وزیر امور اقتصادی و دارایی خبرداد

استفاده از ظرفیت همسایگی برای رفع مشکلات ارزی

روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران، وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برخورد با سکوهای متخلف داخلی گفت و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای از آغاز بورسیه شدن دانشجویان در رشته‌های مرتبط با فعالیت این سازمان خبرداد. گزارش این رویداد را بخوانید.
 
آشتیانی: ستاد کل، مسئول بررسی زمان سربازی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در واکنش به مصوبه مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی به 12 ماه، اظهارنظر در این زمینه را برعهده ستادکل نیروهای مسلح دانست. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی گفت: در این زمینه مسئولیت با ستادکل نیروهای مسلح است و این موضوع باید با ستاد کل هماهنگ شود.
 
 مرتضوی: سامانه شناسایی حوزه کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از راه‌اندازی سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران در آینده نزدیک خبر داد. سید صولت مرتضوی با اشاره به اینکه شناسایی افراد بیکار و نرخ بیکاری، با استفاده از سنجش‌های نوبه‌ای مراکز رسمی از جمله مرکز آمار ایران و بانک مرکزی انجام می‌شود، اظهارکرد: «سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران» در دست راه‌اندازی است که با استفاده از آن و با همکاری دستگاه‌های مختلف، تعداد شاغل، جویای کار و تعداد بیکاران و علت بیکاری آنان به صورت روزآمد در دسترس خواهد بود. مرتضوی با تأکید بر اینکه دولت مساعدت‌های ویژه‌ای به اقشار مختلف جامعه بویژه قشر سالمند دارد، درباره تغییر مدیران در وزارتخانه از جمله شستا و تاپیکو گفت: این روند همچنان ادامه دارد تا بازدهی کار افزایش پیدا کند.
 
خزعلی: رایزنی با کشورهای اسلامی درباره کمک به زنان غزه
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز از رایزنی با همتایان خود در کشورهای اسلامی برای کمک به زنان غزه و آسیب دیده از جنگ خبرداد. انسیه خزعلی ادامه داد: قرار است در گروهی با عنوان خانواده بسیاری از مسائلی که مرتبط با بوم خانواده و نوع نگاه بومی در کشورهای اسلامی به خانواده است همکاری‌هایی مشترکی داشته باشیم. به گفته معاون رئیس‌جمهور، بسیاری از دانشگاه‌ها اعلام کردند که آمادگی پذیرش دختران فلسطینی و افغانستانی را که شرایط تحصیل برایشان فراهم نیست، دارند، با بعضی کشورهای اسلامی نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت تا هزینه تحصیل این دختران تأمین شود.
اوجی: جمع‌آوری گاز به اندازه یک فاز پارس جنوبی
وزیر نفت هم شایعه استعفا و هم شایعه وجود اختلاف میان این وزارتخانه و دیگر بخش‌های دولت را تکذیب کرد. جواد اوجی تصریح کرد: اختلافی بین وزارت نفت و دولت وجود ندارد و مسائل مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست. وی یادآورشد: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که همواره نگاه پشتیبانی به وزارت نفت دارد. وی درباره جمع‌آوری گاز نیز با بیان اینکه تاکنون ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب گاز مشعل در غرب و شرق کارون جمع‌آوری شده است، افزود: تا پایان امسال، حدود ۱۹ میلیون مترمکعب جمع‌آوری خواهد شد که تقریباً معادل گاز تولیدی یک فاز پارس جنوبی است. گازهای مشعل، گازهای غنی اما سمی هستند که در پالایشگاه‌ها، فرآوری و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.
 
 اسلامی: آغاز بورسیه دانشجویان هسته‌ای
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی از تعامل میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌ها در سه حوزه اشاره کرد و گفت: بخش اول، موضوعاتی است که می‌توانند تبدیل به پایان‌نامه دانشجویان شوند، بخش دوم نتایج تحقیقاتی است که در دانشگاه وارد و با حمایت سازمان انرژی اتمی، تبدیل به فناوری شود تا به تجهیز آزمایشگاه‌ها کمک کند و بخش سوم، آغاز بورسیه دانشجو است. محمد اسلامی اضافه کرد: در زمینه بورسیه دانشجو، در ۱۰ دانشگاه کشور و ۱۰ رشته، ۱۰۰ دانشجوی بورسیه را ثبت‌نام کردیم که این دانشجویان از امسال تحصیل خود را آغاز کردند.
 
خاندوزی: کاهش ۵۵ درصدی بخشنامه‌های گمرک
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اقدامات انجام شده برای دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور، اعلام کرد: از ظرفیت شرکای کشورهای همسایه برای انتقال ارز استفاده و برخی مشکلات هم برای تبادل ارز رفع شده است.
سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه با این اقدامات دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور انجام شده است، اضافه کرد: یکی از دستورکارهای دو سال اخیر استفاده از ظرفیت اقتصادی ارتباط با کشورهای همسایه و هم‌سو و شرکای راهبردی است تا بتوانیم بخشی از اثرات تحریمی انتقال ارز و تسهیلات در شبکه بین‌المللی بانکی را حل کنیم. وی با اشاره به این در بسیاری از موارد توانستیم به ارزهای بلوکه شده در کشورهای همسایه دست پیدا کنیم و در برخی موارد این امر اجرایی شده است، به همکاری با بانک توسعه اسلامی در جده اشاره کرد و گفت: این اقدام کمک می‌کند تا افراد سرمایه‌گذار و تجار دو کشور با یکدیگر همکاری کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآورشد: در عربستان نیز تعاملات برای تسریع در ارز حجاج بهبود یافته تا حجاج و سرمایه‌گذاران نسبت به مسائل ارزی اقدام کرده و مشکلی در این حوزه نداشته باشند. وی همچنین از کاهش ۵۵ درصدی تعداد بخشنامه‌های حوزه گمرک و تجارت خارجی خبر داد و گفت: متوسط زمان استعلامات گمرکی از ۱۲ روز به ۶ روز کاهش یافت و آن را به ۳ روز هم خواهیم رساند.
 
 زارع‌پور: برخورد با سکوهای متخلف
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به حمایت تمام قد دولت سیزدهم از سکوهای(پلتفرم) داخلی، گفت: ما خود را وقف سکوهای داخلی کرده‌ایم، اما این امر به این معنا نیست که از این حمایت سوء‌استفاده شود و اعتماد مردم را دچار خدشه کنند. عیسی زارع‌پور افزود: هر سکویی که مصوبات کشور را رعایت نکند یا از اعتماد مردم سوء‌استفاده و حقوق مردم را نقض کند، با آن برخورد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی ترافیک سکوهای داخلی باید ۱/۲ ترافیک بین‌الملل ودر مورد پیام‌رسان شبکه اجتماعی نیز ۱.۳ باشد، ادامه داد: گزارش‌هایی در این زمینه به دست ما رسید و پیگیری کردیم و در نهایت این تخلف تأیید شد؛ وزارت ارتباطات برای نحوه جبران این اتفاق، بسته پیشنهادی خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه داده است.
 
رحیمی: پرونده تخلف خودروسازها در جریان است
وزیر دادگستری نیز درباره روند رسیدگی به پرونده تخلف و گرانفروشی خودروسازها گفت: پرونده تخلف خودروسازها در جریان است و برای برخی از آنها رأی صادر شده است. محمد امین رحیمی اضافه کرد: تا مادامی که قطعی نشود، نتیجه را اعلام نمی‌کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲