صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خبر داد:

رشد ۲۲ درصدی صادرات میگو در سال‌جاری

هما همت خواه
خبرنگار

در سالیان اخیر صنعت آبزی‌پروری کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده، به‌طوری که هر ساله علاوه بر افزایش تولید انواع آبزیان، سهم زیادی از صادرات محصولات کشاورزی نیز به آبزیان پرورشی اختصاص می‌یابد.
یکی از آبزیانی که طی ۱۰ سال اخیر تولید و صادرات آن با رشد محسوسی روبه‌رو شده و جایگاه خوبی در بازار دیگر کشورها به‌دست آورده، میگو است، به همین دلیل علاوه بر اشتغالزایی گسترده در این صنعت شاهد ارزآوری قابل توجه از این بخش هستیم. پرورش میگو یک صنعت اشتغالزا و ارزآور در کشور به شمار می‌رود که از اوایل دهه ۷۰ در ایران شروع شده و همچنان روبه توسعه است و ایران تقریباً رتبه دهم تولید را داراست. از طرف دیگر پرورش میگو در بسیاری از استان‌های ایران که اهم آن، استان‌های همجوار با ساحل خلیج فارس مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و نیز استان‌های شمالی که با دریای خزر همجوار است مانند استان گلستان، صورت می‌گیرد. زمین‌های همجوار با دریا به صورت طبیعی شور هستند و اغلب برای کشاورزی مناسب نیستند، اما همین زمین‌های شور که وسعت آنها نیز در کشور ایران کم نیست، مناسب‌ترین محل برای پرورش میگو و آبزیان آب‌های شور است. طبق گزارش‌های سال ۲۰۲۱، کشورهای اکوادور، امریکا، چین، هند، ویتنام، اندونزی، تایلند و برخی کشورهای آسیای میانه بزرگترین تولیدکنندگان میگو در جهان هستند. علی‌اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران اقتصادی» افزود: امسال به دلیل بروز بیماری AHPND در برخی مزارع پرورشی برآورد می‌شود که تولید میگو امسال حدود ۴۰ هزارتن باشد که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته هنوز آمار نهایی از برداشت میگو اعلام نشده است، در صورت نهایی شدن امیدواریم این رقم افزایش یابد.  وی اظهارداشت: طبق آمارهای موجود میزان تولید سال گذشته میگو ۶۰ هزارتن بود که از این میزان ۳۶ هزارتن به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود. وی تصریح کرد: میزان صادرات در ۶ ماهه نخست امسال (۱۴۰۲) ۱۳ هزارو ۵۰۰ تن به ارزش ۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد که بخشی از حجم میگو مربوط به سال گذشته بوده است. به گفته وی، میزان صادرات میگو در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ نزدیک ۱۱ هزارو ۱۰۰ تن به ارزش نزدیک ۵۰ میلیون دلار بوده است.

سهم ۴۰ درصدی صادرات میگو ایران به روسیه
 خدایی گفت: عمده صادرات میگو ایران به کشورهای روسیه با سهم ۴۰ درصدی، امارات سهم ۳۵ درصدی و سهم ۲۵ درصدی برای چین، لبنان، مصر، اسپانیا، فرانسه، انگلستان و کشورهای منطقه است. وی افزود: بنابراین در ۶ ماهه نخست امسال ۵ هزارو ۸۰۰ تن میگو به روسیه، ۴ هزارو ۶۶۰ تن به امارات و یک هزارو ۸۵۰ تن به چین و مابقی به سایر کشورهای هدف صادر شده است. دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهارداشت: بیماری AHPND یا نکروز حاد هپاتوپانکراس، یک عفونت باکتریایی نسبتاً جدید است که توسط برخی گونه‌های باکتری ویبریو در میگو‌ها، بخصوص میگو‌های خانواده پنائیده، ایجاد می‌شود، اکنون در همه جای دنیا این بیماری شایع است و حدود دو سال است که مزارع پرورشی ما با این بیماری درگیر هستند که تلفات شدید می‌دهد. وی تصریح کرد: سال گذشته مزارع پرورشی استان هرمزگان با این بیماری درگیر شدند که البته امسال تاحدودی کنترل شد اما آنچه مهم است مزارع پرورشی استان بوشهر نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند که همین امر باعث کاهش تولید شده است.
وی گفت: بخش عمده میگو کشور در دو استان هرمزگان و بوشهر با سهمی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد تولید می‌شود که از این میزان نیز ۵۰ درصد تولید میگو مختص به استان بوشهر است بنابراین کاهش تولید در استان بوشهر در تولید نهایی این محصول اثرگذار است.
وی افزود: در حوزه آبزیان بحث پیشگیری اهمیت دارد بنابراین پرورش‌دهندگان باید اقدامات پیشگیرانه انجام بدهند. ما سال گذشته این بیماری را در هرمزگان داشتیم اما امسال پرورش‌دهندگان هشدارهای سازمان دامپزشکی را جدی نگرفتند.
وی با بیان اینکه امسال استان بوشهر و اندکی هرمزگان با این بیماری روبه‌رو بودند، گفت: طبق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور نیاز است که پرورش‌دهندگان اصول بهداشتی را رعایت کنند تا با این بیماری روبه‌رو نشوند، امیدواریم برای سال آینده این موضوع مشکل‌ساز نشود. خدایی افزود: طبق آمارهای موجود ۱۶ تا ۱۷ هزار هکتار از مزارع پرورشی کشور زیرکشت میگو قرار دارد که بین ۴ تا ۵ هزار هکتار دیگر در دست بهره‌برداری است که ممکن است سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

بــــرش

بازارپسندتر شدن  میگوی ایرانی
محمدابراهیم اسماعیلی، فعال صنعت پرورش میگو در کشورمان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: بازار چین ظرفیت بسیار بزرگی برای صادرات میگوی کشورمان محسوب می‌شود، به همین دلیل توجه به طعم، وزن و کیفیت میگو می‌تواند مثمرثمر باشد تا از این طریق بتوانیم بازارهای صادراتی بیشتری را فتح کنیم. این فعال صنعت پرورش میگو خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود مولدهای نو به صنعت تولید میگو، اخیراً تحولات شگرفی در تولید این آبزی صورت گرفته است، به‌طوری که وزن میگوی ایرانی عمدتاً 16 گرم بود ولی در سال‌جاری شاهد ارتقای 30 درصدی وزن میگوی ایرانی هستیم. وی گفت: وزن بالای میگو سبب بازارپسندی بیشتر این محصول می‌شود به همین دلیل کشورهای مختلف از میگوی تولید شده با وزن بالا در ایران استقبال زیادی خواهند کرد. این فعال صنعت پرورش میگو در پایان افزود: وقتی وزن میگو بالا می‌رود دو سود برای پرورش‌دهنده دارد. یکی اینکه تولید او افزایش می‌یابد و دیگر اینکه با بزرگ‌تر شدن میگو، قیمت فروش هم بالاتر می‌رود پس سود دوجانبه است.

جستجو
آرشیو تاریخی