صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

نگاهی به زرادخانه حزب‌الله لبنان

ابرقدرت مقاومت خاورمیانه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۰۶ و بعد از شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی و کسب تجارب رزمی در جنگ سوریه، توانمندی‌های نظامی و انسانی خود را به شکل قابل توجهی ارتقا داده اما هرگز اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نمی‌کند و عمده اطلاعات مربوط به آنها توسط منابع امریکایی و صهیونیستی منتشر می‌شود.
امروز حزب‌الله به‌عنوان یک نیروی نظامی مدرن و رو به رشد در نظر گرفته می‌شود و تشکیلات نظامی و طرح‌های رزمی آن به اذعان تحلیلگران غربی-عبری بیشتر به کار یگان‌های ویژه و نخبه نزدیک است تا ارتش‌های معمولی.
حزب‌الله بیش از 100 هزار نیروی رزمی مجرب و تقریباً بین 150 تا 200 هزار موشک از جمله موشک‌های نقطه‌زن با قدرت تخریب بالا دارد که می‌توانند تمام مناطق اسرائیل بویژه اهداف استراتژیک مانند مقر فرماندهی، پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی را با دقت بسیار بالا مورد هدف قرار دهند. محققان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن در گزارشی گسترده در سال 2018 درباره زرادخانه حزب‌الله به این نتیجه رسیدند که این جنبش مسلح‌ترین ارتش غیردولتی در جهان است.
در کنار زرادخانه عظیم حزب‌الله، این سازمان دارای انبار بزرگی از موشک‌های ضدهوایی، از جمله موشک‌های دوش‌پرتاب برای هدف قرار دادن بالگردها و هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، است. موشک‌های دوش‌پرتاب هیچ علامتی برای نشان دادن مکان پرتاب‌کننده‌هایشان باقی نمی‌گذارند و می‌توانند به‌سرعت ناپدید شوند.
موشک‌های ضدتانک این سازمان از توانایی بالایی برخوردارند و می‌توانند برای رژیم صهیونیستی بسیار مخرب باشند. یکی از جدی‌ترین ضربه‌هایی که ارتش اسرائیل در طول جنگ دوم لبنان در سال 2006 متحمل شد، آسیب‌هایی بود که توسط واحدهای ضدتانک گسترده حزب‌الله، بویژه توسط کورنت به آن وارد شد.
علاوه بر زرادخانه موشکی مهیب حزب‌الله، این سازمان بیش از 20 سال است که نیروی هوایی خود را بر اساس پهپادها در اندازه‌ها و نقش‌های مختلف توسعه داده است. این پهپادها که به طور بومی ساخته شده‌اند می‌توانند مهمات و سلاح حمل کنند. تحقیقات و آموزش «آلما» که یک مرکز تحقیقاتی صهیونیستی است، تخمین می‌زند که این سازمان حدود 2 هزار پهپاد از انواع مختلف دارد، از جمله پهپادهای غیرنظامی که برای حمل سلاح تغییر کاربری داده شده‌اند. کارشناسان می‌گویند این پهپادها که می‌توانند ارزان و در مقادیر زیاد تولید شوند، می‌توانند با هدف اختلال در کار سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل مورد استفاده قرار گیرند. همچنین حزب‌الله اولین بار در سال 2006 زمانی که یک کشتی جنگی اسرائیلی را در 16 کیلومتری ساحل مورد اصابت قرار داد و 4 پرسنل اسرائیلی را کشته و به کشتی آسیب رساند، ثابت کرد که دارای موشک‌های ضدناو است. در حال حاضر این سازمان، موشک روسی «یاخونت» را در اختیار دارد که برد نسخه اول آن به بیش از 300 کیلومتر می‌رسد و یکی از بهترین موشک‌های ضدکشتی جهان است.
حزب‌الله از 7 اکتبر فیلم‌هایی را از حملات مستقیم به تانک‌ها و سایر خودروهای نظامی اسرائیلی منتشر کرده است. فیلم‌ها همچنین حملات هدایت‌شده به تأسیسات نظامی در سمت اسرائیل در مرز شمالی این کشور با لبنان را نشان می‌دهد. آنها برای حفظ فشار بر نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، حملات مکرری - با استفاده از راکت، خمپاره و موشک‌های هدایت‌شونده - به اهداف اسرائیل در منطقه انجام داده‌اند.
حزب‌الله در 29 اکتبر اعلام کرد، یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز جنوب لبنان با موشک زمین به هوا سرنگون کرده و اولین باری است که از این تاکتیک استفاده می‌کند.
آنچه که نگرانی‌های فزاینده‌ای را در کابینه جنگ رژیم اشغالگر بر انگیخته، فارغ از توان انسانی، موشک‌های نقطه‌زنی است که حزب‌الله را قادر می‌سازد تا اهدافی در اسرائیل را با دقت بیشتری مورد حمله قرار دهد و چالش‌های بیشتری را برای اسرائیل و سیستم گنبد آهنین آن ایجاد کند.

یگان رضوان، نیروهای ویژه و نخبه رزمی
یگان رضوان، یک واحد کماندویی با تجربه رزمی بسیار بالا از جنگ سوریه است که تعداد آنها حدود 2500 جنگجو یا حتی بیشتر تخمین زده می‌شود. از این نیروها به عنوان سرنیزه در جنگ یاد می‌شود. آنها دوره‌های تخصصی در زمینه تک‌تیراندازی، استفاده از سلاح‌های ضدتانک و انجام مأموریت‌های نظامی آموزش دیده‌اند و دارای مهارت‌های ویژه‌ای چون نفوذ از طریق دریا و تردد در مناطق کوهستانی هستند.
کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی این یگان را یکی از کارآمدترین یگان‌های رزمی در جهان توصیف می‌کنند و همواره بسیار از آن هراس داشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی