رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران عنوان کرد

۴۰درصد جان باختگان تصادفات عابـــران پیاده‌انـــد

مهسا قوی قلب
خبرنگار

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در کشور، در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم منتهی به سال با افزایش این آمار روبه رو شویم. چندی پیش سازمان پزشکی قانونی کشور هم از رشد ۸ درصدی تلفات تصادفات جاده‌ای در نیمه نخست امسال خبر داد. گفتنی است  از میان آمارهای ارائه شده، سال گذشته ۲۳۵ نفر در تهران در تصادفات جانشان را ازدست دادند که ۵۱ درصد از این تصادفات در بزرگراه‌ها اتفاق افتاد. به طور میانگین از هر ۱۰ نفری که در تصادفات تهران جان می‌‌‌بازند، ۴ نفر عابران پیاده و ۴ نفر راکبان موتورسیکلت هستند. از هر ۵ نفری که در تصادفات آسیب می‌‌‌بینند، یک نفر از آنها برای همیشه خانه‌‌‌نشین یا ویلچرنشین می‌شود. از آن جایی که در نیمه دوم سال افزایش بارندگی‌ها و لغزندگی معابر، همچنین افزایش ساعات تاریکی در شبانه روز را پیش رو داریم، مسئولان مربوطه باید بیشتر به این موضوع ورود کنند.رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در این رابطه با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال جاری نقاط حادثه خیز شناسایی شدند، به «ایران» می‌گوید: در این خصوص با اولویت تصادفات جرحی و فوتی پرتکرار شناسایی نقاط حادثه خیز انجام شده ، همچنین نقشه هندسی، تابلو و علائم و دوربین کنترل سرعت نیز نیازسنجی شد و مکاتبات با سازمان‌های ذیربط انجام پذیرفت.سرهنگ رابعه جوانبخت، با بیان این نکته که در 6 ماه دوم سال تصادفات متفاوت تر از 6 ماه نخست هستند، می‌افزاید: با توجه به افزایش ساعات تاریکی، بحث بارندگی و لغزندگی معابر نوع و شرایط تصادفات متفاوت می‌شوند.

افزایش گره‌های ترافیکی
در پاییز و زمستان
به گفته جوانبخت، بزرگراه‌هایی مانند امام علی از شمال به جنوب شیب دار است  و به واسطه تجمیع آب‌های سطحی، گره‌های ترافیکی در این نقاط ایجاد می‌شود، از این رو با شهرداری هماهنگ کردیم تا مشکلات معابر و بزرگراه‌هایی که در آنها آبگرفتگی به کرات ایجاد می‌شود، رفع شود، زیرا حتی با وجود یک چاله در سطح خیابان، خودروها و موتورسیکلت‌ها برای اینکه در گودال نروند، برای تغییر مسیر لاین عوض می‌کنند و همین امر می‌تواند سبب تصادف شود.

کاهش تصادفات منجر به فوت موتورسواران در فصل سرد
معمولاً تصادفات موتورسواران به دلیل نبود ایمنی، منجر به فوت می‌شود. براساس آمارهای موجود 50 درصد از تصادفات در 6 ماه نخست سال مربوط به موتورسیکلت‌هاست، اما حالا رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران خبر از کاهش این آمار در فصل‌های پاییز و زمستان می‌دهد، چرا که با افزایش سرما، موتورسیکلت سواران بیشتر از فصول گرم تمایل به استفاده از کلاه ایمنی دارند، از این رو تصادفات منجر به فوت نیز کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته هم در این رابطه کاهش آمار داشتیم . تجربه نشان داده استفاده از کلاه ایمنی، سر و در واقع جمجمه  موتورسوار را حفظ کرده و تصادف فوتی کم می‌شود. به موازات افزایش استفاده از کلاه ایمنی البته در پاییز و زمستان به دلیل سرمای هوا تمایل استفاده از موتورسیکلت هم کاهش می‌یابد و استفاده از این وسیله نقلیه سبک با استقبال کمتری روبرو می‌شود.

تداوم طرح‌های برخورد با  موتورسواران متخلف در نیمه دوم سال
جوانبخت ضمن اعلام این خبر که در فصول سرد سال هم طرح‌های برخورد با  موتورسواران متخلف متوقف نمی‌شوند و به قوت خود باقی هستند، می‌افزاید:  با همیاری مردم و رعایت نکات ایمنی آمار تصادفات کاهش می‌یابد.
او با اشاره به کوتاهی طول روز، به عابران پیاده توصیه می‌کند: از آن جایی که در نیمه دوم سال ساعات تاریکی بیشتری داریم، عابران پیاده توجه داشته باشند، به ویژه در ساعات آغازین روز و از عصر به بعد که هوا تاریک است، لباس‌های روشن و رنگی بپوشند تا راحت‌تر توسط رانندگان دیده شوند.
 خیلی از اوقات پیش آمده که در زمان‌های تاریک که افراد کنار خیابان منتظر تاکسی یا سرویس‌های محل کارشان هستند، توسط رانندگان عبوری دیده نشده و متأسفانه توسط خودروها یا موتورسواران تصادف رخ داده و افراد آسیب‌های جدی می‌بینند. عابران پیاده در این مواقع سعی داشته باشند ، هم لباس‌های رنگ روشن بپوشند و هم در محل‌های روشن بایستند تا خطری جانشان را تهدید نکند.