صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ایران هنگ‌کنگ را 4-0 برد، نوراللهی از تیم ملی خط خورد

یک نتیجه خوب و یک حاشیه عجیب!

تیم ملی فوتبال کشورمان، پنجشنبه در حالی در اولین دیدارش در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2026، در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هنگ‌کنگ رفت که موفق شد حریفش را با نتیجه پرگل 4-0 شکست دهد. در این دیدار، امیر قلعه‌نویی
از علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، محمد محبی، سامان قدوس، مهدی طارمی و سردار آزمون در ترکیب اصلی بهره برد تا باز هم از ستاره‌های اصلی‌اش در این مسابقه استفاده کرده باشد.
 البته همان طور که پیش‌بینی می‌شد، ایران کار سختی برابر هنگ‌کنگ نداشت و در ابتدای مسابقه و در دقایق 12 و 15 دو بار توسط آزمون روی توپ‌هایی که از سمت چپ در داخل محوطه جریمه به او رسید، به گل دست یافت. با این حال، ملی‌پوشان نتوانستند در ادامه مسابقه از فرصت‌هایی که داشتند استفاده کنند تا نیمه اول با همان دو گل به پایان برسد. در نیمه دوم هم توپ و میدان در اختیار یوزها بود ولی تغییری در نتیجه حاصل نشد. در دقیقه 70 قلعه‌نویی دو تعویض انجام داد و مهدی ترابی و امید ابراهیمی به جای محبی و قدوس به میدان آمدند. ضمن اینکه در دقیقه 75 رضا اسدی جایگزین جهانبخش شد. در ادامه مسابقه، ایران حملات خود را باز هم به روی دروازه هنگ‌کنگ افرایش داد تا اینکه طارمی در دقیقه 87 روی پاس سردار و با نفوذ از میانه میدان به سمت دروازه حریف و با یک ضربه گل سوم ایران را به ثمر رساند. در حالی که بازی لحظات پایانی‌اش را سپری می‌کرد، رضاییان روی یک ضربه ایستگاهی زیبا گل چهارم ایران را به ثمر رساند. تیم ملی با این برد و با توجه به پیروزی 3-1 ازبکستان برابر ترکمنستان، با تفاضل گل بهتر در صدر جدول گروه E مقدماتی جام جهانی قرار گرفت و حالا باید خود را آماده بازی با ازبکستان در این گروه کند که روز سه‌شنبه در تاشکند برگزار می‌شود.
 یک تساوی و 9 برد پیاپی
تیم ملی با این نتیجه، نهمین برد پیاپی خود را در دوران مربیگری دوباره قلعه‌نویی به دست آورد. ایران که در اولین بازی‌اش تحت هدایت این مربی با روسیه به تساوی رسیده بود، در ادامه موفق شد در تورنمنت کافا، دیدارهای دوستانه دیگرش و تورنمنت اردن برابر کنیا، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، بلغارستان، آنگولا، اردن و قطر به پیروزی برسد و در اولین بازی رسمی‌اش با هدایت قلعه‌نویی نیز به سه امتیاز دست پیدا کند.
 سردار یک گل تا باقری
آزمون با دبلی که در این مسابقه انجام داد، موفق شد تعداد گل‌های ملی‌اش را به عدد 49 برساند و در رده سوم برترین گلزنان تاریخ تیم ملی، فاصله‌اش با کریم باقری را کاهش دهد. باقری در 87 بازی ملی 50 گل به ثمر رساند و سردار حالا با یک گل دیگر به او می‌رسد. در رده اول هم که علی دایی با 148 گل ملی قرار دارد (تعداد گل‌های ملی دایی قبلاً 149 بود که فیفا یک گل او را کم کرده است). گفتنی است طارمی هم با گلزنی در این بازی، 40 گله شد و پشت سر آزمون قرار دارد. رضاییان هم با گلی که به هنگ‌کنگ زد، موفق شد پنجمین گلش در پنجاه و هفتمین بازی ملی‌اش را بزند.
 نوراللهی از تیم ملی  خط خورد!
یکی از اتفاق‌هایی که در حاشیه دیدار ایران و هنگ‌کنگ رخ داد، این بود که احمد نوراللهی، هافبک دفاعی الوحده امارات حتی روی نیمکت هم جایی نداشت. نکته سؤال برانگیز جایی بود که نوراللهی کنار بازیکنان جوان کنار گذاشته شده از لیست بازی هنگ‌کنگ و مهرداد محمدی، روی سکوهای ورزشگاه آزادی حاضر نبود اما ساعاتی پس از این مسابقه سایت فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت نوراللهی نوشت: «به منظور حفظ اتحاد تیمی و در پی رفتار غیرحرفه‌ای نوراللهی و با تصمیم کادر فنی، این بازیکن از تیم ملی کنار گذاشته شد.» گویا ماجرا از این قرار بود که نوراللهی از نشستن روی سکوها و خط خوردن نامش از لیست 23 نفره تیم ملی راضی نبوده و روی سکوها ننشسته و قلعه‌نویی هم در واکنش روی این رفتار، او را خط زده است. قلعه‌نویی در حالی چنین واکنشی در قبال نوراللهی داشت که از ابتدای حضورش در این دوره روی نیمکت تیم ملی، چندین بار بازیکنان مهم و باتجربه‌اش را به دلیل مسائل انضباطی خط زده است. آخرین نمونه آن، کنعانی‌زادگان بود که پس از اخراج غیرفنی مقابل ازبکستان در کافا، از لیست فیفادی شهریورماه خط خورد و پیش‌تر هم شهریار مغانلو چنین شرایطی را تجربه کرده بود. با این حال و با توجه به اینکه هافبک دفاعی یکی از پرترافیک‌ترین پست‌های تیم ملی است و دست قلعه‌نویی در مورد انتخاب بازیکن در این پست باز است، کار نوراللهی برای بازگشت به تیم ملی و قرار گرفتن در لیست جام ملت‌ها بسیار سخت شده است. قلعه‌نویی در کنفرانس پس از بازی و در شرایطی که وضعیت نوراللهی هنوز مشخص نشده بود، بدون نام بردن، به نوعی به غیبت این بازیکن اشاره کرد و گفت: «در بعضی از پست‌ها مثلاً در هافبک وسط، ما سه چهار تا بازیکن خیلی خوب داریم که بعضی‌شان حتی امروز در ۲۳ تا نبودند اما می‌توانستند جزء ۱۱ تا هم باشند.» حالا نوراللهی تیم ملی را در سفر به تاشکند همراهی نخواهد کرد و باید دید این کنار گذاشته شدن از تیم ملی تا چه زمانی طول خواهد کشید.
 جهانبخش هم  مصدوم شد
جهانبخش یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی در دیدار مقابل هنگ‌کنگ بود که در این مسابقه دچار مصدومیت شد و در دقیقه 75 بعد از یک استارت سریع در ناحیه همسترینگ احساس سوزش کرد و سریعاً از کادر فنی خواست تعویضش کنند. جهانبخش در این صحنه جای خود را به رضا اسدی داد و هنگام بیرون رفتن از زمین با ناراحتی شدید این کار را انجام داد.
 ستاره ایرانی فاینورد هلند هنگام بیرون آمدن از زمین از فرط ناراحتی بطری آب را به زمین کوبید تا مشخصاً خودش بداند که به دلیل این مصدومیت مدتی دور از فوتبال خواهد بود. جهانبخش بعد از بازی از پای خود MRI گرفته و جواب آن بعداً به دست پزشکان تیم ملی خواهد رسید اما با توجه به تجربه، زود فهمید که اوضاع کمی وخیم است و کوبیدن آن بطری به زمین هم ناشی از همین بود. به نظر می رسد ستاره تیم ملی به واسطه این مصدومیت دیدار با ازبکستان را از دست داده و به هلند برمی‌‌گردد تا کارش را زیرنظر پزشکان فاینورد دنبال کند.
 او حداقل دو هفته از میدان دور خواهد بود تا به فهرست ستارگان مصدوم این فیفا دی، مثل سون هیونگ مین، کاماوینگا و وینیسیوس اضافه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی