صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

گوشت قرمز با قیمت متعادل به دست اقشار جامعه می‌رسد

بازار گوشت اشباع شد

امین محمودی
خبرنگار

سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشورمان تولید می‌شود و با واردات حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارداتی، نیاز مصرف‌کنندگان به طور کامل تأمین می‌شود.
 با این حال اما قیمت گوشت قرمز در اواخر سال گذشته به یک‌باره به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید که این امر واکنش‌های زیادی را در بین مردم، کارشناسان، مسئولان و بخش خصوصی ایجاد کرد به طوری که از طرفی بسیاری اعتقاد داشتند با رسیدن قیمت گوشت قرمز به ۵۰۰ هزار تومان، علناً این محصول پروتئینی در سفره خانوارهای ایرانی جای کمی خواهد داشت.
تداوم تأمین گوشت قرمز مورد نیاز کشور
از طرف دیگر، بخش خصوصی معتقد بود که با توجه به افزایش هزینه‌های دامداران خصوصاً دامداران پرواری که دام صنعتی خود را با نهاده‌های دامی گران‌قیمت تعلیف می‌کنند، نباید انتظار داشت همچنان گوشت قرمز با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شود.
اما با توجه به افزایش بارندگی در کشورمان و سرسبز شدن مراتع در سال گذشته و سال‌جاری به نظر می‌رسد تولید دام کشورمان با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است.
دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هر گونه کمبودی در بازار و کاهش قیمت گوشت قرمز و مهمتر از آن رسیدن این کالای اساسی به دست اقشار ضعیف و متوسط جامعه اقدام به واردات گوشت قرمز کرده و به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال نیز ادامه‌دار باشد. با این حال واردات گوشت قرمز تا پایان سال بوده و با توجه به تولید انبوه دام در کشورمان از سال آینده، دام موجود در کشورمان کفاف تأمین بازار داخل و نیاز گوشت قرمز مصرفی خانوارهای ایرانی را دارد.
افزایش قابل توجه واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار
آمار گمرک در 7 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد طی این مدت 12 هزار تن گوشت گرم گوسفندی به ارزش 88 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها یکهزار تن گوشت قرمز به ارزش 5 میلیون دلار وارد کشور شده بود.
بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت گرم گوسفندی در سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی یک هزار و 110 درصد و به لحاظ ارزشی 1660 درصد افزایش یافته است تا بازار این محصول تنظیم شده و شاهد گرانی گوشت قرمز در بازار نباشیم. هم اکنون بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور اقدام به توزیع گوشت قرمز با قیمت 310 تا 390 هزار تومان در بازار کرده و در خرده‌فروشی‌ها هم به مرور از قیمت این کالای اساسی کاسته می‌شود.

مبادی وارداتی گوشت گرم گوسفندی
همچنین امارات متحده عربی به‌عنوان واسطه، استرالیا، ارمنستان، رومانی، روسیه، ترکیه، پاکستان، گرجستان و مغولستان 9 کشوری بودند که طی 7‌ماهه سال‌جاری به کشورمان گوشت قرمز گوسفندی صادر کرده‌اند.

واردات گوشت گوساله افزایش می‌یابد
رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: حجم واردات گوشت گوساله در روز‌های آتی افزایش می‌یابد که این امر منجر به کاهش مجدد قیمت می‌شود.
منصور پوریان دراین باره گفت: با توجه به حجم واردات گوشت گوسفندی و گوساله در ماه‌های اخیر و توزیع در بازار، نرخ کنونی هرکیلو گوشت داخلی به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است. به گفته وی، با توجه به حجم گوشت موجود در بازار اعم از داخلی و وارداتی نه تنها جلوی نوسان قیمت گوشت در بازار گرفته شده، بلکه قیمت نسبت به هفته‌های قبل کاهش معناداری داشته است.
 پوریان از ثبات قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: در شرایط کنونی گوشت وارداتی در برخی استان‌ها توزیع نمی‌شود که برنامه‌ریزی مبنی بر توزیع گوشت وارداتی در دیگر استان‌ها بر تعادل قیمت در بازار اثرگذار است.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام، نرخ کنونی هر کیلو لاشه گوسفندی وارداتی را ۲۶۰ هزار تومان و لاشه گوساله را ۲۶۵ هزار تومان اعلام کرد. وی از افزایش حجم واردات گوشت گوساله در روزهای آتی خبر داد و گفت: با استمرار روند واردات گوشت گوسفندی و گوساله طی روز‌های آینده شاهد کاهش مجدد قیمت در بازار خواهیم بود.

عرضه روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت قرمز در بازار
قائم مقام وزیر جهاد گفت: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته واردات گوشت قرمز در راستای تنظیم بازار و تأمین کسری نیاز داخل تا پایان سال ادامه دارد. علیرضا پیمان پاک دراین باره اظهار کرد: روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه وتره‌بار عرضه می‌شود. به گفته این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال واردات گوشت به منظور رفع کسری نیاز داخل انجام می‌شود. پیمان پاک با بیان اینکه تمرکز اصلی حمایت از تولید داخلی است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که در بهار سال آینده گوشت به وفور در کشور وجود دارد. به طوری‌که دیگر نیازی به واردات نداریم.
قائم مقام وزیر جهاد نرخ کنونی هرکیلو لاشه وارداتی در میادین را ۲۸۰ هزارتومان، گوشت قطعه‌بندی را ۳۱۶ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با توزیع گسترده گوشت وارداتی در بازار، نرخ گوشت داخلی کاهش یافته است.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به استمرار روند واردات، مشکل خاصی در تأمین و توزیع گوشت قرمز نداریم و همواره با تأمین گسترده نهاده دامی به دنبال خودکفایی گوشت قرمز در داخل هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی