صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

عقب‌نشینی دفتر روحانی

ادعای افتتاح فرودگاه سقز در دولت دوازدهم را نداشتیم

 پس از گزارش‌های مستند درباره افتتاح نمایشی و نیمه‌کاره فرودگاه سقز در روزهای پایانی دولت دوازدهم، دفتر حسن روحانی در اطلاعیه‌ای به تأیید ضمنی این موضوع پرداخت. در اطلاعیه دفتر حسن روحانی ذکر شده که دولت دوازدهم ادعا نداشته که فرودگاه سقز را به طور کامل بهره‌برداری کرده است. در این اطلاعیه آمده که دولت دوازدهم رسماً اعلام کرده که فاز اول این پروژه را افتتاح کرده و نه کل فرودگاه را و پرواز انجام‌ شده هم «آزمایشی» بوده است.  این نخستین بار است که دفتر حسن روحانی، افتتاح‌های نمایشی در دولت دوازدهم را هرچند به طور تلویحی پذیرفته است.
 
وضعیت فرودگاه سقز در زمان افتتاح نمایشی توسط دولت گذشته
پس از بهره‌برداری عملیاتی از فرودگاه سقز توسط رئیس‌جمهور، برخی حامیان دولت گذشته مدعی شدند این فرودگاه قبلاً در آن دولت افتتاح شده بود؛ در حالی که تصاویر فرودگاه در پایان دولت دوازدهم از نیمه‌کاره بودن آن حکایت دارد. فرودگاه شهدای سقز به عنوان یکی از طرح‌های مهم کردستان و دومین فرودگاه این استان که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت داشت، صبح جمعه ۱۲ آبان ماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
هواپیمای حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان حوالی ساعت ۹ صبح جمعه در فرودگاه سقز به زمین نشست و نخستین پرواز در این فرودگاه تازه تأسیس فرود آمد. تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده بود و بدلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت.
 در آن زمان، نماینده سقز هم نسبت به افتتاح نمایشی این پروژه اعتراض کرد و در مراسم مذکور هم حضور نیافت.
 با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و اکنون پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد. با این حال، حامیان دولت گذشته همچون سایر خدمات دولت سیزدهم مدعی شده‌اند که این پروژه در دولت روحانی به بهره‌برداری رسیده بود!
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم با اشاره به افتتاح ویدیو کنفرانسی فرودگاه سقز در دولت قبل، توضیح داد: چون فرودگاه ناقص بود و امکان پرواز ایمن را نداشت به صورت مجازی و ناقص افتتاح شد و تاکنون با توجه به عدم تکمیل شدن آن هیچ پروازی قادر به نشست و برخاست در آن نبود و جمعه با افتتاح حضوری، پرواز رفت و برگشت از آن انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا نخجوانی در پی انتشار برخی محتواهای کذب در فضای مجازی، تصریح کرد: فرودگاه افتتاح شده مجازی دولت قبل با توجه به نواقص جدی در حوزه ایمنی هوانوردی که داشت قابلیت بهره‌برداری و انجام پرواز را نداشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: فرودگاه بدون برج مراقب به صورت مجازی و بدون هرگونه پرواز افتتاح شده بود که در ۲ سال اخیر علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه‌های زیرساختی و تجهیز تأسیسات در دستور کار قرار گرفت و تکمیل و به بهره‌برداری عملیاتی رسید و ۲ پرواز رفت و برگشت در نخستین روز افتتاح را تجربه کرد.
وی افزود: در این فرودگاه موانع پروازی شامل دکل‌های برق وجود داشت که در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم، دکل‌های انتقال برق در راستای ایمنی انجام پروازها در محدوده پروازی فرودگاه سقز برچیده شد. یادآوری می‌شود با ساخت صرف باند بدون تجهیزات لازم امکان نشست و برخاست فراهم نخواهد بود و در دو سال گذشته با تکمیل زیرساخت و تجهیزات این فرودگاه امروز عملیاتی شده و در چرخه ارائه خدمات وارد شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی