صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

میراث سهام عدالت برای 15 میلیون نفر

با راه‌اندازی سامانه «میراث» انتقال سهام متوفیان به وراث کلید خورد

با تلاش دستگاه‌ها و مسئولان دولت سیزدهم، بخش‌های باقیمانده طرح سهام عدالت نیز تکمیل شد. در حالی که در بیش از یک دهه اخیر 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت شده و در چند مرحله سود سهام خود را دریافت یا حتی اقدام به فروش بخشی از سهام خود کرده‌اند، قطار سهام عدالت در ادامه مسیر خود به مشمولان جامانده و وارثان سهامداران فوت‌شده رسیده است. با این طرح، مشکل حدود 15 میلیون نفر از وراث سهامداران عدالت رفع خواهد شد.
در همین راستا طی هفته‌های اخیر مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از فراهم شدن بسترهای اعطای سهام عدالت به 4 میلیون نفر جامانده که از دهک‌های پایین درآمدی هستند، خبر دادند؛ سهامی که به ازای هر نفر به 10 میلیون تومان می‌رسد و سهام شرکت‌های سودده را دربرمی‌گیرد. به این ترتیب با افزوده شدن این تعداد، مشمولان سهام عدالت در کشور به 53 میلیون نفر می‌رسند و بیش از 61 درصد از جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد.
حال در تازه‌ترین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از مطالبات قدیمی سهامداران عدالت محقق شده و فرایند انتقال سهام عدالت مشمولانی که طی سال‌های اخیر فوت شده‌اند به وارثان آنها مشخص شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، بیش از 3 میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت از سال 1384 فوت کرده‌اند که زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام این تعداد متوفی فراهم شده است و در روزهای آتی با رونمایی سامانه میراث، این طرح ملی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.
 
سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث، آماده رونمایی شد
در همین زمینه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت با نام «میراث» آماده رونمایی شد، گفت: بر این اساس با اعلام برنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری برای زمانبندی مراجعه وراث، انتقال سهام متوفیان به وراث آنها به صورت رسمی آغاز می‌شود.
مجید عشقی، با قدردانی از همکاری قوه قضائیه برای راه‌اندازی طرح ملی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث افزود: همایش تشریح فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با حضور نمایندگان بیش از 100 کارگزاری برگزار شد تا این پروژه با مشارکت کارگزاران آغاز شود، در مرحله بعدی دفاتر الکترونیک قضایی نیز به این فرایند اضافه خواهند شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان‌ اینکه یکی از دغدغه‌های وراث متوفیان سهام عدالت در طول 18 سال گذشته تعیین تکلیف انتقال سهام بود، تصریح کرد: بر این اساس با اعلام برنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری برای زمانبندی مراجعه وراث و با رونمایی از سامانه میراث، مشکلات انتقال سهام حدود ۱۵ میلیون نفر برطرف خواهد شد.
 
اعلام جدول زمانبندی و جزئیات تشکیل پرونده
همچنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جزئیات فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث آنها را تشریح کرد و گفت: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمانبندی و تشکیل پرونده باید به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به رسانه‌های رسمی مراجعه کنند.
محمد باغستانی گفت: با تلاش متخصصان و کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث با نام میراث آماده بهره‌برداری است، به طوری که این سامانه تست‌های فنی، امنیتی و پایداری خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
وی با قدردانی از همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، سازمان بورس و اوراق بهادار و کارگزاران منتخب برای راه‌اندازی طرح ملی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث افزود: در مرحله نخست این طرح با مشارکت تمامی شعب 8 شرکت کارگزاری مفید، آگاه، پارسیان، بانک سامان، بانک ملت، بانک ملی، اقتصاد بیدار و مبین سرمایه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
باغستانی با بیان ‌اینکه همایش تشریح فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با حضور نمایندگان بیش از 100 کارگزاری برگزار شده است، تصریح کرد: سایر شرکت‌های کارگزاری و دفاتر الکترونیک قضایی نیز در آینده نزدیک به فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث افزوده خواهند شد تا ارائه خدمات به ذی‌نفعان این طرح ملی در سراسر کشور افزایش یابد.

 

بــــرش

ضرورت های قابل توجه
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اختیار داشتن برگه انحصار وراثت و سجامی بودن یکی از وراث را از مهم‌ترین مدارک برای مراجعه به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد و گفت: این شرکت در این فرایند از سرخط‌های شماره‌دار، هیچ پیامکی ارسال نخواهد کرد و مردم نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند. وی خاطرنشان کرد: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمانبندی و تشکیل پرونده باید به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به رسانه‌های رسمی مراجعه کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی