صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پرداخت تسهیلات 550 میلیون تومانی برای متقاضیان مهاجرت به روستاها

توسعه همه جانبه روستاها در بخش ساخت و ساز اجرا می‌شود، واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات، بخشی از مشوق‌های دولت برای متقاضیان سکونت در روستاست

سیاست دولت تشویق مردم بویژه مهاجران، بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس است. در این برنامه اهداف مختلفی دنبال می‌شود که توانمندسازی روستاها، کاهش تقاضای سکونت در شهرها بخصوص کلانشهرها و جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه دو هدف مهم است. برای این اهداف تسهیل خانه‌دار شدن افراد در روستاها در برنامه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. این برنامه به‌صورت جداگانه و همزمان با برنامه ساخت سالانه 200 هزار مسکن روستایی به پیش می‌رود.
 
پرداخت وام 550 میلیون تومانی ساخت و ساز
هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه توسعه زیرساخت‌های روستایی، بر تأمین زمین روستایی در نهضت ملی مسکن تأکید کرد و اهمیت آن را از منظر مهاجرت معکوس و کنترل تورم و همچنین اشتغالزایی یادآور شد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد‌مسکن انقلاب اسلامی استان‌ها گفت: هزینه آماده‌سازی زمین طبق مصوبه اجاره ۹۹ ساله بایستی توسط متقاضی پرداخت شود.
عباسی با بیان اینکه در روستاها مهاجرت معکوس و مسکن معیشت محور دنبال می‌شود، افزود: واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی برای امسال مصوب شده که استان‌ها می‌توانند پیشرو باشند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ایجاد فضای اشتغال و اشتغالزایی خانوادگی در مسکن روستایی، اظهار کرد: وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان با سود ۵ درصدی افزایش یافته و وام شهری نیز ۵۵۰ میلیون تومان وسود ۱۸ درصد مقرر شده است که متقاضیان اگر از شهر به روستا مهاجرت معکوس کنند، می‌توانند بین دو وام ساخت شهری و روستایی یکی را انتخاب کنند. هر سال ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی در دستور کار بوده که امسال به ۳۵۰ هزار واحد رسیده و در دولت مصوب شده است که این افزایش چشمگیر است.
وی بسیاری از متقاضیان را حائز سه شرط عنوان کرد و ادامه داد: برای متقاضیان سابقه سکونت ۵ سال است که اگر این سابقه سکونت برداشته شود گره‌گشایی می‌شود چرا که هرچه نیازها در روستا تأمین شود، این روند تسریع می‌شود.
عباسی تأمین زیرساخت‌ها در روستاها را راحت‌تر و سبک‌تر دانست و اضافه کرد: با تأمین زیرساخت در روستاها، فشار در شهرها کمتر می‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها به‌طور کلی استانی است، افزود: در روستاها برای واگذاری زمین در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت منعی نداریم و این امر به پیشبرد موضوع تأمین مسکن در روستاها کمک می‌کند.
در این خصوص، روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن نیز بر گره‌گشایی از زندگی مردم با ساخت واحدهای با کیفیت روستایی و بهبود راه‌های دسترسی، تأکید کرد.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای نهضت ملی مسکن از زندگی مردم گره‌گشایی می‌کند. بنابراین تلاش می‌کنیم تا دغدغه اصلی مردم در بخش مسکن را برطرف کنیم. شیوه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بویژه در روستاها باید به شیوه‌ای باشد که سبب ماندگاری مردم در روستاها شود و با کیفیت احداث شود.
اکبری گفت: مسأله اصلی در روستاها مهاجرت است که باید به شیوه‌ای عمل کنیم و احداث‌ واحدها با شیوه‌ای باشد که مردم هم آرامش روستایی و هم آسایش شهری داشته باشند. بنابراین در ساخت واحدها، تأمین زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی در اولویت قرار می‌گیرد.

عرضه 500 هزار قطعه زمین
 تأمین مسکن، در کنار اشتغالزایی روستایی، مهم‌ترین ارکان دستیابی به بازگشت مهاجران به روستاها است. غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام برنامه بنیاد برای تأمین ۵۰۰ هزار قطعه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال‌جاری، گفت: در موضوع تأمین زمین، اولین اولویت بنیاد مسکن، تملک اراضی ملی در روستاهایی است که ظرفیت ساخت مسکن را دارند. وی به برنامه بنیاد برای تأمین ۵۰۰هزار قطعه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاها تأکید کرد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: یکی از مصوبات دولت، موضوع تملک یک میلیون قطعه زمین روستایی و واگذاری به مردم در سراسر کشور طی باقیمانده عمر دولت سیزدهم است، به منظور تأمین این مقدار زمین کارها در حال انجام است. تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها تأمین و تحویل متقاضیان می‌شود.
وی توضیح داد: در موضوع تأمین زمین، اولین اولویت بنیاد مسکن، تملک اراضی ملی در روستاهایی است که ظرفیت ساخت مسکن را دارند. همچنین از دیگر اولویت‌ها در تأمین زمین، اراضی روستاهای حریم شهرها هستند.
صالحی گفت: با توجه به مشکلات عدیده برای افراد فاقد مسکن، تلاش خواهیم کرد تا مسکن روستایی را برای فاقدان مسکن در روستاها و شهرهای کوچک تأمین کنیم.
وی توضیح داد: تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد مسکن ۲۰۰ هزار واحد تحویل شد که ۱۹۰ هزار واحد آن در روستاها و ۱۰ هزار واحد در شهرها بوده است.
 تا کنون 52 هزار هکتار زمین برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن شناسایی شده است. این زمین‌ها واقع در روستاها و شهرها در حال آماده شدن است و بخشی از اراضی الحاق شد و بخش دیگر در مرحله طی مسیر الحاق قرار دارد.
به گفته ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ۸ هزار و ۸۴۸ هکتار مراحل الحاق را کامل طی کرده و ۳ هزار و ۷۶۰ هکتار به شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است. همچنین ۳ هزار و ۲۷۷ هکتار در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استانداری‌ها قرار دارد.

 

برش

آخرین آمار  واگذاری زمین
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن آمار مربوط به تکمیل مدارک زمین را اعلام کرد و گفت: منتظر استعلامات ۴ هزار و ۳۲۸ هکتار هستیم که اقدامات مرتبط صورت گیرد و در مسیر واگذاری قرار گیرد.
وی تأکید کرد: در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت به استان‌ها تفویض اختیار شده و صفر تا صد در استان انجام می‌شود.در این راستا ۱۳۱ ابلاغ مشروط ثبت شده، ۴۲۷ هکتار به شورای برنامه‌ریزی رسیده و ۴ هزار و ۱۶۳ هکتار منتظر تکمیل استعلامات است. در مجموع ۸ هزار هکتار منتظر تکمیل مدارک است.
وی در خصوص میزان تأمین زمین در طرح‌های مختلف نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون بالغ بر ۵۲ هزار هکتار زمین را توانسته‌ایم تأمین کنیم که ۳۶ هزار هکتار آن واقع در حریم شهرها هستند که توانستیم آنها را به محدوده شهرها الحاق کنیم. یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم شهرک‌سازی است. اراضی‌ خارج از شهرها شناسایی و به‌عنوان یک شهرک مستقل برای سکونت در نظر گرفته می‌شود و تاکنون ۱۶هزار هکتار در قالب شهرک‌سازی مصوبه از شورای عالی شهرسازی و معماری دریافت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی