صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

بورس تهران از ابتدای هفته تا دیروز روزهای مثبتی داشت و 3 درصد رشد کرد

60 هزار واحد به حساب شاخص کل بورس واریز شد

پس از تشدید نوساناتی که بازار سهام در هفته گذشته تجربه کرد و باعث شد تا کانال دو میلیون واحدی را از دست بدهد، هفته جاری هفته خوش یمنی برای سهامداران بوده است. چرا که در سه روز کاری ابتدایی هفته شاخص کل بورس و اغلب شاخص‌های دیگر صعود مداومی داشته تا بخشی از افت شاخص کل در روزهای گذشته را جبران کند.
درحالی که درآخرین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و 970 هزارواحد قرار داشت، در نخستین روز هفته، شاخص کل توانست با کمرنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک، بیش از 28 هزار واحد رشد کند و با یک میلیون و 999 هزارواحد در آستانه کانال دو میلیون واحدی قرارگیرد. در روز یکشنبه دومین روز هفته نیز روند صعودی بازار ادامه داشت و دراین روز بیش از 17 هزارواحد به حساب شاخص کل بورس واریز شد و بدین ترتیب شاخص کل توانست با دو روز رشد پیاپی کانال از دست رفته دو میلیون واحد را پس بگیرد. این درحالی است که در روز گذشته یعنی سومین روز کاری بازار نیز این رشد ادامه پیدا کرد و شاخص کل بیش از 14 هزار واحد دیگر رشد کرد و به دو میلیون و 30 هزارواحد رسید. بنابراین طی سه روز نخست هفته جاری، شاخص کل بورس با رشد بیش از سه درصدی همراه شده است. دراین مدت درمجموع شاخص کل 60 هزار و 358 واحد قد کشیده است.
هرچند این میزان رشد درمقایسه با زیان برخی از سهامداران و همچنین ظرفیت‌های بالای بازار اندک است، اما همان‌طور که کارشناسان بازار تأکید می‌کنند، سرمایه‌گذاران دراین بازار با نگاه میان مدت و بلندمدت بیش از نرخ تورم بازدهی کسب خواهند کرد. این درحالی است که در شرایط فعلی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز وضعیت نامطمئنی دارند به طوری که بازارهای ارز و طلا به دلیل نوسانات و دید ریزشی مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. ازسوی دیگر بازاری مانند مسکن نیز به دلیل رکود فعلی و نیز نیاز به سرمایه هنگفت از دایره انتخاب بسیاری از سرمایه‌گذاران خارج می‌شود. بنابراین دراین شرایط بازارسرمایه وضعیت بهتری دارد. ضمن اینکه بازارپول و سپرده‌های بانکی نیز برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز در دسترس است.
 
افزایش 14 هزار و 143 واحدی شاخص بورس تهران
برپایه این گزارش، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته با افزایش 14 هزار و 143 واحدی همراه شد.شاخص کل 0.7 درصد نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت و به رقم 2 میلیون و 30 هزار و 878 واحد رسید.
همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش 5 هزار و 918 واحد به رقم 684 هزار و 837 واحد رسید.ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 53 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دراین روز بیش از 6.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 321 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 416 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی روز دوشنبه 0.7 درصد افزایش یافت. این دو شاخص با معیار هموزن 0.87 درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 0.68 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.83 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.56 درصد رشد کرد.
نمادهای پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت بندرعباس، پالایشگاه تهران، همراه اول و مپنا به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند.

 

برش

رشد 151 واحدی فرابورس
همچنین در فرابورس ایران هم شاخص کل با 151 واحد افزایش به رقم 24 هزار و 721 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 389هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 411 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران بیش از 5.5 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 162 هزار معامله و به ارزش 233 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته مطابق روال دوشنبه‌ها امروز 2.5 میلیارد اوراق بدهی بانک مرکزی در قالب 355 نوبت معامله و به ارزش 230 هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی بین بانک‌ها داد و ستد شد که صرفاً ارقام آن در معاملات فرابورس نمایش داده می‌شود.
شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 0.61 درصد افزایش یافت. این دو شاخص با معیار هموزن 1.11 درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 0.65 درصد رشد کرد. شاخص بازار دوم فرابورس 0.6 درصد رشد کرد. دیروز نمادهای آریا ساسول، مالی سپهرصادرات، مدیریت انرژی امیدتابان حور، فولاد هرمزگان، نفت پاسارگاد، بیمه پاسارگاد و پالایش نفت لاوان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی