صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به مخبر  
تأکید کرد
ضرورت مقررات گذاری متناسب
با سیاست‌های کلی توسعه دریا محور

در پی تصویب سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن از ناحیه دفتر ایشان، دکتر رئیسی در نامه‌ای رسمی معاون اول رئیس‌جمهور را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف مدت سه ماه آینده تدوین و ارائه نماید تا در فرصت مقرر شش ماهه فرایند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد. در ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری تصریح شده است که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همه دستگاه‌های مسئول برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم را در مهلت شش ماهه ارائه کند. این سیاست‌ها در 9 بند ابلاغ شده که احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه از مهم‌ترین اهداف آن است.

 

پس از برگزاری نشست مشترک دو کشور
صورت گرفت
امضای ۵ سند تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان

در جریان سفر هیأت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، پنج سند تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید. این اسناد، پنجشنبه گذشته و با حضور محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت افغانستان و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت این کشور صورت گرفت.  کاظمی قمی در این نشست، با بیان اینکه بیشترین تأثیرات از افغانستان بر محیط ایران وجود دارد و به همین دلیل همکاری‌های اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک می‌کند، تصریح کرد: سیاست ایران همواره کمک به مردم افغانستان بوده و آرزوی ما این است که منطقه ما هر چه زودتر به دست مقاومت از دست متجاوزان آزاد شود. ملا عبدالغنی برادر آخوند نیز در حاشیه این نشست، با بیان اینکه امریکا نمی‌تواند در امور افغانستان مداخله کند و تنها در بخش اقتصادی می‌تواند ورود کند، اظهارکرد: موضع ما در این باره این است که امریکایی‌ها به دنبال ایجاد موانعی هستند تا مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند و همچنین گاهی اوقات نیز در موضوعات سیاسی افغانستان مداخله می‌کنند. نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان هم در حاشیه این مراسم، با بیان اینکه در صحنه عمل، موافقتنامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و دنبال افزایش تبادلات به ۱۰میلیارد دلار هستیم، گفت اما این امر به سادگی امکا‌نپذیر نیست و تلاش زیادی می‌خواهد نه‌تنها روابط تجاری را باید به سطح بالا برسانیم؛ بلکه به سطح منطقه ارتقا و سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم.وی با اشاره به بازدیدهای خود از بخش‌های اقتصادی ایران گفت: دیگر نیازی به اروپا نداریم، بلکه ایران در همسایگی ما از فناوری بالایی برخوردار است.

 

۲۶۵کاندیدا برای خبرگان ثبت نام کردند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام ۲۶۵ داوطلب در سراسر کشور برای حضور در انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری تا ظهر جمعه خبر داد. به گزارش ایرنا، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آمار سنی داوطلبان گفت: افراد دارای سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۳ درصد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۸ درصد، ۶۰ تا ۷۰ سال ۲۸ درصد و ۷۰ سال به بالا نیز ۱۱ درصد متقاضیان را تشکیل می‌دهند. وی اظهار داشت: هرمزگان، ایلام، زنجان، قزوین، قم، کردستان، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان و مازندران ۱۰ استان برتر از نظر استقبال هستند.

 

سکوت گروسی در برابر تهدید اتمی غزه

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونستی در غزه، خواهان واکنش رافائل گروسی نسبت به اظهارات تهدیدآمیز اخیر مقامات رژیم جعلی اسرائیل در استفاده از بمب اتمی به عنوان گزینه‌ای برای حمله به مردم مظلوم فلسطین و همچنین انعکاس پیامد‌های آن به شورای امنیت سازمان ملل شد.
به گزارش فارس، در بخشی از این نامه آمده است: «سخنان اخیر و اعتراف  وزیر این رژیم غاصب، بار دیگر بطور علنی داشتن سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم را آشکار کرد و مهمتر از آن با تهدید مردم مظلوم و بی‌پناه غزه، ساده‌ترین اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به چالش کشید. همانگونه که بسیاری از ملت‌ها و کشور‌ها این اعمال وحشیانه را محکوم کرده‌اند، انتظار می‌رود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز براساس وظایف ذاتی و اساسنامه خود با محکوم کردن این اظهارات مغایر با اصول و مقررات بین‌المللی، پیامد‌های خطرات ناشی از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم جعلی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد منعکس کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی