اخبار

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:
مرکز ملی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در زمینه ایجاد سازکارهای اجرایی مثل راه‌اندازی ستاد و مرکز یا سازمان هوش مصنوعی در حال مذاکره، بررسی و سیاست‌پژوهی هستیم.
به گزارش مهر، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز گذشته در حاشیه مراسم اختتامیه جایزه سالانه هوش مصنوعی ‌و اختتامیه فتح پرچم، درباره برنامه معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی گفت: بحث فناوری‌های نوظهور موضوعی جدی است که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای توسعه کشور و بر مبنای نیازها برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به بازنگری و بازطراحی ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی بر مبنای نیازهای روز ایران و جهان گفت: در قالب این ستادها، حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی، مواد پیشرفته و علوم شناختی در حال پیگیری است.
وی ضمن بیان اینکه ما معتقدیم فناوری هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور می‌تواند یک فرصت و یک تهدید و بلکه بزرگ‌ترین فرصت و تهدید باشد، افزود: ما از نظر مغزافزاری و نیروی انسانی توان بسیار بالایی داریم و توجه ویژه و متمرکز در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های اقتصاد دیجیتال می‌تواند یک فرصت اختصاصی برای قرار گرفتن ایران در باشگاه‌های سایر کشورهای موفق این حوزه‌ها ایجاد کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: پیش‌بینی می‌کنم که با توجه به حجم مطالعات و پیگیری‌ها و همچنین تراکنش‌های بین مدیران مرتبط در این حوزه در کشور، سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمایت از هوش مصنوعی باشیم.
دهقانی همچنین در مراسم اختتامیه جایزه سالانه هوش مصنوعی ‌و اختتامیه فتح پرچم گفت: تقریباً یک‌ماهی است که در معاونت علمی، برنامه‌ریزی برای یکسری مسابقات بین‌المللی و ملی که احتمالاً از دهه فجر امسال آغاز می‌شود و یک‌سال حداقل طول خواهد کشید، در حال انجام است. ‌
وی با اشاره به اینکه این مسابقات سال آینده در دانشگاه‌ها در حوزه فناوری‌های جدید از جمله فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی در حوزه بین‌المللی برگزار می‌شود، بیان کرد: دانشگاه‌های ما بشدت به فضای چالشی، رقابتی و مسابقات احتیاج دارند.

 

رشد ۵۳ درصدی صدور اینماد

بنابر اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در شش ماهه نخست ۱۴۰۲، تعداد ۳۹ هزار و ۴۳۴ نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) به کسب‌وکارهای اینترنتی اعطا شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۵۳ درصدی مواجه شده است.
این مرکز در آخرین گزارش عملکرد آماری خود که مربوط به بازه زمانی شش ماه نخست ۱۴۰۲ است، عنوان کرده در بهار و تابستان سال جاری، ۳ هزار و ۳۷۳ دستگاه اجرایی و بیش از ۶۳هزار و 500 مجموعه خصوصی به سامانه تدارک الکترونیکی دولت (ستاد) پیوسته‌اند. طبق این گزارش، در نیمه نخست ۱۴۰۲، تعداد ۳۹ هزار و ۴۳۴ نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) به کسب‌وکارهای اینترنتی اعطا شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۵۳ درصدی مواجه شده است.
آمار دیگر مربوط به تعداد شکایات ثبت شده کاربران از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد است. در شش ماه نخست امسال حدود ۵ هزار شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد ثبت شده در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته تعداد شکایات ۵ هزار و ۴۷۸ مورد بوده است.  بخش بعدی این آمار مربوط به صدور گواهی امضای الکترونیکی است. در این مدت یک میلیون و 558هزار و 673  گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز میانی صادر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی