بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس

گروه جهان/ درحالی که شنبه‌شب واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد، توافق آتش‌بس در غزه بین حماس و تل‌آویو حاصل شده است، کاخ سفید و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این گزارش را تکذیب کردند.
به گزارش رویترز، شنبه‌شب، روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست به نقل از برخی منابع خود از توافقی بین تل‌آویو و حماس خبر داد که براساس آن حماس تعدادی از گروگان‌ها را در ازای توقف 5 روزه جنگ آزاد می‌کرد. اما ساعتی پس از انتشار این گزارش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف هنوز به هیچ توافقی در این خصوص دست نیافته‌اند. بنیامین نتانیاهو نیز در نشستی خبری در تل‌آویو اعلام کرد: «شایعات بسیاری درباره گروگان‌ها منتشر می‌شود اما درست نیستند. به‌ صراحت می‌گویم تاکنون هیچ توافقی انجام نشده است.»
در پی این اظهارنظرها جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، ضمن تقدیر از نقش قطر برای آزادی گروگان‌ها و در پی آن آتش‌بس، تأکید کرد: «خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه هستیم. راه‌حل تشکیل دو دولت بهترین راه‌حل است.»
به گزارش سی‌ان‌ان آنچه باعث شده مذاکرات آتش‌بس حداقل تاکنون به نتیجه نرسد، چند مسأله است. نخست اینکه حماس خواهان آن است پرواز پهپاد‌های جاسوسی اسرائیل بر فراز غزه متوقف شوند. یکی دیگر از این چالش‌ها نیز به تعداد روزهای آتش‌بس موقت و تعداد گروگان‌هایی که باید آزاد شوند، برمی‌گردد. در هر دو مورد به نظر می‌رسد مقامات تل‌آویو حاضر به دادن امتیاز به حماس نباشند. بنابر این گزارش یکی از مقامات تل‌آویو به سی‌ان‌ان گفته است: «کاملا بعید به نظر می‌رسد دولت حاضر به توقف پرواز پهپادهای جاسوسی خود بر فراز غزه شود.» علاوه براین تل‌آویو خواهان آن است، تمامی گروگان‌هایی که در دست حماس هستند، آزاد شوند. اما حماس حاضر به این کار نیست و اعتمادی به دولت رژیم صهیونیستی ندارد.
این درحالی است که خشم مردمی در سرزمین‌های اشغالی نسبت به نتانیاهو و دولت افراطی‌اش، هرروز بیشتر از روز قبل می‌شود و مردم او و کابینه‌اش را متهم به ناکارآمدی و شکست اطلاعاتی می‌کنند. این خشم و عصبانیت بعد از سخنان ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های قسام بیشتر هم شده است. ابوعبیده تأکید کرده بود، به دلیل قطعی اینترنت و از دست رفتن شبکه‌های ارتباطی، ارتباط آنان با واحدهایی که گروگان‌ها را در دست داشتند، قطع شده است و آنها نیز اطلاع دقیقی از وضعیت گروگان‌ها و سلامتی‌شان ندارند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲