صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

چطور درصد ایمنی را در برج‌ها بالا ببریم

زندگی در ساختمان‌های بلند با زندگی در ساختمان‌های کوتاه تفاوت‌های زیادی دارد. شاید ساده‌ترین آن امکان فرار است؛ اگر شما در طبقه دوم یک ساختمان زندگی کنید، در صورت بروز حادثه راحت‌تر می‌توانید جان خود را نجات دهید تا زمانی که در طبقه سی‌ام یک برج زندگی می‌کنید. اما این موضوع به این معنا نیست که برج‌ها و ساختمان‌های بلند ناایمن هستند و برای زندگی نامناسب‌اند. با دانستن نکاتی کاربردی می‌توان در برج‌ها زندگی ایمنی تجربه کرد و نگران هیچ چیز نبود.
** اولین نکته این است که انتخاب اعضای هیأت مدیره ساختمان را جدی بگیرید. عموماً اعضای هیأت مدیره، متشکل از کسانی هستند که وقت آزاد دارند یا بازنشسته‌اند در حالی که بهره‌گیری از اعضای جوان و متخصص با توجه به توانمندی‌شان در ایمنی ساختمان نیز تأثیر دارد.
** اعضای هیأت مدیره باید فهرست و اطلاعات دقیقی از نفرات و اعضای ساکن برج و آمار دقیق سالمندان و افراد دارای معلولیت، نوع معلولیت آنها و مشخصات دقیق واحد مسکونی این افراد را در اختیار داشته باشند.
** امکاناتی از جمله پله‌های اضطراری، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق اتوماتیک، جعبه‌های آتش‌نشانی، لوله‌کشی‌ تر و خشک، خاموش‌کننده‌ها، درهای دودبند، تابلوهای جهت‌نما و سیستم مانیتورینگ که به نوعی یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌هاست، باید در ساختمان‌های بلند تعبیه شود. تمام این ساختمان‌ها پس از اتمام ساخت، باید از سازمان آتش‌نشانی تأییدیه ایمنی بگیرند و هر سال آنها را بازبینی کنند. باید حتماً کارشناس تأسیسات در محل برای بازبینی و تعمیر هفتگی و ماهانه این تجهیزات در ساختمان‌ها حضور داشته باشد و چک لیست‌های دقیق و با جزئیات را به هیأت مدیره ارائه کند.
سیستم‌های اطفای حریق خودکار مانند اسپرینکلر نقش بسیار مهمی در مهار به موقع آتش دارند. این سیستم‌ها علاوه بر کاهش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی، فرصت کافی را ایجاد می‌کنند تا افراد بتوانند هرچه سریع‌تر مکان خطر را ترک کنند. غالب تجهیزات ایمنی ساختمان به سیستم اعلام وصل می‌شود که در صورت بروز آتش‌سوزی، آنها نیز همزمان با اعلام سیستم، فعال شوند.
** ساکنان برج‌ها باید با بروشورها و اطلاعات دقیقی که در طبقات مختلف نصب می‌شود در جریان اطلاعات ایمنی قرار بگیرند.
** ساکنان باید مکان دقیق کنتور برق، شیر اصلی آب و گاز واحدشان را بدانند تا در صورت لزوم بتوانند جریان اصلی آب، گاز و برق را قطع کنند.
** با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های کوتاه مدت باید اصول اولیه ایمنی را به ساکنان آموزش داد.
** ساکنان باید بدانند که برای جلوگیری از سقوط کودکان از تراس یا پنجره‌های برج چه اقداماتی باید انجام دهند.
** باید از بازی کودکان در بخش پارکینگ و زیرزمین به‌دلیل امکان برخورد با خودروهای در حال حرکت جلوگیری شود.
** از قراردادن هر گونه گلدان یا هر نوع شیء دیگری روی بخش بیرونی پنجره‌ها (مشرف به نمای ساختمان) به‌دلیل احتمال سقوط به پایین خودداری شود.
** دوچرخه و وسایلی مانند آن را نباید در راه‌پله گذاشت. در زمان آتش‌سوزی یا زلزله آسانسورها کارایی ندارند. اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد امکان استفاده از آسانسور وجود ندارد بنابراین ساکنان به سمت راه‌پله‌ها هجوم می‌برند که قرار دادن اشیا در راه‌پله‌ها منجر به مسدود شدن مسیر و آسیب دیدگی شدید افراد خواهد شد.
** اعضای هیأت مدیره باید بر مشاعات، انباری‌ها، پارکینگ‌ها و خودرو‌ها نظارت داشته باشند.
** اعضای هیأت مدیره باید با اطلاع‌رسانی و به کارگیری تمهیداتی، از نگهداری بنزین یا هر گونه مواد اشتعال‌زا مانند تینر و امثال آن در انباری یا در واحد مسکونی جلوگیری کنند.
** بهتر است هر از چند گاهی مانورهایی برای ساکنان ترتیب داده شود تا با حضور کارشناسان، افراد با نحوه رفتار و اقدامات لازم هنگام حوادث و همچنین اصول اولیه امداد و نجات آشنا شوند.
** توجه داشته باشید که زندگی در برج‌ها ملزومات و شرایطی را می‌طلبد پس بهترین و مطمئن‌ترین راه این است که در زمان انتخاب خانه، بیش از توجه به ظاهر و زیبایی بنا به نکات مربوط به ایمنی ساختمان نیز توجه کنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی