صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

تأکید ریاض بر همکاری با تهران برای تضمین ثبات در منطقه

معاون وزیر خارجه عربستان بر ضرورت همکاری تهران و ریاض برای ایجاد و تثبیت امنیت منطقه تأکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، «علی الیوسف» در نشست امنیتی منامه تأکید کرد، برای تضمین ثبات در منطقه با ایران همکاری می‌کنیم. او همچنین بر لزوم ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کشتار غیرنظامیان فلسطینی تأکید کرد. نوزدهمین نشست امنیتی منامه موسوم به «گفت‌وگوی منامه» در پایتخت بحرین برگزار شد.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد
هدفگذاری 10 میلیارد دلاری تجاری ایران و ترکمنستان

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد، تجارت ایران و ترکمنستان به 5 میلیارد و سپس به ۱۰ میلیارد دلار برسد. صفری که در همایش تجاری ایران و ترکمنستان حضور داشت، با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۰۵ میزان تجارت ایران و ترکمنستان به 5 میلیارد دلار رسید که اگر همان روند ادامه می‌یافت امروز به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید، گفت: «به دلیل مسائلی، روند رشد تجارت ایران و ترکمنستان متوقف شد.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ترکمنستان تنها کشوری است که با جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل و اختلاف مرزی ندارد و شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است.
صفری با بیان اینکه زمانی که دولت سیزدهم بر سرکار آمد، آیت‌الله رئیسی اولویت‌ خود را توسعه روابط با همسایگان قرار داد، ادامه ‌داد: «نخستین سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان انجام شد و پس از آن ارزش تجارت دو کشور با رشد خوبی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.» معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد تجارت ایران و ترکمنستان به 5 میلیارد و سپس به ۱۰ میلیارد دلار برسد. صفری اضافه‌کرد: «جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال گذشته رشد بسیار عالی از جمله در حوزه خدمات فنی و مهندسی داشته و صادرات این بخش ترکیب با فناوری‌های مدرن است، البته ترکمنستان هم رشد خوبی داشته است.» وی اظهار داشت: «امروز ایران بر لبه فناوری حرکت می‌کند و به عنوان مثال پروژه‌هایی را در امریکای لاتین در حال اجرا دارد که بازدهی کاری آن کشور را در کنترل ایستگاه‌ها، مسیرها و فشار گاز ۲۵ درصد افزایش داده و فاز نخست این پروژه ۱۰۰ میلیون دلار و فاز آخر آن ۱.۲ میلیارد دلار است.» معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران امروز می‌تواند به‌راحتی در بخش پتروشیمی و پالایشگاه لایسنس بدهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید داروهای سرطانی بویژه سرطان خون ید طولایی دارد و در این زمینه در امریکای لاتین توانستیم شرکت امریکایی را کنار زده و برنده یک مناقصه شویم. صفری گفت: از ترکمنستان می‌خواهیم به شرکت‌های ایرانی در بخش‌های‌ ساختمان، جاده، پل‌سازی، انرژی، مخابرات و غیره پروژه بدهد و در قبال آن تهاتر گاز انجام شود؛ در این صورت حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. وی گفت: ایران مسیری ارزان در کریدور شمال‌- جنوب برای حمل بار و ترانزیت کالاست.

جستجو
آرشیو تاریخی