حالی است که با وجود تهاجم شدید زمینی به نوار غزه، تداوم حملات هوایی و توپخانه‌ای و افزایش تعداد شهدا و کمبود شدید منابع، تعداد زیادی از  فلسطینیان در مناطق شمالی باقی ماندند و حاضر به ترک محل سکونت نشدند.
المیادین به نقل از اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام کرد، حدود دو سوم جمعیت هنوز در مناطق شمالی نوار غزه ساکن هستند و حدود یک سوم آنها به استان‌های مرکزی و جنوبی نوار غزه رفته‌اند. علاوه بر آن، یک مقام فلسطینی در مورد فلسطینی‌هایی که به دلیل جنگ در مصر گیر افتاده‌اند، گفت که آنها پس از آغاز آتش‌بس، بازگشت به غزه را آغاز کرده‌اند. کمال الخطیب، نماینده سفارت فلسطین در گذرگاه رفح و رئیس جامعه فلسطینی در منطقه سینا گفت: «فلسطینی‌هایی که در العریش گیر افتاده بودند، براساس توافق بین مقامات مصر و سفارت فلسطین در قاهره، آنها شروع به عبور از غزه کردند.» وی افزود: 920 فلسطینی در این شهر نزدیک مرز سرگردان هستند. شبکه خبری سی‌ان‌ان تعداد فلسطینی‌هایی که در حال بازگشت از مصر هستند دست‌کم ۶۷ نفر اعلام کرد. آنچه مشخص است، اشغالگران در تلاش هستند با هراس‌افکنی، مانع ورود  هزاران  فلسطینی به شمال نوار غزه شوند. با وجود این، فلسطینی‌ها با نادیده گرفتن تهدیدات اشغالگران، اصرار دارند که به محل زندگی خود برگردند.

ادامه در صفحه  5

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲