صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

غزه در بیم و امید آتش‌بس

ادامه از صفحه 3


سیاستمداران راست‌گرای اسرائیلی در پاسخ به اعتراضات و خواسته‌های خانواده‌های اسرا فریاد زده‌اند که آنها نباید رنجی که اسرائیل از حملات 7 اکتبر متحمل شده را تنها منحصر به خودشان بدانند.
 
مذاکراتی دیگر
همزمان با مذاکرات آتش‌بس با میانجیگری قطر، اقداماتی نیز برای ایجاد صلح و کمک‌رسانی به نوار غزه توسط برخی کشورها درحال پیگیری است. در همین رابطه، روز گذشته اعضای گروه تماس عربی اسلامی وارد روسیه شدند و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کردند. این گروه متشکل از وزرای خارجه مصر، اندونزی، اردن، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، ترکیه و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی است که قرار است طی روزهای آینده به چند کشور دیگر هم سفر داشته باشد.
روز دوشنبه نیز کمیته کشورهای عربی و اسلامی با هدف انجام یک اقدام بین‌المللی فوری جهت توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، وارد چین شدند. وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با اعضای این کمیته اعلام کرد که پکن در تلاش برای بازگرداندن صلح به خاورمیانه بوده و بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید دارد. ایده تشکیل این گروه، در نشست اخیر سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض کلید خورده است.
 
بریکس با محوریت غزه
روز گذشته اعضای بریکس هم طی یک نشست فوق‌العاده با محور بررسی تحولات جنگ غزه و چگونگی توقف آن که با پیشنهاد ایران برگزار شد، به رایزنی در این خصوص پرداختند. علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، کشورهای ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در این نشست شرکت کردند. همه اعضای شرکت‌کننده با اتفاق نظر بر حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها از طریق گفت‌و‌گو و دیپلماسی تأکید کردند. در همین راستا سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان این نشست، تل آویو را به جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه متهم کرد و گفت که «این نشست باید به عنوان یک فراخوان شفاف برای ما باشد تا تلاش‌های خود را ترکیب کنیم و اقدامات خود را برای پایان دادن به این بی‌عدالتی تاریخی تقویت کنیم.»
در این نشست، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح شد و گفت که صلح پایدار بدون راه‌حل عادلانه برای مسأله فلسطین وجود ندارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم خواستار راه‌حلی سیاسی برای پایان درگیری‌ها شد که بلوک بریکس بتواند در آن شرکت کرده و برای به ثمر رسیدن آن کمک کند. همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از کشورها خواست صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند و سوبرهمانیام جایشانکار، وزیرخارجه هند نیز کشته شدن غیرنظامیان را بشدت محکوم کرد و گفت نگرانی‌های مردم فلسطین باید به شیوه‌ای جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی