وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پویش ملی سلامت آغاز شد

باید برای ترویج سبک زندگی سالم، سفیر سلامت در مدارس فعال شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در کشور خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم را در این پویش درگیر کنیم.
به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی در نشست پویش ملی سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۸۳ درصد از مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند، ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند، ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی‌خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می‌افتد که موارد مهمی است. وی افزود: با اجرای پویش ملی سلامت می‌توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.
تشکیل پرونده سلامت برای افراد بالای ۱۸ سال
وزیر بهداشت تصریح کرد: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسشنامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و درصورت تشخیص بیماری، تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: امروزه مصرف غذاهای آماده، پرکالری و دارای نمک زیاد در میان افراد به خصوص کودکان و جوانان افزایش یافته است درحالی که با در پیش‌گرفتن شیوه‌های سالم در زندگی و کاهش پنج تا هفت درصدی وزن بدن می‌توان از بروز دیابت به میزان زیادی پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه ۸۳ تریلیون ریال به اقتصاد ایران آسیب می‌زند که معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت باید پیشگیری‌محور باشد نه درمان‌محور و ضروری است مدارس، ادارات و سازمانهای مختلف در حوزه سلامت وارد شوند و عوامل مؤثر در ارتقای آن شناسایی شود.
عین‌اللهی تأکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا باید سطح سواد مردم افزایش یابد. خودمراقبتی و سواد سلامت بحث مهمی است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم برای پیشگیری از بیماری‌ها پویاتر باشند.
وزیر بهداشت به سبک زندگی سالم اشاره کرد و گفت: مصرف فست‌فودها، غذاهای پرکالری و دارای نمک فراوان در جامعه زیاد شده و ضرورت دارد سبک زندگی سالم در مدارس آموزش داده شود و باید سفیر سلامت در مدارس فعال شود.
جستجو
آرشیو تاریخی