صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر پلاس

آمارهای جدید از جنایت صهیونیست‌ها

در حالی رژیم صهیونیستی سیستم بهداشت و درمان غزه را متهم به آمارسازی‌های دروغ درخصوص میزان شهدا، زخمی‌ها و مفقودین حملات و تجاوزات اشغالگران به این باریکه (غزه) می‌کند که اتفاقاً به نظر می‌رسد حتی آمار اعلامی سیستم بهداشت و درمان غزه هم به مراتب کمتر از آمارهای واقعی است. در همین راستا شامگاه جمعه خبرگزاری شهاب به نقل از دفتر رسانه‌ای دولتی فلسطین در غزه اعلام کرد که تعداد مفقودین در غزه به بیش از 3 هزار و 750 نفر رسید که هزار و 800 نفر از آنان کودک بوده و همچنان زیر آوار هستند. همچنین به گفته دفتر رسانه‌ای دولتی فلسطین، تعداد شهدای غزه از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی در ۷ اکتبر تا این لحظه به بیش از ۱۲هزار نفر رسید که 5 هزار نفر از آنان کودک و 3 هزار و 300 نفر زن هستند.
این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه برآورد کرد که تعداد شهیدان و مفقودی‌های جنگ رژیم صهیونیستی در غزه حدود ۲۰ هزار نفر است. ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه اعلام کرده با توجه به میزان تخریب گسترده ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان‌ها و عدم مشخص بودن سرنوشت هزاران نفر دیگر این تعداد رو به افزایش است. براساس داده‌ها و برآوردها، دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه تخمین زده که تعداد شهدا در جنگ غزه تابه اکنون، نه ۱۲ هزار نفر، بلکه 15 هزار و 271 فلسطینی است که از جمله آن‌ها 6 هزار و 403 کودک و 3 هزار و 561 زن هستند. همچنین بیش از 32 هزار و 310 نفر نیز زخمی شده‌اند که ده‌ها نفر از آنها وضعیت وخیمی دارند و خدمات پزشکی لازم را دریافت نمی‌کنند.
این دیده‌بان حقوق بشری اعلام کرد که تعداد مفقودی‌ها بیشتر از 4 هزار و 150 نفر است که همگی به دلیل حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل زیر آوار ساختمان‌های ویران‌شده هستند و شانس بیرون آوردن آنها بسیار اندک و تقریباً صفر است. غزه همچنین با خطر توقف کامل خدمات ارتباطی و اینترنت بویژه بعد از تمام شدن سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ژنراتورهای برق مواجه است و این مسأله سلامتی غیرنظامیان و فراهم کردن کمک‌ها را با خطر شدید مواجه می‌سازد و آنها را تبدیل به قربانیان قتل در سکوت می‌کند. این نهاد همچنین اعلام کرد که نوار غزه از ۱۱ نوامبر با قطعی برق روبه‌رو است. ارتش اسرائیل مانع ورود سوخت می‌شود. تمام شدن سوخت منجر به توقف فعالیت ۲۶ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان در غزه شده است. بیش از ۲۰۰ نفر از کادر پزشکی کشته و ۲۱۳ نفر نیز زخمی شدند. بیش از ۲۰ نفر از کادر نجات و دفاع مدنی و ۴۹ خبرنگار نیز کشته شدند. براساس آمارها تعداد آوارگان یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر هستند که نیمی از آنها در پناهگاه‌های وابسته به آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اقامت دارند.
همچنین کریستوف دلوار، دبیرکل سازمان خبرنگاران بدون مرز در گفت‌وگویی با روزنامه اسپانیایی «ال موندو» درباره تنش میان رژیم صهیونیستی و حماس اظهار کرد: «آنچه به آسانی اتفاق می‌افتد، هولناک است. چون سابقه نداشته این تعداد خبرنگار در مدت زمانی کوتاهی همانند آنچه در غزه رخ داد، به قتل برسند. سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد که ۳۱ اکتبر شکایتی را درمورد ارتکاب جنایات جنگی در حق خبرنگاران در جریان جنگ حماس و اسرائیل تنظیم کرده و به دادگاه کیفری بین‌الملل ارائه کرد.» این سازمان شرح داد که شکایت ارائه شده در رابطه با هشت خبرنگار فلسطینی است که در حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی غزه به قتل رسیدند، همین طور در آن به تخریب عامدانه کلی یا جزئی دفاتر بیش از ۵۰ رسانه در غزه اشاره شده‌ است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی