40 حمله در روز سهم غیرغزه‌نشین‌ها از جنگ

توطئه کوچ اجباری از کرانه باختری هم شکست خورد

امیر فرشباف
خبرنگار

 این روزها تحولات درون اراضی اشغالی عمدتاً تحت‌الشعاع اخبار جنایات دولت صهیونیستی در غزه قرار گرفته و وضعیت اقتصادی و امنیتی کرانه باختری آن‌گونه که باید در کانون توجهات قرار ندارد؛ درحالی که روند تهدیدات درون کرانه همزمان با جنگ غزه رو به افزایش بوده است. در همین زمینه، روز گذشته خبرگزاری الجزیره گزارش داد منابع خبری تشکیلات خودگردان در رام‌الله به این خبرگزاری گفتند حملات اسرائیل به کرانه باختری از 7 اکتبر به‌طور تصاعدی تشدید شده است. دراین گزارش آمده است: در هفته گذشته، این حملات، به‌طور میانگین به حدود 40 مورد در روز رسیده است. باید خاطرنشان کرد به‌طور کلی سال 2023 حتی قبل از 7 اکتبر هم مرگبارترین سال برای فلسطینی‌هایی بود که از یک‌سو توسط ارتش اسرائیل و از سوی دیگر توسط شهرک‌نشینان مسلح در سراسر کرانه باختری اشغالی کشته شدند. گفتنی است از 7 اکتبر 186 فلسطینی فقط در کرانه باختری کشته شده‌اند.
در کرانه چه می‌گذرد؟
وضعیت کرانه باختری به لحاظ امنیتی و اقتصادی چندان تفاوتی با یک منطقه جنگی ندارد و نوع و شدت درگیری‌ها حاکی از نزدیک بودن زمان انفجار در قلب فلسطین اشغالی است. ارزیابی‌ها از درون اراضی اشغالی نشان می‌دهد دولت صهیونیستی همان سیاست کوچ اجباری غزه را به‌طور رقیق شده‌ای در کرانه باختری هم درحال پیاده کردن است و آن‌را از طریق اقداماتی همچون فشار اقتصادی و یورش پی‌درپی نظامیان و شهرک‌نشینان به کرانه غربی دنبال می‌کند. به لحاظ اقتصادی، کسب درآمد فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی عمدتاً با کارهایی مانند ماهی‌گیری و کارگری و مشاغل کاذب صورت می‌گیرد که همین نیز برای صهیونیست‌ها قابل تحمل نیست. بنا به گزارش بانک جهانی، سطح درآمد سرانه در اراضی اشغالی ۱۴ تا ۱۵ برابر بیشتر از درآمد سرانه در سرزمین‌های فلسطینی بوده و نرخ فقر در این مناطق بسیار بالا است. به لحاظ امنیتی نیز همان‌گونه که در گزارش الجزیره نقل شد، سال 2023 یکی از مرگبارترین سال‌ها برای ساکنان کرانه باختری بوده و فقط از 7 اکتبر تا کنون 186 شهروند فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. این شهروندان هم از سوی نظامیان رسمی رژیم صهیونیستی و هم از سوی شهرک‌نشینان مسلح مرگ را تجربه می‌کنند.
مقاومت در کرانه و کابوس امنیتی رژیم موقت
از سال 2014 که روند تسلیح کرانه باختری شروع شد، راهبرد مبارزه با اشغالگری نیز تغییر کرده است. این روند در نبرد «سیف القدس» و با هماهنگی میدانی بی‌سابقه میان حماس در غزه و نیروهای جهاد اسلامی در کرانه غربی موسوم به «وحدت الساحات» (وحدت میدان ها) به اوج خود رسید.
در روزهای اخیر نیز کرانه باختری در قلب اراضی اشغالی میدان حمله به نیروهای اشغالگر قرار گرفت که این‌بار، نه نیروهای جهاد اسلامی؛ بلکه نیروهای قسام دست به عملیات علیه نظامیان اشغالگر زدند. در کمین روز گذشته 6 نظامی صهیونیست کشته و زخمی شدند. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس با انتشار یک بیانیه و ویدیوهایی از این حملات، مسئولیت عملیات‌های موفق اخیر در «بلعا» و «بیت لید» را برعهده گرفتند.
وحدت میدان‌ها تکرار می‌شود؟
عملیات صبح دیروز، رخدادی بود که مجدداً موجی از هراس را در میان دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. هم آژانس امنیت عمومی شاباک (شین بت) و هم سازمان ضداطلاعات ارتش صهیونیستی موسوم به «امان» نسبت به گسترش تهدیدات به قلب اراضی اشغالی به مقامات دولتی هشدار داده‌اند. ترس از تکرار تجربه موفق «وحدت میدان ها» و فعال شدن جبهه دیگری غیر از غزه یکی از اصلی‌ترین تهدیداتی است که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نسبت به آنها هشدار دادند؛ شبکه کان 11 رژیم صهیونیستی در گزارشی از جلسه ستاد فرماندهی کابینه جنگ تل آویو به «هشدار شدید شاباک و امان» به کابینه درخصوص وضعیت کرانه باختری اشاره کرد و مدعی شد: «تا آنجا که ما می‌دانیم، در جلسه مقر فرماندهی مرکز، هم امان و هم شاباک به وزرای کابینه هشدارهای شدیدی دادند و به آنها گفتند که منطقه فرماندهی مرکز، یعنی کرانه باختری در آستانه یک التهاب قابل توجه قرار دارد. آنها در روزهای اخیر شاهد درگیری‌هایی بین شهرک‌نشینان و فلسطینیان هم بوده‌اند و حملاتی هم وجود داشته که توسط نیروهای امنیتی در لحظه آخر خنثی شده است. شمار زیادی از فلسطینی‌ها هم شهید یا بازداشت شده‌اند و شهرک‌نشین‌ها هم به فلسطینیان حمله می‌کنند. کل این ماجرا می‌تواند اسرائیل را به سمت یک جبهه دیگر بکشاند که دستگاه‌های اطلاعاتی اصلاً به آن علاقه‌ای ندارند. این هشداری بود که شنیده شد...»

جستجو
آرشیو تاریخی