صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

تنش ها در انگلیس پیرامون جنایت های صهیونیست ها شدت گرفت

تعمیق دوقطبی غزه در حزب کارگر

زهره صفاری
خبرنگار

 شکاف در حزب کارگر از زمان آغاز بمباران‌های غزه و اختلاف نظرها بر سر حمایت از سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی هر لحظه آشکارتر می‌شود. این شرایط در جلسه اخیر مجلس عوام نیز ظهور و بروز داشت و به رغم آنکه رئیس حزب کارگر موضع حمایتی خود از رژیم صهیونیستی را اعلام کرده بود اما 56 نفر از نمایندگان این حزب همصدا با 69 نماینده دیگر احزاب انگلیسی بر لزوم آتش‌بس فوری و پایان قتل‌عام غیرنظامیان غزه رأی دادند. با این حال طرح حزب ملی اسکاتلند با رأی مخالف 293 نماینده رأی نیاورد تا همچنان استثمارطلبی انگلیسی بر سیاست خارجی این کشور سلطه داشته باشد.
آن‌طور که تحلیلگران الجزیره نوشته‌اند، کی یر استارمر، رئیس حزب کارگر که در برهه‌ای از مدافعان حقوق بشر بوده، در یک گفت‌و‌گوی رادیویی که بعدها باعث جنجال شد قطع آب، غذا، برق و دارو در غزه را حق صهیونیست‌ها خوانده بود. این در شرایطی بود که او به خوبی بر این حقیقت اشراف داشت که این رفتار رژیم صهیونیستی در مجازات جمعی مردم غزه در چهارچوب قوانین بین‌المللی جنایت جنگی به شمار می‌رود. با این حال این رفتار، برای کسانی که رئیس حزب کارگر و سیاست‌های او علیه فلسطینی‌ها را می‌شناسند چندان تعجب آور نبود. اما موضعگیری‌های او زمانی چالش برانگیز شد که جرمی کوربین، رئیس سابق این حزب برخلاف خواست استارمر، طرف مردم فلسطین را گرفت و با اعتراض به سیاست‌های کشتار جمعی صهیونیست‌ها در غزه، بر آتش‌بس فوری تأکید کرد.
بدون شک در سال 1948، سکوت چپ‌های انگلیسی از حزب کمونیست گرفته تا حزب کارگر در برابر نسل‌کشی و آوارگی مردم فلسطین بی‌تأثیر نبوده است و در سال‌های بعدی نیز چپ‌ها که مهم‌ترین شان حزب کارگر بود در جنایت علیه فلسطین به نوعی شریک بودند. اما حالا آنچه اختلاف نظرها در این حزب را بالا برده و خط سیر تاریخی آن را دچار شکافی غیرقابل انکار کرده موضع اصناف تجاری، گروه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و... است که تأثیر بسیار زیادی بر افزایش جنبش‌های حمایتی حزب از فلسطینی‌ها داشته است و حتی شماری از نمایندگان عالی‌رتبه آن را در این مسیر وادار به استعفا کرده است.این استعفاهای گسترده و همراهی حدود 56 نماینده حزب کارگر با طرح آتش‌بس در فلسطین، شکاف در ماهیت و اهداف این حزب را بیش از پیش نشان داد؛ موضوعی که سبب نگرانی سران این حزب و حتی چپ‌های انگلیسی شده است.جس فیلیپس، از نمایندگان عالی‌رتبه حزب کارگر و یکی از استعفادهندگان این حزب گفت: «در این شرایط من باید با توجه به نظر حامیان، ذهن و قلب خودم رأی دهم که بدون شک در این چهار هفته درگیری اسرائیل و فلسطین به‌شدت آزرده شده‌اند.»
گفته می‌شود اگر این شرایط برای حزب کارگر ادامه دار شود از دست رفتن دست کم 10 کرسی حزب در پارلمان محتمل باشد چراکه محبوبیت این حزب در میان مسلمانان انگلیسی نیز تا حدود زیادی کاهش داشته است.

 نارضایتی مردمی از حزب کارگر
صدها نفر از حامیان حزب کارگر برای نشان دادن نارضایتی شان از موضع سرسختانه نمایندگان خود علیه آتش‌بس به خیابان‌ها آمدند و با پلاکاردهایی که در دست داشتند استارمر را در قتل‌عام‌های غزه شریک صهیونیست‌ها خواندند.به نوشته گاردین، پس از ناکامی پارلمان در تصویب حمایت از آتش بس در فلسطین، بیش از 100 تجمع در حمایت از فلسطین برنامه‌ریزی شد و حتی برخی تظاهرات‌کنندگان تا جلو خانه نمایندگان نیز رفتند.به گزارش سخنگوی پلیس انگلیس روز یکشنبه شماری از نمایندگان در تماس با پلیس، نسبت به امنیت شان ابراز نگرانی کردند و نارضایتی‌ها را هراس انگیز خواندند. به رغم این تنش‌ها، استارمر پس از جلسه روز چهارشنبه پارلمان نیز تأکید کرد که این آتش‌بس با توجه به موضعگیری حماس در قبال صهیونیست‌ها بی‌تأثیر است و از آن حمایت نمی‌کند.

 دیدار بحث برانگیز
در این میان آنچه بر حجم نارضایتی‌ها و همزمان شکاف در بدنه حزب کارگر خواهد افزود، سفر دیوید لامی، وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی و امل جدو معاون وزیر خارجه تشکیلات خودگردان است. این نخستین سفر مقامات این حزب به سرزمین‌های اشغالی بعد از آغاز جنگ غزه است. لامی تأکید کرده است در صورتی که حزب کارگر به خانه شماره 10 راه یابد در مسیر تحقق منطقی و واقعی راهکار دو دولتی حرکت خواهند کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی