صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و یک - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

چهارمحال و بختیاری در استقبال از رئیس‌جمهور و هیأت دولت سنگ‌تمام گذاشت

پایان تنش آبی 16 ساله در بام ایران

پنجشنبه گذشته، شهرکرد میزبان نهمین مقصد در دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی بود. رئیس‌جمهور در این سفر یک‌روزه، علاوه بر بررسی کیفیت و میزان اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی به این استان، پروژه‌های آبرسانی و برق‌رسانی به بخش‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری را نیز افتتاح کرد. اما بخش‌ها یا برنامه‌ها و دیدارهای رسمی این سفر، تنها بخشی از واقعیت آن چیزی بود که در شهرکرد دیده شد. استقبال گرم، صمیمی و پرشور اهالی چهارمحال و بختیاری از آیت‌الله رئیسی، صحنه‌هایی به یاد ماندنی و تاریخی ثبت کرد. در این صحنه‌ها، اهالی استان، رئیس دولت مردمی و کاروان حامل رئیس‌جمهور را همچون نگینی دربرگرفتند. یک علت این استقبال کم‌نظیر را می‌توان سرعت و جدیت دولت سیزدهم در انجام کارها و رفع مشکلات استان دانست. چرا که در فاصله دو سال فعالیت دولت، به واسطه طرح‌هایی که برخی از آنها در همین سفر افتتاح شد، مشکل آب نیمی از استان مرتفع شد. این خدمتگزاری، چیزی نیست که از چشم مردم پنهان بماند، مردمی که می‌بینند رئیس دولت سیزدهم، خود پیشگام گفت‌و‌گو با مردم، بررسی میدانی مسائل در استان‌ها، شهرها و روستاها و حل آنها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

 مصوبات دور اول سفرها اجرایی شده است
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به شهرکرد، این استان را جلوه‌ای از کار و تلاش و مردمانش را خونگرم، باصفا و پایبند به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی توصیف و اعلام کرد که با تلاش آقای استاندار و مدیران پرتلاش استان، مصوبات دور اول سفر اجرایی شده است.
رئیس‌جمهور افزود: با طرح‌هایی که در زمینه آبرسانی در دو سال گذشته اجرایی شده نیمی از مشکل آبرسانی استان حل می‌شود که باید از همه دست‌اندرکاران تشکر کنم.
 
رفع تنش آبی 16 ساله با افتتاح
6 طرح آبی
همچون سایر سفرهای استانی، افتتاح طرح‌های عمرانی، نخستین برنامه رئیس‌جمهور در سفر بود؛ امری که نشان‌دهنده عملگرایانه و واقعگرایانه بودن سفرهای آیت‌الله رئیسی به نقاط مختلف کشور است. در شهرکرد، به عنوان نخستین برنامه، 6 طرح در حوزه آبرسانی و 9 طرح در حوزه توسعه و تقویت شبکه برق استان چهارمحال و بختیاری، به ارزش سرمایه‌گذاری 27 هزار و 233 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. از جمله طرح‌های حوزه آبرسانی، طرح عظیم تأمین آب آشامیدنی بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری، شامل آبگیری سد غدیر باباحیدر و شبکه انتقال و توزیع آب این سد است که پنجشنبه گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد. پیشرفت فیزیکی سد غدیر باباحیدر در ابتدای دولت مردمی 60 درصد و طرح تأمین آب آشامیدنی بهداشتی چهارمحال و بختیاری 30 درصد بود که با توجه به اهمیت طرح در راستای رفع تنش‌های آبی و برنامه دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، پنجشنبه گذشته به بهره‌برداری رسید.
همچنین با افتتاح طرح‌های انتقال و توزیع آب سد غدیر باباحیدر، جهاد آبرسانی به 117 روستای استان، ارتقای سیستم آبرسانی شهری و خدمات پایدار به مشترکین و احداث یک تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر فرادنبه چهارمحال و بختیاری که شامل همه بخش‌های تأمین، انتقال، توزیع و بازتولید آب می‌شود، 65 درصد از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم مورد نیاز استان به شکل پایدار تأمین و به این ترتیب تنش آبی استان پس از 16 سال برطرف خواهد شد.

افتتاح طرح‌های برقی
همزمان با افتتاح طرح‌های آبی، 9 طرح توسعه و تقویت شبکه توزیع برق نیز همزمان و به شکل ویدیوکنفرانس در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد. اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های فشار ضعیف و فشار متوسط توزیع برق، توسعه و احداث شبکه توزیع برق جدید، احداث پست‌های توزیع برق شهری و روستایی جدید، توسعه، احداث و بهینه‌سازی شبکه‌های روشنایی معابر، برق‌دار کردن روستاهای بدون برق، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین جدید و تعویض کنتورهای معیوب، احداث فیبر نوری به طول 200 کیلومتر به‌منظور تقویت اتوماسیون شبکه، تهیه و توزیع 650 دستگاه پنل قابل حمل خورشیدی بین عشایر و تبدیل سیم به کابل خودنگهدار به طول 400 کیلومتر نیز طرح‌های حوزه برق‌رسانی هستند که با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

دولت سیزدهم، مجری 70 درصد طرح‌های آبرسانی
رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌ها، با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن بخش قابل توجهی از وعده‌های دولت به مردم استان در دور اول سفرهای استانی در بخش آبرسانی، تأخیر 14 ساله در بهره‌برداری از «سد باباحیدر» را موجب 10 برابر شدن هزینه احداث آن عنوان کرد و گفت: اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد باباحیدر که 14 سال به طول انجامیده است، اگر در سال‌های گذشته به ثمر می‌نشست، هزینه آن 150 میلیارد تومان بود اما گذشت زمان باعث شد هزینه آن 10 برابر شود.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح‌ها، تنش آبی 117 روستای استان حل شده است، اضافه کرد: 70 درصد پروژ‌ه‌های آبرسانی در استان مربوط به دوره دولت سیزدهم و 30 درصد مربوط به گذشته است. بیشترین جذب اعتبارات هم در این دوره انجام شده است و مسئولین با کار جهادی موجب تأمین آب پایدار و باکیفیت برای مردم استان شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبرسانی در استان چهارمحال و بختیاری 13 برابر قبل شده است، ادامه داد: این مسأله نشانگر این است که ما می‌توانیم در زمان کوتاهی از پروژه‌ها بهره‌برداری کنیم و در موارد دیگر هم با اقدامات جهادی، پروژه‌های نیمه‌تمام را به ثمر برسانیم.

 تشریح خدمات گسترده دولت به چهارمحال و بختیاری
آیت‌الله رئیسی در اجتماع باشکوه مردم شهرکرد، ابتدا به مسأله غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در آن اشاره و تأکید کرد: امروز همه بشریت با تمام وجود از نظام رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش در نظام سلطه ابراز تنفر و انزجار کرده و از فلسطینیان مظلوم و مقتدر حمایت می‌کنند. رئیس‌جمهور صف‌آرایی امروز شکل گرفته در جهان امروز را تقابل حق و باطل و شرافت و شرارت توصیف و تصریح کرد: در کنار این رنج و غم باید نویدی خدمت شما بدهم که یقین بدانید همین کودک‌کشی رژیم صهیونیستی باعث بیرون آمدن دست انتقام الهی شده و به عمر صهیونیست‌ها پایان خواهد بخشید تا فلسطینیان به حقوق حقه خود برسند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود، خدمت به مردم را افتخاری بزرگ برای خود و همه دولتمردان دانست و با بیان اینکه در 2 سال گذشته خدمتگزاران شما کاری جهادی و خالصانه انجام دادند و سرعت انجام کارها به شکلی بود که طرح‌هایی با 13 تا 14 سال تأخیر در این مدت تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، گفت: طرح‌هایی که افتتاح شدند حدود 65 درصد از مشکلات بخش آب استان را برطرف می‌کنند و تلاش‌ها برای رفع باقی مشکلات نیز ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ما در کشور کمبود آب نداریم و آنچه باید انجام شود مدیریت آب است، گفت: کارهایی که در حوزه آبرسانی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد می‌توانست در سال‌های گذشته با مبلغی کمتر انجام شود. مثلاً برخی طرح‌ها همچون «سد باباحیدر» با 150 میلیارد تومان قابل حل بود اما امروز باید با 1300 میلیارد تومان انجام بگیرد.

رشد 200 درصدی صادرات استان
رئیس‌جمهور با اشاره به 8 برابر شدن سرمایه‌گذاری در صنعت استان در دولت سیزدهم و نیز بازگشت به تولید 68 واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل، گفت: صادرات غیر نفتی در استان چهارمحال و بختیاری رشد 200 درصدی داشته است.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از 4 هزار واحد مسکن و نیز آماده‌سازی 200 هکتار زمین برای افراد متقاضی مسکن در این استان، تأکید کرد: از دغدغه‌های جدی که به صورت روزانه دنبال می‌کنم، مسأله مسکن در سراسر کشور است، مسئولان این مهم را می‌دانند و بیشتر هم بدانند که ما نهضت تولید مسکن را تا حصول نتیجه کامل برای عموم مردم بویژه جوانان دنبال خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود، با بیان اینکه اگر لازم باشد 10 بار دیگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنم تا مشکلات استان حل شود، اظهارکرد: دشمن دنبال این است که دل‌ها را خالی و یأس را بر آنها حاکم کند، اما وظیفه ما ایجاد امید است. وظیفه همه ما مسئولین در ادارات و سازمان‌ها این است که در دل مردم بویژه جوانان امید ایجاد کنیم. هیچ‌کس حق ندارد ناامید شود زیرا آینده بسیار روشن است.

افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به 10 هزار واحد
 آیت‌الله رئیسی در نشست جمعی از نخبگان و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان این استان نیز با بیان اینکه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان دستور کار با اولویت همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی است، ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها، تسهیل صدور مجوزها بویژه برای فعالیت‌های دانش‌بنیان خرد و شرکت‌های نوپا، اولویت قائل شدن برای محصولات تولیدی دانش‌بنیان داخلی و تشویق و الزام هلدینگ‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دانش‌بنیان را از اقدامات مورد توجه دولت در مسیر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان برشمرد.
رئیس جمهور با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور از 5 هزار واحد در ابتدای فعالیت دولت مردمی به بیش از 10 هزار واحد در حال حاضر اظهارکرد: استان چهارمحال و بختیاری در کنار ظرفیت‌های خوبی که در عرصه دانش‌بنیان دارد، در زمینه گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی دارد که باید زمینه هر چه فعال‌تر شدن آنها را فراهم کرد.
 
عشایر مولدترین بخش از جمعیت کشور
دیدار با جمعی از سران و نمایندگان عشایر استان یکی دیگر از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر بود؛ دیداری که در فضایی صمیمی و متفاوت انجام شد و عشایر، به عنوان میهمان از آیت‌الله رئیسی میزبانی کردند. رئیس جمهور در این دیدار، با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای بسیاری برای عشایر انجام شده، بر تلاش بیشتر برای انجام کارهای نکرده و باقیمانده تأکید کرد و گفت: رفع مشکلات ایل‌راه‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب برای جوانان عشایر، رسیدگی به مشکلاتی که در گذشته در زمینه اعطای زمین برای چرای دام به عشایر اختصاص پیدا کرده اما مورد کاربری‌های دیگری قرار گرفته است، ایجاد همراه‌سرا برای خانواده‌های عشایری که نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و کمک به تقویت تولیدات عشایری مورد توجه دولت مردمی است و پیگیری خواهد شد. وی در پاسخ به درخواست تعدادی از حاضران برای سفر به لردگان، با بیان اینکه حضور در این منطقه در برنامه سفر ما پیش‌بینی شده بود، اما به دلیل پیش‌بینی هواشناسی لغو شد، اظهار داشت: بنده تأکید دارم که به همه مناطق کشور سفر کنم و سفر بنده به لردگان نیز شاید دیر و زود داشته باشد، اما سوخت و سوز ندارد و حتماً به حضور مردم عزیز لردگان خواهیم رسید. در پایان این دیدار رئیس جمهور نماز مغرب و عشا را در جمع سران و نمایندگان عشایر حاضر اقامه کرد.
 
نشست با جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی
آیت‌الله رئیسی عصر پنجشنبه در نشست با جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، استقبال گرم مردم شهرکرد از کاروان دولت مردمی را نشانه علاقه مردم به انقلاب اسلامی و وفاداری به ولایت دانست.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ضرورت ارتباط مسئولان دستگاه‌های اجرایی با جمع‌های نخبگانی و اشراف کامل آنها بر امور حوزه تحت مسئولیت خود، شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری را از اصول اساسی دولت مردمی در جذب نیروهای جوان و کارآمد دانست.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کنار گذاشتن فله‌ای مدیران دولت‌های قبلی برخلاف اصول شایسته‌سالاری است، اظهارکرد: در دولت مردمی هیچ عقد اخوتی با هیچ مدیری نداشته و نداریم و حتی اگر در مورد مدیران نصب شده در این دولت نیز به این نتیجه رسیدیم که برخلاف تصور اولیه کارآمدی لازم را ندارند، بدون تعارف و فوری آنها را تغییر داده‌ایم. مبارزه جدی و قاطع دولت مردمی با مصادیق بزرگ و کوچک فساد از دیگر محورهای مورد اشاره رئیس جمهور در این جلسه بود و آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دولت مردمی نشان داده که در راستای ارتقای کارآمدی آمادگی بالایی برای اعمال تغییرات لازم دارد، تصریح کرد: یقین بدانید که در این دولت کوچکترین مصادیق فساد و حتی ناکارآمدی تحمل نخواهد شد.
 
اجرای عدالت اداری، مأموریت محوری مدیران
شامگاه پنجشنبه، نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی با حضور رئیس جمهور برگزار شد. رئیس جمهور با بیان اینکه همه مسئولان و مدیران در دستگاه‌های مختلف مأمور و موظف به اجرای عدالت اداری هستند، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران هر مسئول و مدیری مسئول به اجرای عدالت در تخصیص و توزیع منابع و اعتبارات، به‌کارگیری نیروی انسانی صالح، مورد اعتماد و کارآمد و نظارت بر عملکرد آنان است.
 وی به گماردن افراد صالح و کارآمد و سپس نظارت بر حسن عمل آنها را جلوه‌ای از عدالت اداری برشمرد و افزود: درست است که اعتبارات و امکانات برای انجام امور لازم است، اما اگر مدیریت عادل و توانمندی بر سر کار نباشد، این امکانات و اعتبارات نیز به شکل صحیح مورد استفاده قرار نگرفته و مشکلات رفع نمی‌شوند.
آیت‌الله رئیسی در این نشست با اشاره به اینکه یک مدیر مسئولیت‌شناس تمام توجه خود را صرف عمل به مسئولیت‌هایش می‌کند نه اینکه تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار گیرد، اضافه کرد: کارها و اقدامات را باید در زمان خودش انجام داد. عده‌ای گفتند اجرای برخی از پروژه‌ها و اقدامات در استان ظرف دو سال اخیر بیشتر شبیه معجزه بوده است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید هویت فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری و منطقه زاگرس‌نشین را حفظ کنیم، گفت: در این زمینه پیشنهاد استاندار محترم برای تشکیل یک ستادی برای چند استان زاگرس‌نشین و حل مسائلی همچون بیکاری در این چهارچوب راهکار خوبی است.

توجه به معیشت مردم در کنار تکمیل طرح‌های نیمه تمام
 شامگاه پنجشنبه در آخرین بخش از سفر استانی دولت مردمی به استان چهارمحال و بختیاری، رئیس جمهور در نشستی خبری نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.
آیت‌الله رئیسی با توجه به دغدغه‌مندی دولت نسبت به معیشت و سفره مردم به تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: دولت در کنار تکمیل طرح‌ها و پروژ‌ه‌های عمرانی تلاش کرده است با اقداماتی نظیر کنترل نقدینگی رشد تورم را متوقف کند و آمار بانک مرکزی در این زمینه که کاهش رشد نقدینگی از 32 درصد به 26.5 درصد را نشان می‌دهد مؤید همین مسأله است.
آیت‌الله رئیسی عدم کسری بودجه در دو سال گذشته را از دیگر اقدامات دولت در زمینه کنترل تورم دانست و گفت‌: در زمان آغاز به کار دولت ما با کسری بودجه 480 هزار میلیاردی مواجه بودیم که توانستیم با تولید، ایجاد درآمد برای کشور وکنترل منابع و مصارف و نه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول کسری بودجه را جبران کنیم.
وی کنترل بانک‌ها و ایجاد انضباط مالی درنظام بانکی کشور را اقدام دیگر دولت در زمینه کنترل تورم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ماه‌هایی را سپری می‌کنیم که وضعیت تورمی کاهشی است و تمام تلاش دولت این است که بتوانیم این مهار تورم را استمرار ببخشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما مهار تورم را نه در رکود، بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: آخرین آماری که رئیس بانک مرکزی در دولت اعلام کردند حاکی از این بود که شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که وضعیت رشد اقتصادی در بخش نفت، کشاورزی و صنعت وضعیت خوبی دارد که نسبت به قبل کاملاً متفاوت شده که البته باید ثبات و پایداری پیدا کند.
خوشبختانه دوسال گذشته را با رشد اقتصادی متوسط 4 درصد پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم با کار و تلاش بیشتر امسال را نیز با رشد اقتصادی قابل توجهی سپری کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی