صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

در شرایط جنگی رژیم صهیونیستی

سفیر جدید امریکا راهی تل آویو شد

فائزه سادات یوسفی/ امریکا روز گذشته در تکمیل راهبرد تعهد آهنین ایالات متحده به رژیم صهیونیستی و هماهنگی بیشتر کابینه جنگی رژیم با کاخ سفید در شرایط بحران زده کنونی، سفیر این کشور در اراضی اشغالی فلسطین را منصوب کرد.
سنا روز سه‌شنبه جیکوب جی لو، وزیر سابق خزانه‌داری امریکا را به عنوان سفیر بعدی ایالات متحده در رژیم صهیونیستی به طور عجولانه‌ای تأیید کرد. پستی که دولت بایدن معتقد است برای کمک به این کشور در تلاش برای مقابله با حماس و سایر گروه‌های مقاومت در منطقه و دفع چالش‌های دیگر  پیش روی این رژیم بسیار مهم است.
پس از روی کار آمدن نتانیاهو، روابط واشنگتن و تل آویو بر سر مسائل جنجال آمیزی چون اصلاحات قضایی نتانیاهو اصطکاک پیدا کرد، تا آنجا که حتی بایدن و نتانیاهو با ادبیات تندی همدیگر را مورد خطاب قرار می‌دادند و برای هم خط و نشان می‌کشیدند. امریکا نگران از افراطی گری‌ها و خشونت‌های کابینه جدید و سرسختی بی‌حد شخص نتانیاهو بود و این اقدامات را به ضرر فضای داخلی رژیم صهیونیستی می‌دانست.
با وجود هشدار کاخ سفید اما در سوی مقابل، کابینه رژیم صهیونیستی با پافشاری و لجاجت بر طرح‌های افراطی و خشونت‌آمیز خود تلاش می‌کرد که قبضه قدرت را به طور واحد در دست گیرد و به عنوان رکن اصلی تصمیم‌گیری در عرصه سیاسی و داخلی تصمیم‌گیری کند. این سرپیچی‌ها ‌خشم امریکا را برانگیخت. چرا که امریکا بر این عقیده بود که تشدید افراط گری علیه فلسطینیان و اهانت به مسجد الاقصی به موازات اعتراضات داخلی و روند شکاف‌های سیاسی می‌تواند ماهیت اسرائیل را به خطر بیندازد.
موضوعی که طوفان‌الاقصی بخوبی آن را هویدا کرد و توانست با برنامه‌ریزی دقیق و عملیات غافلگیرانه بر رژیم چیره شده و هیمنه رژیم را فرو بریزد. درگیری‌های لفظی مقامات دو طرف، حتی بر عناصر دیپلماتیک چون سفرا سایه انداخت و در تابستان گذشته تام نایدز، سفیر ایالات متحده بعد از حدود دو سال حضور در سفارت امریکا در قدس اشغالی به دلیل آنچه که «مسائل شخصی» می‌نامید از سمت خود کناره‌گیری کرد. اما تحلیلگران عقیده داشتند که این اقدام بر خلاف اظهارات ارائه شده، ناشی از متشنج شدن روابط دو طرف در پی اصلاحات قضایی است. در نتیجه سفارت امریکا از ماه ژوئیه [اواخر تیرماه] که نایدز این پست را ترک کرد، بدون سفیر و توسط استفانی هالت، دیپلمات حرفه‌ای، اداره می‌شد.

تأیید عجولانه ایالات متحده برای مدیریت بحران
دربرهه کنونی که امریکا به طور علنی وارد گود میدان شده و با تسلیح و حمایت از رژیم به نسل کشی نوار غزه ادامه می‌دهد، لازم دارد که همزمان روند دیپلماتیک و رایزنی را با اعزام نماینده خود تثبیت کند. اگرچه بایدن «لو» را قبل از شروع جنگ نامزد کرد اما با تشدید خصومت‌ها بین رژیم صهیونیستی و حماس فوریت‌های مربوط به تأیید او افزایش یافته است.
این در حالی است که وضعیت شکننده رژیم اشغالگر از یک سو و تهدیدات و حملات بی‌وقفه گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های امریکایی و صهیونیستی از سوی دیگر، موجب شده، کنگره به طور اضطراری بسته‌های کمک‌های مالی و نظامی را در دستور کار خود قرار دهد. مدیریت محوری او در رفع موانع چالش برانگیز میان امریکا و رژیم صهیونیستی مانند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و توافق هسته‌ای با ایران احتمالاً یکی از دلایل کلیدی برای انتصاب وی باشد. اکنون ایالات متحده به طور غیر ملموسی تلاش می‌کند که با صرف زمان و نزدیک کردن دیدگاه رژیم و خود، سکان فرماندهی را به طورکلی به دست گیرد و مانع از هر گونه تصمیم یکجانبه و شتاب زده رژیم در تهاجم زمینی در غزه که شرایط را برای آن وخیم‌تر می‌کند شود. چرا که تهاجم زمینی مقطعی در غزه، نگرانی‌ها را در غرب در مورد فشار فزاینده افکارعمومی جهان نسبت به بحران انسانی در غزه و همچنین واکنش غیرمنتظره و ویرانگر نیروهای حماس برانگیخته است.
لو قبل از انتصاب دبیر خزانه‌داری در سال 2013، رئیس ستاد کاخ سفید اوباما بود. وی همچنین به عنوان مدیر دفتر مدیریت و بودجه (OMB) فعالیت داشت. او همچنین با نتانیاهو و ران درمر از نزدیکان نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر امور استراتژیک این رژیم همکاری داشته است. او از حامیان مطلق رژیم صهیونیستی است بطوری که در اظهارات خود در دانشگاه کلمبیا در سال 2017، از تلاش‌های دولت اوباما برای از دستور کار خارج کردن گزارش گلدستون مسئول تهیه گزارش در مورد حمله اسرائیل به غزه از ارتکاب جنایات جنگی و جنایات ضد انسانی در جنگ 2009 در غزه خبر داده بود، تشکر کرد.
لو روابط عمیقی با جامعه یهودی در سراسر امریکا دارد و بسیار مورد اعتماد صهیونیست‌ها است. این ظرفیتی ویژه است که می‌توان از سمت دو طرف در موارد مختلفی چون تنظیم کنش‌های رژیم با لابی‌های یهودی واقع در امریکا مورد بهره‌برداری واقع شود. همچنین در میان بهم ریختگی و از هم گسیختگی سیاسی رژیم که اکنون فاقد قدرت تصمیم‌گیری در نحوه مدیریت شرایط است، یک رایزن مورد اعتماد صهیونیست‌ها می‌تواند، روند پیاده‌سازی تصمیمات کاخ سفید را تسهیل و آنها را اجرایی کند.
در همین رابطه بود که سناتور بنجامین ال. کاردین گفت: «صهیونیست‌ها اکنون بسیار مشتاقانه منتظر حضور سفیر تأیید شده از سوی ایالات متحده در بیت المقدس هستند تا بر چالش‌های پیش رو فائق آیند.» وی افزود که تجربه آقای لو در زمینه آزادی زندانیان می‌تواند حیاتی باشد زیرا ایالات متحده به دنبال آزادی گروگان‌های امریکایی و اسرائیلی است که اکنون در دست حماس هستند. همچنین الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، از انتصاب لو به عنوان سفیر «کشوری که آن را خیلی خوب می‌شناسد» استقبال کرد.
از سوی دیگر، برخی منابع امریکایی آرای وی را منعکس کننده اختلافات حزبی عمیق که تقریباً همه جمهوری خواهان سنا به آن رأی منفی دادند، می‌دانند. سناتور تام کاتن، جمهوریخواه آرکانزاس، درباره لو در مجلس سنا گفت: «رأی به او رأیی برای براندازی، نه تقویت متحد ما در زمان حاضر بوده و فاقد اراده‌ای است که واقعاً از اسرائیل دفاع کند». در مقابل دموکرات‌ها به طور مداوم از او دفاع کرده و اصرار دارند که رفتار او به عنوان وزیر خزانه‌داری غیرقابل سرزنش بوده و حمایت او از رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است.

جستجو
آرشیو تاریخی