صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

پاتک نهاد ناظر به سیگنال‌فروشان

کشف و پیگیری یک تخلف بورسی در فضای مجازی

همواره در هر نوسانی در بازار سرمایه پای سیگنال‌فروشان در میان بوده است. سیگنال‌فروشان که به‌صورت عمده درکانال‌های تلگرامی اقدام به فروش سیگنال درخصوص سهم‌های خاص می‌کنند با هدایت بخشی از سهامداران به یک یا چند سهم خاص مسیر طبیعی بازار را تغییر می‌دهند و این درحالی است که درکنار کسب منفعت مالی از محل فروش سیگنال، اهداف بزرگتری در تزریق پول به برخی از سهم‌ها یا حتی خروج پول از سهم‌های دیگر را دنبال می‌کنند. تنها با یک جست‌و‌جوی ساده در تلگرام و اینستاگرام، با تعداد زیادی از کانال‌ها، صفحه‌ها و افرادی مواجه می‌شویم که با نشان دادن در باغ سبز به سهامداران و معرفی سهم‌هایی که مردم درکوتاه‌ترین زمان از خرید و فروش آنها سودهای چند ده درصدی به دست بیاورند، سهامداران را ترغیب می‌کنند. این افراد با دریافت هزینه‌هایی که در برخی از موارد تا چند میلیون تومان می‌رسد، به‌صورت روزانه یا هفتگی برخی از سهم‌ها را برای معامله معرفی می‌کنند. نکته جالب دیگر در فعالیت این افراد تأکید آنها بر خرید یا فروش یک سهم خاص در ساعت خاصی از فعالیت بازار به تمام افرادی است که درگروه خود جذب کرده‌اند، موضوعی که به یک‌باره تأثیر زیادی در قیمت این سهم‌ها دارد.
درهمین راستا از سال‌های پیش موضوع برخورد قانونی با سیگنال‌فروشان مطرح بود. اما با وجود این‌که مسئولان نهاد ناظر بارها بر غیرقانونی بودن فعالیت آنها تأکید کرده‌اند، همچنان شاهد فعالیت آنها در بازار هستیم تا جایی که گاه فعالیت سیگنال‌فروشان به ضرر سهامداران نیز منجر شده است. اما طی روزهای اخیر با ورود جدی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر، شاهد برخورد قانونی با این افراد هستیم. موضوعی که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به آن اشاره کرد.
 
یک تخلف بورسی در فضای مجازی کشف و پیگیری شد
برهمین اساس، روزگذشته امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با هدف برخورد با فعالیت‌های اغواگرایانه درفضای مجازی، روز کاری گذشته تخلفی مبنی بر تشویق عموم به خرید از طریق ارائه سیگنال و همزمان قرار گرفتن در سمت فروش، به عنوان یکی از مصادیق اقدامات متخلفانه در فضای مجازی کشف شد و معاملات کد منتسب به ادمین کانال تأیید نشد.
 
محکومیت یک کارگزاری به علت سوء‌استفاده از اطلاعات مشتریان
ازسوی دیگر روز گذشته یکی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار از برخورد با فعالانی که با استفاده از اطلاعات نهانی اقدام به خرید و فروش سهم کرده‌اند، خبر داد. پیرو دریافت گزارش تخلف از مدیریت نظارت بر بورس‌ها با موضوع انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی توسط مدیر معاملات یک شرکت کارگزاری، فرایند رسیدگی انضباطی به این پرونده آغاز و در نهایت رأی قطعی مبنی بر لغو تمامی گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه برای شخص متخلف صادر شد.
ساجد حاتمی، رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران، تشکل‌های خودانتظام و بازار دراین باره توضیح داد: مدیر معاملات یکی از شرکت‌های کارگزاری که برحسب موقعیت و وظایف خود به اطلاعات معاملات مشتریان آن کارگزاری دسترسی داشته است، با سوءاستفاده از اطلاعات مذکور، اقدام به پیش‌دستی و نوسان‌گیری در چندین نماد معاملاتی در بازه زمانی مشخصی کرده است که این امر علاوه بر کسب سود برای نامبرده، موجب ایجاد ضرر به مشتریان کارگزاری شده است.
وی با اشاره به مبنای قانونی تخلف معامله متکی بر اطلاعات نهانی بیان داشت: مطابق بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۶ «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران»، هرگونه افشا و یا سوءاستفاده از اطلاعات نهانی مربوط به اوراق بهادار و همچنین انجام معامله با استفاده از این اطلاعات پیش از انتشار عمومی آن، تخلف و نیز دارای عنوان مجرمانه بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار، مطابق با ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، علاوه بر جنبه تخلفاتی، موضوع را از جنبه کیفری نیز در مراج قضایی پیگیری می‌کند.
رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران، تشکل‌های خودانتظام و بازار در پایان اضافه کرد: با توجه به تعریف اطلاعات نهانی در بند ۳۲ ماده یک قانون بازار، اطلاعات معاملات سهامدارانی که نحوه و میزان معاملات ایشان در قیمت اوراق بهادار و یا تصمیم سرمایه‌گذاران مؤثر باشد، یکی از مصادیق مهم اطلاعات نهانی به شمار می‌رود و تمامی اشخاصی که با توجه به وظایف و موقعیت خود به این اطلاعات دسترسی دارند، جزو دارندگان اطلاعات نهانی محسوب شده و سوءاستفاده از این اطلاعات به هر نحو، مصداق نقض قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه بوده و مجازات انضباطی و کیفری را در پی خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی