صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

خیــزش جهـانــی علیــــه تــل آویــــو

ادامه از صفحه 19

وضعیت اسفناک بیمارستان الشفا
در سی و هفتمین روز جنگ غزه منابعی در نوار غزه گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی در بحبوحه درگیری‌های بسیار شدید در چهار محور، بمباران نوار غزه را تشدید کرده‌ و علاوه بر بیمارستان الشفا، بیمارستان القدس را هم محاصره کرده است. صبح دیروز، یکشنبه نیروهای اشغالگر یک زایشگاه را بمباران کردند که در نتیجه آن دو پزشک و دو نوزاد شهید شدند. بمباران هوایی و عملیات زمینی ارتش اشغالگر در نوار غزه تاکنون منجر به شهادت بیش از ۱۱ هزار فلسطینی از جمله ۴۵۰۶ کودک و مجروح شدن ۲۷۰۰۰ نفر دیگر و کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ صهیونیست و بیش از ۵۰۰۰ زخمی از صهیونیست‌ها شده‌ است. سازمان غیردولتی صهیونیستی پزشکان برای حقوق بشر گزارش داد که «خطر واقعی جان ۳۷ نوزاد نارس دیگر را تهدید می‌کند.» مدیر بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین در غزه به الجزیره گفت: ما هیچ کمکی دریافت نکردیم که بتوانیم به درمان بیماران سرطانی ادامه دهیم. وی افزود:‌ روزانه تعدادی از بیماران سرطانی را به دلیل عدم درمان از دست می‌دهیم.
یک منبع پزشکی در این باره به الجزیره گفت تعدادی از بیماران سرطانی در غزه به دلیل عدم دریافت درمان لازم جان خود را از دست دادند. پیش از این، دیده بان حقوق بشر اروپایی-مدیترانه‌ای اعلام کرده بود، هزاران بیمار در نوار غزه با مرگ تدریجی در غیاب حداقل سطح مراقبت‌های پزشکی مواجه هستند، زیرا اشغالگران برای دومین ماه متوالی به جنگ خود در نوار غزه ادامه می‌دهند. این نهاد نسبت به خطر ثبت مرگ و میر در میان صدها بیمار سرطانی و بیماران با بیماری‌های مزمن، زنان باردار و کودکان تازه متولد شده در نتیجه غیرمستقیم حملات و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و قطع کمک‌های بشردوستانه هشدار داد.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) درخواستی از جامعه بین‌المللی مطرح کرد و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه به دلایل بشردوستانه شد. این سازمان در پستی در پلتفرم «ایکس» گفت: «بیمارستان‌ها باید محافظت شوند. کودکان باید محافظت شوند. ما به دلایل بشردوستانه خواستار آتش بس فوری هستیم.» کاترین راسل، مدیر اجرایی سازمان ملل نیز شنبه شب در پلتفرم ایکس نوشت: بیمارستان الشفا در غزه از قطعی برق رنج می‌برد. وی افزود: ما شاهد گزارش‌های بسیار نگران کننده‌ای از مرگ نوزادان نارس در انکوباتور هستیم. برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که «تعداد زیادی» از مردم در نتیجه بمبارانی که مقر آن در شهر غزه را هدف قرار داد؛ جایی که فلسطینی‌ها برای فرار از جنگ پناه گرفته بودند، شهید و زخمی شدند. این برنامه در بیانیه‌ای تأکید کرد: با توجه به اینکه «تراژدی مداوم کشتار و زخمی شدن غیرنظامیانی که در این درگیری رنج می‌برند غیرقابل قبول است، این درگیری باید متوقف شود.»
در سایه این بحران انسانی، ایسنا هم گزارش داد، مدیرکل بیمارستان‌های غزه اظهار کرد: از برادرانمان در مصر می‌خواهیم کاروان امدادی را برای انتقال ۶۵۰ بیمار بدون اجرای سازکارکنونی بفرستند. وی افزود: از ساعت 9 روز جمعه به دلیل شدت آتش سوزی هیچ آمبولانسی وارد مجتمع پزشکی الشفا نشده است. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه هم اعلام کرد: ما اشغالگران و جامعه بین‌المللی بویژه ایالات متحده امریکا را مسئول کامل جنایت مستمر در مجتمع پزشکی الشفا و به خطر انداختن جان و امنیت همه کادر پزشکی، مجروحان، بیماران و آواره‌های داخل آن می‌دانیم. این دفتر افزود: از همه نهادهای بین‌المللی در نوار غزه می‌خواهیم، بدون استثنا، فوراً به مجتمع پزشکی الشفا توجه کنند تا از آن و از کادر پزشکی و همه افراد داخل مجتمع پزشکی محافظت کنند. به همه تیم‌های پزشکی به دلیل نقش قهرمانانه، شجاعانه و ایفای نقش ملی تاریخی خود در قبال مردم بزرگ فلسطین درود می‌فرستیم.
مدیر اورژانس غزه نیز در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد: سکوت جهانی نیروهای اشغالگر را به ادامه هدف قرار دادن گروه‌های امدادی ترغیب می‌کند.این مسئول تصریح کرد: ما در آستانه قحطی و گرسنگی هستیم زیرا اشغالگران تمام مؤلفه‌های لازم برای زندگی و حیات را از بین می‌برند. شاید این آخرین پیام ما باشد چراکه تقریباً هیچ ارتباطی با جهان خارج نداریم. مدیر اورژانس تأکید کرد: مدارس و مقرهایی که آوارگان در آنها پناه گرفته‌اند هدف قرار می‌گیرند که این مسأله شاخص خطرناک و نگران‌کننده‌ای است. بیمارستان القدس از دو روز پیش به دلیل نبود سوخت عملاً از کار افتاده است. مدیر آمبولانس و اورژانس غزه گفت: بیمارستان القدس یک هفته است که در محاصره است و تانک‌های صهیونیست حدود ۲۰ متر با آن فاصله دارند و دو روز است که به دلیل تمام شدن سوخت از کار افتاده است.
همچنین اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت: اشغالگران صهیونیست مجتمع پزشکی الشفا را به منطقه جنگی باز تبدیل کرده‌اند. ما تمام تلاش‌ها را برای ارائه خدمات بهداشتی کردیم، اما همه توانایی خود را از دست داده‌ایم. ما قادر به ارائه خدماتی نیستیم که جان مجروحان و بیماران مجتمع پزشکی الشفا را نجات دهد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که به دلیل قطع ارتباط و اینترنت نمی‌تواند تلفات در نوار غزه را شمارش کند. اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای درباره حملات پی در پی به بیمارستان الشفا گفت که وضعیت این بیمارستان «فراتر از فاجعه» است.
وی گفت که این بیمارستان از هر طرف مورد حمله است و افراد کشته و مجروح شده مقابل در بیمارستان روی زمین افتاده‌اند. وی گفت: محوطه بیمارستان به میدانی باز برای تک تیراندازها و هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی تبدیل شده است. ارتش اسرائیل هر کسی را که حرکت می‌کند هدف قرار می‌دهد. به گفته این سخنگو حدود 2 هزار نفر از جمله خانواده‌های آواره، پرسنل پزشکی و مجروحان در داخل بیمارستان محبوس شده‌اند. یک مقام وزارت بهداشت غزه نیز روز یکشنبه تأیید کرد که با تشدید درگیری‌ها در اطراف بیمارستان‌های نوار غزه، یک حمله صهیونیستی ساختمان بخش قلب و عروق در مجتمع پزشکی الشفا را ویران کرد. یوسف ابوالریش، معاون وزیر بهداشت غزه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ساختمان بخش قلب در بیمارستان الشفا به طور کامل ویران شد.»
در حالی که شاهدان عینی تأیید کردند که این حمله صورت گرفته است، ارتش رژیم صهیونیستی به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در این مورد حداقل تا شب گذشته پاسخ نداد. این در حالی است که تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، اوایل دیروز نگرانی خود را در مورد «از دست دادن تماس» با همکاران خود در بیمارستان الشفا ابراز کرد. محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع الشفا هشدار داد که «تیم‌های پزشکی قادر به کار نیستند و اجساد ده‌ها نفر قابل دفن نیست». وی تأکید کرد که بیمارستان به طور کامل محاصره شده و بمباران در مجاورت آن ادامه دارد.
با وجود این بحران‌ها در نوار غزه، کماکان گروه‌های فلسطینی با صهیونیست‌ها درگیر هستند و درگیری شدید بین مقاومت و اشغالگران در شمال نوار غزه صورت می‌گیرد. خبرنگار الجزیره گزارش داد که درگیری‌های شدیدی بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در شمال بیت حانون، منطقه ابرج العوده، در شمال جبالیا و در بیت لاهیا در شمال نوار غزه در حال وقوع است. این خبرنگار به درگیری همزمان در چندین منطقه در شهر غزه از جمله محله‌های النصر و شیخ رضوان و اطراف اردوگاه الشاطی (شمال غربی) اشاره کرد.
ساعد السویرکی خبرنگار روسیا الیوم نیز گفت: ارتش رژیم صهیونیستی در بحبوحه درگیری‌های بسیار شدید با مبارزان گروه‌های فلسطینی در خیابان سرباز گمنام در مرکز غزه، به آسمان غزه بمب‌های نوری شلیک کرد. به گفته این منابع، درگیری‌ها تا شب گذشته در اطراف چهارراه اتصالات، خیابان الشهدا، نزدیک برج الوحده در خیابان النصر و در مجاورت بیمارستان الشفا ادامه داشت. ارتش رژیم صهیونیستی هم از کشته شدن ۵ نظامی خود در شمال غزه خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مجوز انتشار خبر کشته شدن پنج نظامی صهیونیست در جریان درگیری با مبارزان حماس در غزه را یافته است.
براساس این بیانیه، سرگرد متان مایر، ۳۸ ساله، اهل اودیم، از سربازان گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱، سرگرد موشه یدیدیا لیتر، ۳۹ ساله، مین زوریم، عضو گردان ۶۹۷، تیپ تیرهای آتش ۵۵۱، که به عنوان فرمانده دسته در واحد شیلداگ خدمت می‌کرد، سرگرد یوسف هایم یوسی هرشکویچ، ۴۴ ساله، اهل گیفاعوت، نیروی گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱ سرگرد سرگیی شمارکین، ۳۲ ساله، اهل کریات شمونا، نیروی گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱ و سرگرد ناتانیل ناتی هاروش، ۳۴ ساله، اهل بیت المقدس، نیروی واحد ۵۰۸۴ معاونت اداری تیپ گیفعاتی، در جریان عملیات در شمال نوار غزه کشته شدند. رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که شش نظامی دیگر از جمله یک افسر و چهار سرباز ذخیره از گردان ۶۹۷ و یک افسر گردان ۱۲ در تیپ گولانی بشدت مجروح شدند. البته یک روزنامه نگار صهیونیست اعتراف کرد که صحبت درباره آمار واقعی کشته‌ها و مجروحان ارتش اشغالگر به دست مقاومت فلسطین در نوار غزه دشوار است. به گزارش وبگاه «میدل ایست آی» انگلیس، خبرنگار عبری «کانال ۱۲» اعتراف کرد که به دلیل سانسور نظامی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند درباره تعداد سربازان صهیونیست موجود در بیمارستان برزیلای در عسقلان یا تعداد کشته‌ها یا زخمی‌ها صحبت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی