صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌کل بانک مرکزی :

دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد

روز گذشته به روال هر چهارشنبه، اعضای دولت با پایان جلسه هیأت وزیران میان خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ دادند.

لطیفی: دی ماه زمان برگزاری آزمون استخدامی
 رئیس سازمان اداری و استخدامی، زمان برگزاری یازدهمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی را ۷ و ۸ دی ماه اعلام کرد و گفت که نتیجه آن ۲۷ دی ماه برای جذب در دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود. میثم لطیفی مجری این آزمون را سازمان جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: این آزمون برای استخدام ۴۴۰۰ نفر برگزار خواهد شد.
 
  خاندوزی: افزایش مالیات از مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افزایش درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اعلام کرد که بخش مهمی از افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده، از طریق پشتیبانی اطلاعات اقتصادی به‌دست آمده در طول ۲ سال گذشته از مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی شناسایی شده تأمین می‌شود و فشاری روی طبقات متوسط و ضعیف جامعه، حقوق‌بگیران، فعالان اقتصادی منضبط قانونی و کسبه شفاف نخواهد بود. سیداحسان خاندوزی با اشاره به تصویب آیین‌نامه صندوق‌های ضمانت صادرات، با بیان اینکه شورای راهبری صندوق‌های تضمین با ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت اعضای اقتصادی دولت ایجاد می‌شود، افزود: با ایجاد این شورای راهبری امیدواریم در ماه‌های پایانی امسال و بویژه سال ۱۴۰۳ روش‌های تأمین مالی تولید را برای صادرکنندگان کشور متنوع کنیم تا فقط گرفتار مسیرهای بانکی و تسهیلاتی در کشور نباشند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به یکپارچه‌سازی فرایند ثبت سفارش و تأیید آنها در بانک مرکزی، این امر را یکی از ابزارهای مؤثر در مدیریت تقاضای ارز وارداتی برشمرد.
   اسلامی: ادامه غنی‌سازی براساس قانون اقدام راهبردی
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: مبنای فعالیت‌های آژانس درباره ایران، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما هم بر اساس قانون اقدام راهبردی غنی‌سازی را انجام می‌دهیم. محمد اسلامی همچنین اعلام کرد: در روزهای آینده عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور نیروگاه کارون را انجام خواهیم داد و بزودی اولین بتن آن را خواهیم ریخت. اسلامی ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تکرار سیاسی‌کاری بپرهیزد، تأکید کرد: اکنون ۱۲۰ بازرس آژانس برای ورود به کشور تأیید شده است.
 
فرزین: عدم تغییر سود بانکی
رئیس‌کل بانک مرکزی تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: بزودی قانون و مقررات جدید تأیید صرافی‌ها اعلام خواهد شد. محمدرضا فرزین درباره اصلاح نرخ سود سپرده از سوی شورای پول و اعتبار هم گفت: نرخ سود سپرده ابلاغ شده و بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی عمل می‌کنند، متخلف هستند و پرونده‌های آنها در کمیته انضباطی بررسی می‌شود. دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد. فرزین درباره کاهش رشد نقدینگی تا پایان سال گفت: ابتدای سال اعلام کردیم که درباره میزان نقدینگی، نرخ ۲۵ درصد هدفگذاری شده و تاکنون از ۴۲ درصد به ۲۴,۴ درصد کاهش یافته است. هرچند با نزدیک شدن به پایان سال، فشار روی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند اما امیدواریم در حدود ۲۵ درصد نرخ نقدینگی را حفظ کنیم.
 
 مرتضوی: 1405، سال اجرای قانون جدید بازنشستگی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد زمان اجرای قانون جدید بازنشستگی گفت: افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام سابقه دارند، مشمول این قانون نمی‌شوند و اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد. سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌ها بشدت کاهش یافته است، گفت: باگذشت زمان، اقبال عمومی به طرح کالابرگ الکترونیکی بیشتر می‌شود، کما اینکه از ۱۷ آبان تا الان حدود
۲ میلیون و 500 هزار نفر از این سازکار استفاده کردند.

 وحیدی: تکذیب مهندسی انتخابات
وزیر کشور با اشاره به طرح اتهام دخالت سیاسی دولت در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات گفت: مهندسی انتخابات را به هیچ وجه قبول نداریم؛ رد صلاحیت نمایندگان مخالف دولت صحت ندارد و ۶۰ تا ۷۰ درصد نماینده‌های رد صلاحیت شده، ارتباط خوبی با دولت دارند. احمد وحیدی تصریح کرد: تنها از مراجع پنجگانه گزارش‌هایی داشته‌ایم که آن هم در مراحل بعدی می‌توانند [برای اعتراض] مدارک خود را ارائه دهند. وی گفت: تعداد اتباع افغان حدود ۵ میلیون نفر برآورد شده که البته بخشی از مهاجران بدون مجوز هستند که باید برگردانده شوند و عده‌ای هم که مجوز دارند. وی گفت: برای این دسته از افراد که مجوز دارند، «شناسه‌ یکتا» صادر می‌شود. وزیر کشور در پاسخ به اینکه آیا وزارت کشور مجوزی برای گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر در اماکن عمومی صادر کرده است، گفت: ما مجوز خاصی برای این کار نداده‌ایم؛ در واقع این گروه‌ها تحت عنوان و چهارچوب امر به معروف و نهی از منکر و در قالب گروه‌های مردمی اقدام می‌کنند.

 آشتیانی: پرواز جت آموزشی یاسین
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پرواز جت آموزشی یاسین برای اولین‌بار خبر داد و گفت: این جت آموزشی نقش بسیار مهمی در چرخه آموزشی خلبانان دارد. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی ادامه داد: میزان قدرت دفاعی ما در حدی است که به قاطعیت می‌گویم تهدیداتی که در سال‌های گذشته دشمنان ما مطرح می‌کردند، در حال حاضر از دستور کار خود خارج کرده‌اند.
 
زارع‌پور: پیوستن ۶۴ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پیوستن دستگاه‌ها به پنجره ملی اظهارکرد: براساس قانون دستگاه‌ها باید تا روز گذشته صددرصد خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه می‌کردند، اما اکنون دستگاه‌ها به طور میانگین حدود ۶۳ تا ۶۴ درصد خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه می‌کنند. عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه هر سه‌شنبه جلسات نظارتی با حضور معاون اداری استخدامی رئیس‌جمهور و معاون برنامه بودجه برگزار شده و علت عمل نکردن دستگاه‌ها به تکالیف‌شان بررسی می‌شود، گفت: تأکید رئیس‌جمهور بر این است که همه دستگاه‌ها به سرعت به این تکلیف‌ عمل کنند و تا هفته آینده این عقب‌ماندگی جبران شود.
 
 

بــــرش

گزارش وزرا به رئیس جمهور
رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته دولت،  با ابراز رضایت از نتیجه گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد تولید، اعلام اتمام صف‌های تأمین مالی برای تولیدکنندگان را خبری خوشحال‌کننده و در راستای تحقق وعده دولت در حمایت از تولیدکنندگان دانست .در این جلسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از عملکرد 5 ماهه این وزارتخانه،در تشریح جزئیات این طرح‌ها افزود: در بخش برقی‌سازی حمل و نقل تا پایان امسال 100 هزار خودرو تاکسی برقی خواهیم داشت و اولین خط تولید ساخت اتوبوس برقی نیز هفته آینده آغاز به‌کار خواهد کرد. در بخش پیشران‌های کشتی و هواپیما، حدود 74 هواپیمای ام.دی تعمیر اساسی خواهند شد.وزیر تعاون هم به تشریح طرح این وزارتخانه برای تحت پوشش قرار دادن نوزادان شیرخوار دارای سوءتغذیه پرداخت و گفت:  125 هزار کودک در دهک‌های 1 تا 7 تحت پوشش قرار گرفته‌اند که ماهانه معادل یک میلیون تومان برای خانواده‌های دارای کودک دهک‌های 1 تا 5 و مبلغ 600 هزار تومان برای خانواده‌های دارای کودک دهک‌های 6 و 7 اعتبار اختصاص داده خواهد شد که خانواده‌های این کودکان مجاز خواهند بود تا پایان ماه این میزان اعتبار را برای خرید کالاهای معین‌شده هزینه کنند. وزیر جهادکشاورزی از 26 هزار و 500 هکتار گلخانه فعال در کشور خبر داد که 3 میلیون و 300 هزار تن محصول تولید‌ و برای 270 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی